2020-06-29, 11:36
Medlem
Jag tog för två veckor sen kortisoninjektioner mot inflammation i en led i nacken som inte verkar ha tagit.
Har en tidigare tråd om det här på fb.

Nu börjar jag fundera på plan B och om jag skulle försöka få läkaren att skriva ut en kortare tablettkur (tex prednisolone)

Jag är medveten om att det är dumt att ta en tablettkur för problem med en led med tanke på biverkningarna på hela kroppen.
Men, nu är det så att jag har ett flertal inflammerade i kroppen som besvärar mig i olika stor grad. Förutom nacken som är värst så har jag bla inflammation i armbågarna (tennisarmbåge och i armbågeleden ) även artros i ländryggen, plus nån mer grej

Allt detta gör det svårt att ens kunna komma igång den enklaste rehab
Mitt hopp stod till injektionerna, så de skulle få ner smärtorna i nacken så jag kan komma igång med rehab. Men det sket sig.

Min tanke är det kanske kan vara värt biverkningarna att ta en kortare tablettkur om de även förbättrade mina andra inflammationer. Lite som att lägga ut en bombmatta mot inflammationerna

Har läst på lite och om man tar kortare kurer på mindre än 2v så behöver man inte trappa ner heller.

Ska träffa läkaren inom kort och tänkte försöka bolla idén honom om det.

Är det här realistiskt? Hur stor dos/lång kur(har läst om 10 dagar 20mg/ed skulle vara lämpligt)
Senast redigerad av 07enoon 2020-06-29 kl. 11:48.
Citera
2020-06-29, 11:57
Avstängd
makduis avatar
Finns många kryddor som lindrar, ta en drös... cayenne och ingefära t.ex...

En gång hade jag inflammerade vadmuskeln varpå jag inton två matskedar curry och det lindrade jättemycket.
Citera
2020-06-29, 12:02
Medlem
Engelitzs avatar
Att ta kortison längre perioder är inte att rekommendera... Binjurarna minskar kroppens egenproduktion om du använder det under för lång period..
Citera
2020-06-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Att ta kortison längre perioder är inte att rekommendera... Binjurarna minskar kroppens egenproduktion om du använder det under för lång period..
Nu är ju inte en lång period som jag har tänkt mig utan 10 dagar
Citera
2020-06-29, 13:08
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 07enoon
Nu är ju inte en lång period som jag har tänkt mig utan 10 dagar
Skulle självmedicinerat Prednison 50mg eller Dexametason 8mg dagligen på morgonen i ditt fall. Men du kan ju fråga efter Prednisolon 50mg/dag.
Citera
2020-06-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Skulle självmedicinerat Prednison 50mg eller Dexametason 8mg dagligen på morgonen i ditt fall. Men du kan ju fråga efter Prednisolon 50mg/dag.
Och det skulle fungera om det var en <2v kur?
Citera
2020-06-29, 13:41
Medlem
Citat:
Skulle självmedicinerat Prednison 50mg eller Dexametason 8mg dagligen på morgonen i ditt fall. Men du kan ju fråga efter Prednisolone 50mg/dag.
Varför dem ist för Prednison?
Citera
2020-06-29, 13:51
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Och det skulle fungera om det var en <2v kur?
Man behöver inte trappa ner efter den tiden om det är det du menar.
Citera
2020-06-29, 14:06
Medlem
Citat:
Man behöver inte trappa ner efter den tiden om det är det du menar.
Mer på att det kommer ha tillräcklig effekt på inflammationen om man kör en kort kur(jag vill inte köra en längre kur just för att man inte behöver trappa ner och för att minska risken för biverklingar)
Citera
2020-06-29, 16:05
Medlem
Citat:
Jag har fått tillgång till Betapred, vilken dagsdos skulle det vara på det?
Citera
2020-06-29, 16:17
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Jag har fått tillgång till Betapred, vilken dagsdos skulle det vara på det?

Jag kör betapred för tillfället och fick 3mg om dagen ordinerat som startdos (6st tabletter). Det är dock mot ulcerös kolit och inte ledinflammation.
Citera
2020-06-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Jag kör betapred för tillfället och fick 3mg om dagen ordinerat som startdos (6st tabletter). Det är dock mot ulcerös kolit och inte ledinflammation.
Hur länge ska du ta dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in