2020-06-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att äldrevården bärs upp av språksvaga invandrare får du absolut inte tala högt om. Totalt förbjudet ämne i Sverige.

Vi snackar om anställda med 50% av ett normalt svenskt ordförråd. Självklart blir det katastrof när ett okänt virus väller in.

Att invandrare som jobbat i åratal inte kan fixa svenskan är ett fascinerande problem, som kan få en egen tråd.

Igår hjälpte jag en sjuksköterska att tyda svenska skrivna instruktioner, max tio meningar...

"Öh du, vad står det här?

Fan, jag orkar inte.
Arbetsförmedlingen få ta på sig det här också som skickar ut bidragsarbetare i "enkla jobb".

Äldreomsorgen har blivit som ett dagis där det inte ställs krav på den dom anställer riktigt tragisk utveckling.
Senast redigerad av x2016 2020-06-29 kl. 14:17.
Citera
2020-06-29, 14:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Favoriter i repris.
Svenska media som kännetecknas av ärlighet och godhet och transparens och humanism:

Del 1:
Ojjjjjjjjjjj Ojjjjjjjjjj USA. Ka Ta STR OF!!!!!! Ka Ta STR OF!!!!!!
40 tusen nya fall!! Hjääääälp!!!! Hjääääälp!!!! Hjääääälp!!!!
USA går undeeeeeeer!!! Ojjjjj!!!!!

Del 2:
...
Inget om de över 80 000 nya fall per dag i Sverige (2500 ggr 33)
Du lår ju dela 2500 med tre dock... då det gäller för Tre dagar...
Citera
2020-06-29, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag känner mig kluven. + 30 nya döda låter inte mycket, men det är lite sjukt att man vänjer sig vid siffrorna. Det går så långsamt ned, vi når snart 6000 döda. Jag gör en beräkning i morgon skall se över kalkylen i morgon kväll.

Under midsommarhelgen rapporterades inga döda. Denna helgen rapporterade FHM heller inte. Alltså av 14 dagar hade FHM rapporterat 9 dagar. Eftersläpningen borde vara enorm, men ändå bara 30. Jag tror vi når 10/dag i juli. I augusti är det dött.
Citera
2020-06-29, 14:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
+2530

Skönt att smittspridningen minskar dramatiskt. Vi testar ju bara mer.

Helt otroligt att vi har en rapport på 2000 + under en dag. Undrar om FHM drar några slutsatser av det stora antalet smittade i Sverige varje dag? Eller hur det kan motverkas?

Är alla dessa smittade på grund av att vi har ett öppet samhälle eller någon annan samhällshändelse?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Dödstalen fortsatt nedåtgående. Efter två veckor av 0 rapporterade fem dagar hade man förväntat sig en stor eftersläpning. När vi 10 per dag redan i juli?
Jepp, vi blir allt bättre på att vårda COVID19-patienter även allvarliga fall. Och det ska erkännas, säkerheten har blivit bättre på våra äldreboenden. Det får också antas att det är fler unga som blir sjuka nu. De brukar ju inte utveckla allvarliga komplikationer och dö.
Citera
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I Texas är det väldigt varmt på sommaren så man håller sig då inomhus så mycket man kan. Mellan oktober och maj däremot är det behagligt väder och man kan passa på att promenera osv. Jag misstänker att det är därför de får problem nu och inte i vintras.

Precis det har delvis med inomhusvistelse att göra och delvis med virusets optimala temperatur för spridning. Tror inte bara att det är lättade restriktioner som gör viruset sprider sig i sydliga delstater i USA. Värsta tiden på året där nu, muggy, hett, fuktigt... folk spenderar mer tid inomhus i dåligt ventilerade utrymmen med tveksam AC/luftcirkulation.
Likaså i länder med regnperiod/monsun, som Indien, det är där man får spridning under regntiden. Även om det fortfarande är varmt. Så väder och klimat styr, viruset har i sin tur sin optimala temp... så sambanden kan bli komplexa. Tyvärr tror jag att när senhösten kommer, så ökar fallen i Europa igen.
Citera
Avstängd
Att vi får så många nya fall varje dag samtidigt som dödssiffrorna går ner varje dag är bara positivt. Det innebär att Tegnell och Giesecke hade helt rätt, viruset är klent för 99% av befolkningen.
Citera
2020-06-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+30 döda, avgå Tegnell!

Sverige
+30 döda
+16 iva
+2530 fall

Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
2530 nya fall!!! Wtf

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ett kraftigt rekord i antal nya fall som rapporteras en enskild dag.

Många nya smittade per dygn en längre tid börjar antagligen synas även på IVA får man förmoda.
Citera
2020-06-29, 14:17
Avslutad
Här kan ni se sekundsnabba uppdateringar från intensivvårdsregistret.

IVA-avdelningarna töms.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-06-29, 14:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Detta är veckan då covid i praktiken dör ut i Sverige.

Rinkeby har redan flockimmunitet.

Tror du verkligen att COVID-19 under denna vecka försvinner från Sverige? Det tycker jag verkar vara lite knäppt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp, vi blir allt bättre på att vårda COVID19-patienter även allvarliga fall. Och det ska erkännas, säkerheten har blivit bättre på våra äldreboenden. Det får också antas att det är fler unga som blir sjuka nu. De brukar ju inte utveckla allvarliga komplikationer och dö.

Och här erkänner alla, även folkhälsomyndigheten att vi agerade fel i början. Nonchalansen kring äldreboenden i våras måste granskas. Någonstans slog det ordentligt fel.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du lår ju dela 2500 med tre dock... då det gäller för Tre dagar...
Fullt möjligt, har anställd en matematiker och en statistiker.
Han har deadline på fredag för att berätta mer om dagliga antal på döda och smittade samt kurvor.
Den intrikata Tegnelliska leken kräver extra resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in