Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Att äldre och folk i riskgrupper uppmanas hålla sig hemma och inte ens gå ut för att handla, att inte träffa någon alls om möjligt, är inte det ganska nära det du kallar hatt "låsa in fria människor"?
Detta har gällt sedan mars för ca 2,5 miljoner människor i Sverige, alltså nästan 1/4 av befolkningen, och antas fortsätta under lång tid, kanske fram till nyår eller längre.
Hela befolkningen är inlåst inom landets gränser, allt medan livet numera pågår ganska normalt i våra grannländer. "Gud bevare", ingen av oss har gjort något brott.
Men det tycks inte störa dig alls?
Riskgrupper är fortfarande isolerade i stora delar av Europa. I landet där jag bor fick vi inte gå ut utan certificat under nästan 3 månader. Gamlingar sitter till stor del fortfarande hemma. Jag gick till affären 4 gånger däremot.
Jag funderar nästan på att flytta tillbaka igen men vet inte om jag skulle palla med alla dryga människor och det kalla vädret.
Överdödligheten är inte större än Spanien, Italien eller Storbritannien.
Speciellt om man ser att Sveriges utbrott startade 2 veckor efter dom när man tittar på överdödlighetsdata.
Vi kan inte jämföra med övriga Norden då de inte hade sportlov vecka 9 med nästan 20% av befolkningen utomlands som i Stockholm när det bröt ut i hela EU.
Oslo var den enda andra storstaden utanför Sverige som hade sportlov med fast de hade det vecka 7, samtidigt som Malmö.