2020-06-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Men om det kommer ”en andra våg” i höst så säger logiken att det blir tvärtom, och Sverige får det lättare

Vilken logik då? Sverige skyddas inte av en flockimmunitet då kanske bara 5 procent haft smittan (om man antar samma andel som i Spanien). I Norge och Finland kommer man ha mycket liten andel virussmittade kvar, blir då lättare att hantera med hjälp av smittspårning. Sverige kommer inte kunna ha smittspårning pga alltför många smittade.
Citera
2020-06-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På vintern (i Brasilien är det vinter nu), kan det bli rejält kallt - i alla fall på högre altituder.
Nja, hur definierar du vinter?
Citera
2020-06-29, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag antar att jag är en av Flashbacks flagellanter då. Det hela handlar ju väldigt mycket om perspektiv. Vi har haft en stadig minskning av farliga smittosamma sjukdomar sedan 70 år sedan, med några toppar här och där då något försökt ta sig ton. De som lever idag i Sverige har ingen aning om att de levt i en trygg lucka där smittor är ovanliga. Därför ter sig en halvfarlig sjukdom som ett stort hot. De andra hoten vi lever under är så vaga och svåra att ta på, att man kan strunta i dem.

Folk vill ha sitt vanliga liv och inga avbrott. Tycker det är lite synd att coronan inte fått folk att reflektera mer över sina liv. Alla vill bara tillbaka till sin zombietillvaro.

Klimatförändringarna är ett mycket större hot, samt sjukdomar som cancer som numera drabbar nästan varannan människa. Vi lever alltså på ett sätt som gör att vi muterar ihjäl oss och allt kan inte skyllas på att vi lever längre.

Så på det sättet är det lite fjantigt att coronanoja, för på riktigt så har vi en långsam katastrof framför oss.

Plus ett samhälle som är sårbart och uppbyggt utan några backupper. Katastrofer är en del i människans historia. Som i början på medeltiden, där så många skyller civilisationens fall på någonslags lättja när det troligen var en supervulkan (troligen Krakatoa) som orsakade 150 år utan egentliga somrar i Europa. Vi lever på en ganska arg planet, medan svenssons lever i en värld där inget kan rubba deras cirklar.

Detta är inte undergången, men vi har haft många "undergångar" då mänskligheten verkligen prövats. Ska vi inte glömma.

Jag uppskattar din inlägg som vittnar om både perspektiv och nykter eftertänksamhet.
Citera
2020-06-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår inte hur du tänker? Hade det inte varit för Danmarks resoluta åtgärder att stänga ner och även hindra flygtrafiken på Kastrup hade det nog sett mindre ljust ut för Skåne.

Jag förundras av alla dessa ignoranta, obegåvade, inlägg som idioter skriver här dag efter dag.

För fan människa, vakna upp och använd din hjärna.
Du har nog inte varit i Malmö under pandemin?
Citera
2020-06-29, 16:46
Medlem
Citat:
Precis. Det var en superspridare på den populäraste baren som var positiv. De serverade drycker samtidigt som de blåste i visselpipor vilka även användes av fulla gäster.

Danskarna har ju stämt Österrike eftersom det tog för lång tid innan de stängde ner baren.

Är det sant? Vad hände med "alla måste samarbeta" i krisen...

Låter som danskarna dragit i sig lite för mycket Carlsberg som vanligt.

https://theconversation.com/suing-china-for-covid-19-is-impossible-and-may-backfire-why-countries-must-cooperate-137260
Citera
2020-06-29, 16:48
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur du tänker? Hade det inte varit för Danmarks resoluta åtgärder att stänga ner och även hindra flygtrafiken på Kastrup hade det nog sett mindre ljust ut för Skåne.

Jag förundras av alla dessa ignoranta, obegåvade, inlägg som idioter skriver här dag efter dag.

För fan människa, vakna upp och använd din hjärna.

Jag både hoppas och tror att personen var ironisk
Citera
2020-06-29, 16:49
Medlem
erwynns avatar
Endast två personer vårdas nu på något av Västerbottens sjukhus för covid. En av dessa på IVA. Fantastiska nyheter
Citera
2020-06-29, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
En skolklass med 30 st dog idag i Sverige, grattis Norge och Danmark och Finland.Tegnell skiter i det här nu, vilken röra hehe...

30 inrapporterades som döda av eller med covid idag, vilka sannolikt är utspridda på hela helgen plus måndag samt fall bakåt i tiden, av primärt mycket gamla människor som hade dött mycket snart ändå.

Så ditt korta påstående att "skolklass med 30 st dog idag" hade inte mindre än fem fel.
Inte illa, måste närmast vara rekord för denna tråd med nästan lika många fel som antal ord.
Citera
2020-06-29, 16:59
Medlem
neuron-drones avatar
Nu är ju katten ur säcken, så vad gör man nu? Man ska inte glömma att det som hänt är virusets "fel"... ibland låter det som att vi inte alls drabbats av ett sjukt nyckfullt virus som var orsaken till allt detta, och vi inte visste något om det. Utan låter som FHM ställde till med någonslags katastrof helt på egen hand.

Vi är faktiskt maktlösa mot viruset.

De andra länderna med gles befolkning som stängt ner, de kommer fortfarande ha utbrott, de får reglera bäst det går, men känns som vi i ett decennium nu ska hålla två meters avstånd. De kommer inte kunna svälta ut viruset. De kan isåfall återimportera det från Sverige.

Och i länder där viruset är vida spritt då, som Storbritannien, vissa delar av USA, Brasilien och Sverige? Svälta ut nu går inte, då skulle det försvunnit fortare från Storbritannien. Vädret verkar ju spela mindre roll, alla nya smittor verkar ha struntat i att vara direkt årstidsbundna, det verkar komma med att folk får en viss immunitet. En lockdown nu är meningslös.

Så vad finns det för konkreta idéer för vad vi ska göra?

Testning är bra men funkar bättre om man inte låtit så många bli smittade. Vapnen börjar ta slut. Och på det så känns det som folk har haft en minilockdown i Sverige, t ex så åkte kanske en sjättedel mot vanligt till vårt köpcenter. Nu när det är sommar så är det lika många där som innan coronan. Så vi har väl också öppnat kan man säga. Och kan vänta oss ökning av smitta. Verkar ju gå ner lite men det är så marginellt att det kan vända när som helst.

Sitta och vänta på vaccin? Vad händer om man massvaccinerar med något med många biverkningar? Hur vaccinerar man ens mot ett så lurigt virus som detta? Det har ju sagts att man måste tillverka ett banbrytande vaccin som inte bygger på antikroppar utan det ska hjälpa mot alla virus mer eller mindre. Vad händer om det finns virus som är livsviktiga för att vi ska leva, och vi motar bort dem? Är jag dum om jag vägrar vaccinera mig?

Intressant tid man lever i iallafall.
Citera
2020-06-29, 16:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den diskussionen hade vi (där du var involverad) för någon dag sedan.
Har det blivit bättre eller sämre?
Citera
2020-06-29, 17:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag uppskattar din inlägg som vittnar om både perspektiv och nykter eftertänksamhet.

Tack. Själv kallar jag det ADD och kratomte.
Citera
2020-06-29, 17:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Nej, därför att FHM inte visste hur äldrevården fungerar. Och vem borde ha den kunskapen? Dom får betalt för att veta det. Vem som helst som jobbar inom hemtjänst eller äldreboende kunde ha berättat för FHM hur det fungerar om de hade varit intresserad att lyssna. Det är klart det är FHMs fel, de valde en strategi baserat på en utopisk bild av äldrevården. Samma sak med regeringen som förskönade Sveriges beredskap.

Regeringen tillsatte ju ett äldreråd som förstod vad som behövde göras. Dock struntade regeringen att rådfråga dem.

https://omni.se/regeringens-eget-aldrerad-regeringen-lyssnade-inte/a/vQ0gjB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in