2020-06-29, 16:00
Medlem
Gothuss avatar
https://www.lindelof.nu/nytt-ljus-over-fermentaaffaren/

Ovanligt att ha sån koll
Gissa vilka som bär ansvaret för skandalen enligt Refaat El-Sayed?
Det som med råge skulle överskuggas av en händelse den 28 februari samma år.
Penningtvätt från Bofors illegala affärer där Penser, Gyllenhammar är inblandade.
Senast redigerad av Gothus 2020-06-29 kl. 16:11.
Citera
2020-06-29, 16:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Ovanligt att ha sån koll
Penningtvätt från Bofors illegala affärer där Penser, Gyllenhammar är inblandade.
Årets svensk 1985. Refaat El-Sayed

Årets svensk 1986. Hans Holmer.

Årets svensk 1988. Ebbe Carlsson.

Så vad är din poäng? Att det var Rapportredaktionen och Lindelöf som löste Palmemordet? Via Penser och Grynet?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-29 kl. 16:35.
Citera
2020-06-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Ovanligt att ha sån koll

Glöm inte Scandinavian Trading Company (STC). Oljehandel inom Volvo-sfären.

Scandinavian Trading Company - Wikipedia
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Trading_Company
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-29 kl. 16:39.
Citera
2020-06-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt PU existerar inte följande efterfrågade dokument:

De dokument som PU fick av Sydafrika 18 mars 2020.

Handlingar rörande sökande efter vapen i villa i Spånga 2018-2019.

Maybe they went looking somewhere else.
Corrigan said Vaxholm on March 1 of this year I believe.
Look back in the forum.
I think they should have been looking down by Trosa
Citera
2020-06-29, 16:55
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Att leta efter vapnet efter 34 år är helt meningslöst. Vapnet har ju hunnit göra hundratals varv runt jorden vid det här laget, det kan ligga på botten av Marianergraven, nånstans i nån insjö i Ryssland, i en soptipp i Kongo... det kan vara skrotat. Eller omslipat så att inga spår som kan identifiera vapnet utplånats. Ska det finnas nån möjlighet att hitta vapnet måste man veta var man ska leta, t ex en person man kan leta kring.

Ockhams rakkniv är det som gäller här.

Skulle du ta med dig vapnet på en jorden runt resa efter att mordet begåtts?
Självklart inte, det enklaste och mest rationella är att man antingen dumpar det i ett vattendrag i stockholmsområdet, alternativt att man gräver ned det vid en plats där man brukar vistas, som en trofe.

Som du nämner, det är bara att kolla upp de mest misstänkta (CP,VG,SE,CA etc.) och se var de bodde vid tiden för mordet.
Sålänge de inte bor i en lägenhet så är det bara att undersöka området eller vattendrag i närheten.

Mig veterligen har detta inte genomförts.

Låt oss säga att man gör detta men inte finner vapnet, fine, då kan man nog lägga ned allt, men tills detta inte gjorts så kan man inte säga att man (bokstavligen talat) gått till botten och utrett frågan.
Senast redigerad av kato85 2020-06-29 kl. 17:05.
Citera
2020-06-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Självklart inte, det enklaste och mest rationella är att man antingen dumpar det i ett vattendrag i stockholmsområdet, alternativt att man gräver ned det vid en plats där man brukar vistas, som en trofe.

Det är bara att kolla upp misstänkta, se var de bodde vid tide för mordet, sålänge de inte bor i en lägenhet så är det bara att undersöka området eller vattendrag i närheten.

Om GM lämnar landet exv. via Arlanda så måste han lämna kvar revolvern till någon ur konspirationen. Det vore inte kul för GM om den avslöjas vid incheckning.

Vapnet blir därmed ett maktinstrument mot GM så att denne inte skryter om sitt dåd. Vapnet finns nog kvar.
Citera
2020-06-29, 17:01
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om GM lämnar landet exv. via Arlanda så måste han lämna kvar revolvern till någon ur konspirationen. Det vore inte kul för GM om den avslöjas vid incheckning.

Vapnet blir därmed ett maktinstrument mot GM så att denne inte skryter om sitt dåd. Vapnet finns nog kvar.

Nu utgår du ifrån en konspiration, vilket jag inte gör.

Hade det varit en konspiration så är det försent att finna vapnet, då hade man varit säker på att denna försvunnit.

Jag utgår som sagt ifrån en ensam gm vilken måste nyttja geografiska lokala platser för att dumpa vapnet.
Senast redigerad av kato85 2020-06-29 kl. 17:03.
Citera
2020-06-29, 17:05
Medlem
Citat:
Nu utgår du ifrån en konspiration, vilket jag inte gör.

Hade det varit en konspiration så är det försent att finna vapnet, då hade man varit säker på att denna försvunnit.

Jag utgår som sagt ifrån en ensam gm.

Ja, det är det som är vattendelaren i MOP.

Ensamagerande GM vs. Konspiration.

Och PU har bevisat att de favoriserar ensamgerande GM med CP och SE.

Den som i en konspiration har mordvapnet har en maktposition som kan utnyttjas. Jag tror vapnet finns kvar.
Citera
2020-06-29, 17:07
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det är det som är vattendelaren i MOP.

Ensamagerande GM vs. Konspiration.

Den som i en konspiration har mordvapnet har en maktposition som kan utnyttjas. Jag tror vapnet finns kvar.

Bara för att du har vapnet betyder det inte att du kan röjas ur vägen.

Det som talar för att vapnet finns kvar vid ensam gm är att denne saknar resurser att göra sig av med vapnet på riktigt, samt att denne (om det är en person som agerat i affekt) behåller vapnet som en trofe, något som en professionell konspiration aldrig skulle tillåta.
Citera
2020-06-29, 17:12
Medlem
Citat:

Som du nämner, det är bara att kolla upp de mest misstänkta (CP,VG,SE,CA etc.) och se var de bodde vid tiden för mordet.
Sålänge de inte bor i en lägenhet så är det bara att undersöka området eller vattendrag i närheten.

Låt oss säga att man gör detta men inte finner vapnet, fine, då kan man nog lägga ned allt, men tills detta inte gjorts så kan man inte säga att man (bokstavligen talat) gått till botten och utrett frågan.

Min poäng var att vapnet, om det finns kvar, kan finnas var som helst. Och då finns det för många möjlig platser att leta på. Var det en ensam gärningsman, vilket jag också tror, är det nog dumpat nånstans inom det område där gärningsmannen flydde (vilket skulle kunna inkludera en längre bilfärd från Stockholm). Låg en organisation bakom gissar jag att vapnet skrotats eller möjligen byggts om eftersom det är för farligt att ha om man riskerar att bli påkommen med det i sin ägo.
Citera
2020-06-29, 17:15
Medlem
H24s avatar
Citat:

Jag skulle tvärtom säga att detta närmast har varit Palmeutredningens huvudsysselsättning de senaste 34 åren. Man har genomfört dykningar i Finlandiaviken, Djursjön, Gävleån med mera. Man letade exempelvis efter den så kallade Mockfjärdsrevolvern i drygt 20 år, men fick till slut ge upp även på denna. Senaste projektet har varit Stig Engströms möjliga vapentillgångar men även här har det tagit stopp. En oerhörd mängd spaningstid och skattepengar har gått åt till ett rent fysiskt letande. Frågan är om inte dessa resurser hade varit mer fruktbara på annat håll.
Citera
2020-06-29, 17:18
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Min poäng var att vapnet, om det finns kvar, kan finnas var som helst. Och då finns det för många möjlig platser att leta på. Var det en ensam gärningsman, vilket jag också tror, är det nog dumpat nånstans inom det område där gärningsmannen flydde (vilket skulle kunna inkludera en längre bilfärd från Stockholm). Låg en organisation bakom gissar jag att vapnet skrotats eller möjligen byggts om eftersom det är för farligt att ha om man riskerar att bli påkommen med det i sin ägo.

Jag delar din tanke.
Vad jag säger är inte att man ska söka av hela Sverige, men i vattendrag som är angränsande till misstänktas bostäder eller åtminstone kolla av området med metalldetektor.
Behöver inte vara mer än ett par hundra meter ifrån bostaden.
Vet ju att man lägger ner stora resurser när folk försvinner, och man finkammar ett område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in