2020-06-30, 15:38
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ny på forumet, men har fulgt med tråden lenge. Mange interessante vinklinger!

Siste nytt i VG i dag - TH har ikke signert et eneste avhør:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Opweml/tom-hagen-signerer-ikke-politiavhoer

Er han bare sta, eller er han redd for at avhørene skal kunne brukes mot ham?

Han er gammel nok til å selv bestemme hva han vil signere på,noe som betyr at han er enig i det som står og godkjenner.
Om han ikke godkjenner,så har han sin fulle rett til å nekte å signere.Nordmenn flest godtar alt for mye,og lever ikke sant utifra sine overbevisninger.Han virker viljesterk og tør å stå for det han mener og tror på.Det er kun for signatur saken.
Vet ikke hvordan personligheten hans er ellers,for har ikke levd nært han.Det er kun de som har vært han nærmest som kjenner han nok til å uttale seg. Sikkert en brannbombe,men jeg påstår ikke at TH er uskyldig.Aner ikke hva jeg skal tro om det.
Citera
2020-06-30, 15:41
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Politiet har jo vurdert muligheten for frivillig forsvinning, men funnet det usannsynlig.

Ang. teorien din om fingert frivillig "kidnapping", er det nok ikke helt umulig. Men som flere her
har påpekt - gevinsten står ikke helt i forhold til innsatsen. Hvis barna hjalp henne med å flykte
fra et uutholdelig ekteskap, ville jeg tro det holdt å få henne vekk - uten å skulle inkriminere
seg selv ved å gjøre det i form av en forbrytelse.

Jeg ser ikke helt for meg at hun, som er beskrevet som "snill og omtenksom", skulle innfinne
seg med å leve resten av livet inkognito, og attpåtil på penger som er urettmessig erhvervet ("løsepengene").

Da hadde hun hatt langt mer å vinne på å faktisk ta ut skilsmisse, og få ektepakten revurdert
av retten, slik at hun kunne tilegnet seg et anstendig beløp til livsopphold på fullkomment ærlig vis.

Var jeg hennes barn, ville jeg også hjulpet henne på det viset - gitt at TH er så ufordragelig
at hun hadde en god grunn til å ville komme seg vekk fra ham.
Vis meg hvor det står at politiet har vurdert muligheten for frivillig forsvinning?
Politiet uttaler seg kun at de må etterforske og belyse saken nærmere ved spørsmål om mulig drapsårsak.

Hvis barna mente AEH's liv kunne stå i fare og at dette totalt sett var beste løsning så gjorde de det. De måtte også ha en plan som kunne tilrettelegge for AEH etter en slik operasjon.

At barna hadde sett på muligheten for å hjelpe henne ut av ekteskapet er godt mulig - men de så at dette ville ende i tragedie. Seperasjonspapirer med kun AEH's underskrift, samt giftering lagt igjen kan tyde på en del.

Mulig barna hadde mye å tape ved å støtte AEH ved en skilsmisse. Å ta parti ville bli veldig konfliktfylt.

Ved å legge denne planen kunne barna hjelpe henne å flykte - presse ut sin far - skaffe penger til hennes nye liv - men samtidig kjempe ved sin fars side mot politiet.

I en kryptert e-post til politiet juli 2019 ble AEH's helseopplysninger opplyst.
TH betalte rett etterpå 1,3 Mill EUR.

Hvis dette er skjedd burde barna være kjent med at de kan påberope nødverge i en mulig rettsak hvis de kan bevise at AEH's liv sto i fare. Hun kan komme hjem. Det vil bli rettferdighet.
Citera
2020-06-30, 15:43
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Sant nok. Men dette er jo ikke forretningsavtaler som han - hvis han er uskylidg - skulle
ha noe å tape på. Er han uskyldig, har han jo alt å vinne på å få sine forklaringer spikret.
En ærlig forklaring, som var gjennomlest, evt. korrigert, og deretter signert, ville være
mer tjenlig for sakens hensikt - å oppklare forsvinningen.

At han konsekvent avstår fra å signere avhørene, kan fremstå som et systematisk
forsøk på å vanskeliggjøre politiets arbeid. En som håpet å se mysteriet oppklart, ville
etter all sannsynlighet ikke holdt på slik. Tenker jeg.

En annen ting hadde vært om han først sluttet å signere etter han selv ble siktet.
Men dette har altså pågått fra dag én.

Det har tydeligvis blitt skrevet noe han ikke vil skal stå,men ha fjernet-politiet fjerner ingenting,men kan legge til osv. ca. som i en journal i helsevesenet.Lege,psykolog etc.
Siden det ikke fjernes noe,vil han heller ikke signere.Dette har ingenting med at han er mer dårlig menneske enn andre å gjøre,eller tegn på skyld.
Prinsipprytter kanskje?
Citera
2020-06-30, 15:45
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheila01
De nye opplysningene er interessante.

Her er min teori om hva som kan ha skjedd.

Den kvelden de er på teateret, er det sønnen som er hjemme og passer hunden. De kommer hjem og TH slår og klarer i affekt å dr*** AEH. Litt som i Jemtland-saken. Sønnen er til stede, men blir stående passiv, og endee opp (blir presset) til å hjelpe sin far med å skjule handlingen og deretter setter de opp kryptoplottet sammen.

I løpet av natten setter de opp hele planen. På morgenen ringer TEH kontordamen, og TH sier ting i bakgrunnen for å forsterke at han er til stede. TEH har muligens stemmeforvrenger etc til hjelp for å få det til å høres ut som at det er AEH som snakker.

Han prøver senere å ringe seg selv fra morens tlf, men klarer ved en feil å ringe sin søster. Bryter tlf etter 3 sek og sender heller en sms. Deretter ringer han seg selv, tlf er på autoanswer og slik skaffer han seg selv og sin far et alibi.

Kryptokontoen har han sikkert fra før allerede, den kom hendig til bruk nå.

Det som forsterker teorien om at dette er en innsidejobb, er brevet. Det er altfor mange detaljer der, de er lagt inn der for å gi inntrykk av at kidn**** har holdt øye med familien, men i mine øyne gir det heller et inntrykk av en person i familien som kjenner interne hemmeligheter som nå virker hendig å ta i bruk. Det med datter 2 og hennes fortid, det brukes nå for å forsterke troen på at det er reelle kidn*appeee som står bak. Det virker i mine øyne som at noen forsøker for hardt å få politiet til å tro at det er reelle kidn*appere.
Neste detalj er at de oppgav helseinfo om AEH, dette virker litt spesielt. Og igjen, noe familien kan vite om. Virker rart at kidn*appere klarer å skaffe til veie slik info, eller at de tar seg bryet med å skaffe det.

Jeg blir mer og mer overbevist om at det er slik det hele henger sammen.
Argumenter mot teori om afektdrap

I løpet av natten måtte følgende ha skjedd
-lagt en vanntett plan
-lik måtte ha blitt kjørt bort og dumpet
-alle spor som skulle tyde på kidnaopping: strips, sporax-sko, div andre ting, måtte ha vært tilgjengelig
-det godt gjennomtenkte trusselbrevet på fem sider måtte ha blitt forfattet. Forklar hva som tyder på at dette er skrevet om natten med kort tidsfrist.
-stemmeforfalsker - forklar sannsynlighet for at sønn kunne forfalske sin stemme som sin mor. Forklar også at han kunne svare på alle spørsmål lønnsannsvarig hadde til AEH.
-trusselbrevet måtte ha blitt printet ut. Hvor da? På jobben? Hjemme? Politiet kan sjekke papiret trusselbrev ble skrevet på og finne printer.

Fint om du kan tenke gjennom dette og besvare alle argumenter på en logisk måte.
Citera
2020-06-30, 15:49
Medlem
Politiet kan yo varetektsfengsle ham igjen med nye bevis.
Det er visst ikke lov å plassere avlytningsutstyr i fengselet?ellers det kunne vært noe...hvis han plutselige forsnakker seg i ensomhet
Citera
2020-06-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Vis meg hvor det står at politiet har vurdert muligheten for frivillig forsvinning?
Politiet uttaler seg kun at de må etterforske og belyse saken nærmere ved spørsmål om mulig drapsårsak.

Hvis barna mente AEH's liv kunne stå i fare og at dette totalt sett var beste løsning så gjorde de det. De måtte også ha en plan som kunne tilrettelegge for AEH etter en slik operasjon.

At barna hadde sett på muligheten for å hjelpe henne ut av ekteskapet er godt mulig - men de så at dette ville ende i tragedie. Seperasjonspapirer med kun AEH's underskrift, samt giftering lagt igjen kan tyde på en del.

Mulig barna hadde mye å tape ved å støtte AEH ved en skilsmisse. Å ta parti ville bli veldig konfliktfylt.

Ved å legge denne planen kunne barna hjelpe henne å flykte - presse ut sin far - skaffe penger til hennes nye liv - men samtidig kjempe ved sin fars side mot politiet.

I en kryptert e-post til politiet juli 2019 ble AEH's helseopplysninger opplyst.
TH betalte rett etterpå 1,3 Mill EUR.

Hvis dette er skjedd burde barna være kjent med at de kan påberope nødverge i en mulig rettsak hvis de kan bevise at AEH's liv sto i fare. Hun kan komme hjem. Det vil bli rettferdighet.
(26.01.2019). Politiets alternative teorier i saken er drap, frivillig forsvinning eller ulykke.

For første gang letter politiet på sløret om noen av de alternative hypotesene de jobber etter. Ifølge Brøske er det minst tre andre teorier:

Det kan dreie seg om en frivillig forsvinning.
- Vi har erfart fra tidligere tilsvarende saker at folk frivillig ønsker å bli borte.

Det kan dreie seg om en drapssak.
- Det er flere tilfeller savnetsaker har endt opp med å være drap.

Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kan ha blitt utsatt for en ulykke.
- Det kan også være en nyanse mellom en frivillig forsvinning og et drap. Hun kan ha blitt utsatt for en ulykke ett eller annet sted.

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiets-alternative-teorier-i-saken-er-drap-frivillig-forsvinning-eller-ulykke/3423585195.html
Citera
2020-06-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridbil
Jasså? Hvem var i tilfelle de andre som var med på den udåden?
Jeg vet ikke hvem andre som var med på Utøya-skytingen, men mistenker sterkt at ABB ikke var alene. Jeg har postet noen linker i denne tråden: (FB) Den ENDA tråden för konspirationsteorier om Norgeattentaten (sammanfogad /mod)
Citera
2020-06-30, 15:57
Medlem
At man kan se på ALT det TH har prestert å gjøre i denne saken og fortsatt si at han er uskyldig er helt hinsides min fatteevne. Nå kommer i tillegg at han ikke vil signere avhørene, altså...seriøst.
Citera
2020-06-30, 15:59
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Han er gammel nok til å selv bestemme hva han vil signere på,noe som betyr at han er enig i det som står og godkjenner.
Om han ikke godkjenner,så har han sin fulle rett til å nekte å signere.Nordmenn flest godtar alt for mye,og lever ikke sant utifra sine overbevisninger.Han virker viljesterk og tør å stå for det han mener og tror på.Det er kun for signatur saken.
Vet ikke hvordan personligheten hans er ellers,for har ikke levd nært han.Det er kun de som har vært han nærmest som kjenner han nok til å uttale seg. Sikkert en brannbombe,men jeg påstår ikke at TH er uskyldig.Aner ikke hva jeg skal tro om det.

Du har rett i at folk generelt er litt for tilbøyelig i å føye seg etter politiets ønsker.
At Hagen er viljesterk og prinsippfast, tar jeg nesten for gitt. Så du har et poeng.

I tillegg ville det utad være ganske utaktisk å gå i klinsj med en etterforskning
hvis du ønsker å fremstå som uskyldig. Så det kan godt være en "personality trait"
for alt det jeg vet. Men det ser, for meg, litt mistenkelig ut enn så lenge

Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt

VG skriver det i følgende sak:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70vVE3/loerenskog-saken-ni-spoersmaal-og-svar

Sitat:

"Da politiet startet etterforskningen 31. oktober 2018 hadde de seks hypoteser:

At Anne-Elisabeth Hagen hadde forsvunnet av fri vilje, at hun hadde fått akutt sykdom, at hun hadde tatt sitt eget liv, at hun var utsatt for en ulykke, at hun var utsatt for en økonomisk motivert kidnapping og at hun kunne være drept. Politiet utelukket raskt de fire første hypotesene."

Merk dog at det var tidlig i etterforskningen, og at nye beviser kunne tenkes å føre til at de tar opp igjen
gamle spor.
Citera
2020-06-30, 16:01
Medlem
Noen nevnte at de synes at det var mistenkelig at motparten "plutselig" (i deres øyne) tok kontakt etter at politiet skiftet hovedhypotese.

Dere som synes at det var mistenkelig: Glemmer dere dette? :

Motparten tok også kontakt 16. januar 2019.

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiets-alternative-teorier-i-saken-er-drap-frivillig-forsvinning-eller-ulykke/3423585195.html

https://www.nettavisen.no/nyheter/familien-kontaktet-av-de-som-har-bortforte-anne-elisabeth/3423584631.html

For meg ser det ut som at motparten tok kontakt fordi han/de ønsket å innkassere løsepenger.
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-30 kl. 16:08.
Citera
2020-06-30, 16:03
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
(26.01.2019). Politiets alternative teorier i saken er drap, frivillig forsvinning eller ulykke.

For første gang letter politiet på sløret om noen av de alternative hypotesene de jobber etter. Ifølge Brøske er det minst tre andre teorier:

Det kan dreie seg om en frivillig forsvinning.
- Vi har erfart fra tidligere tilsvarende saker at folk frivillig ønsker å bli borte.

Det kan dreie seg om en drapssak.
- Det er flere tilfeller savnetsaker har endt opp med å være drap.

Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kan ha blitt utsatt for en ulykke.
- Det kan også være en nyanse mellom en frivillig forsvinning og et drap. Hun kan ha blitt utsatt for en ulykke ett eller annet sted.

Akkurat hva jeg skulle frem til

Dette er hva politiet også jobber med

Få øynene opp!
Citera
2020-06-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Politiet kan yo varetektsfengsle ham igjen med nye bevis.
Det er visst ikke lov å plassere avlytningsutstyr i fengselet?ellers det kunne vært noe...hvis han plutselige forsnakker seg i ensomhet
Politiet aflytter både celler og besøgsrum (i hvertfald i DK), naturligvis undtaget samtaler med advokat.

Edit: og kriminalforsorgen gør det i øvrigt også, men dette er særligt hvis det rocker-bandemedlemmer, altså miljøer der monitorers, mere end enkeltpersoner, der bliver afdelingerne og telefonsamtalerne aflyttet.
Politi: efterforskning Kriminalforsorg; monitorering
Senast redigerad av colli 2020-06-30 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in