2020-06-29, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De kanske tar smittan på allvar. Men de rapporterar inte korrekta siffror utan mörkar allt de kan.

Varför isolera en halvmiljon - om det bara handlar om 14 smittade? Skulle de inte gå att spåra deras kontakter och bara isolera dem?

Inte en siffra rätt är min killgissning..

https://www.youtube.com/watch?v=MZ74...ature=youtu.be

Kina är ju inte precis kända för sin pålitlighet och att de kör med öppna kort.

Men i den här tråden har totalitära stater som svetsar igen dörrarna till sin befolkning blivit hjältar hos somliga. Rädsla och panik har alltid varit fascismens viktigaste drivmedel.
Citera
2020-06-29, 09:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Arbetet, bra video som visar hur Kina mörkade covid rätt länge, någon anna postade denna tidigare.
https://youtu.be/MZ74NhEUY-w

Zooming In with Simone Gao

Vad säger Epoch Times i frågan?

Alltså, att ni inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Kina är en kommunistdiktatur och är skitduktiga på virus och smittskydd och världens förnämsta experter på just coronavirus.

Och det är inte ens en motsägelse då det är betydligt viktigare för en diktatur att inte misslyckas när en epidemi sprider sig. Mycket kan man dölja, mycket kan man mörklägga men inte en dödlig epidemi. Det är nog läxan de har lärt sig från SARS-utbrottet. I en diktatur hotas stabiliteten men i en demokrati kan det på sin höjd leda till omval:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92479/

Och jag är förvånad över att man går på sådana här uppenbara exempel på desinformation. Tänker ni inte på att ni framstår som nyttiga idioter? Ta reda på vad dessa människor vill istället ska hända. Kolla var de står politiskt. Ni kommer att bli förvånade. Och nej, jag har tagit väldigt lite del av vad kinesiska myndigheter säger, mest för att jag inte kan kinesiska, utan jag har dragit mina slutsatser från vetenskapliga dokument mestadels som det jag länkar till ovan. Vad experter säger helt enkelt.

Det finns en plats och tid att fördöma Kinas regim men detta är inte tillfället.

Nu får det vara slut på den diskussionen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är absurda tider vi lever i. Vi har inget nationellt styre som är mer värt än använt dasspapper i ett torrdass i Svedala där flugor och larver frodas i den vämjeliga stanken av mänsklig avföring i tryckande sommarvärme. Sverige har bilvit en parodi på sig själv. Vi existerar inte längre i realiteten, blott som idé existerar den dygdefulla svensken. I den sista sovjetstaten är verkligheten kluven mellan den verklighet som politiker och media talar om, och den verklighet som vi i själva verket lever i.

Sverige är ett hälsofarligt luftslott fyllt med viruspartiklar från ett laboratorium i Wuhan där forskarna har gjort tidernas största fuck up. Den verklighet vi lever i är en existentiellt bisarr och svårbegriplig mardröm där det inte går att finna några utvägar. Det är ett surrealistiskt Teletubbie-universum på syra. En skriftställare som fångade den svenska verklighetens absurda väsen skulle få Kafka att se ut som en Kalle Anka-författare. Den stora lögnen ligger som fjäll över den stora massans ögon. De saknar det kritiska sinnelaget som krävs för att avlägsna det grånade fjället som förblindar dem, så att de kan blicka ut över det svenska sönderfallet. Aldrig har jag känt mig så ensam som nu. Aldrig har jag känt i så hög grad att jag befinner mig i ett psykologiskt fängelse av lögner och förvillelser som falska politiker och prostituerad media har skapat i sin symbiotiska existens. I Sverige råder den perfekta diktaturen, lögnens diktatur. Där de som kontrollerar informationen också kontrollerar massorna.

Du vet att man kan gå i terapi istället för att manifestera allt man känner på omgivningen?

Du anar inte hur gott det är att vara fri och inte känna sig som en slav under politiker och media.
Man får nämligen tycka, tänka och handla precis som man själv vill i denna demokrati som man kallar Sverige. Visst kommer en och annan inte hålla med dig och tom bli arg på dig, men om man bygger upp sin ryggrad så spelar det faktiskt ingen roll.

Då kan man isolera sig, ha på munskydd och flytta ut i skogen - om man vill.
Eller välja att låta bli.

Framför allt blir man en ansvarsfull människa i sig själv som inte är i händerna på andra, något som är värt mycket.
Citera
Medlem
Vad blir det idag
+50 döda
+12 iva
+2500 fall?
Citera
2020-06-29, 09:47
Medlem
Eurypteridas avatar
Tysk coronafabrik avslöjad och 6500 slavarbetare och deras familjer från låglöneländer satta i karantän. Slavarna står tätt och arbetar i kylda rum. Varför är det ingen som sätter lockdown på köttindustrin det är den som sprider smitta som galna ko sjukan och fågelinfluensa. Hur kan man acceptera att barer och restauranger stängs ner samtidigt som kyldiskarna fylls med coronafläsk från tyska coronafabriker? Är ni som vill ha karantän och hård lockdown som Tyskland helt efterblivna?

Video från coronafabriken.
https://www.vgtv.no/199346?jwsource=cl
Citera
2020-06-29, 09:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Tysk coronafabrik avslöjad och 6500 slavarbetare och deras familjer från låglöneländer satta i karantän. Slavarna står tätt och arbetar i kylda rum. Varför är det ingen som sätter lockdown på köttindustrin det är den som sprider smitta som galna ko sjukan och fågelinfluensa. Hur kan man acceptera att barer och restauranger stängs ner samtidigt som kyldiskarna fylls med coronafläsk från tyska coronafabriker? Är ni som vill ha karantän och hård lockdown som Tyskland helt efterblivna?

Video från coronafabriken.
https://www.vgtv.no/199346?jwsource=cl

Hur tänker du nu? Slaktdjuren hade inte corona, det kom inte därifrån. Det hade inte spelat någon roll vilken typ av fabrik det hade varit - spridandet av corona berodde på de trånga förhållandena och bristen på hygieniska möjligheter, både på själva fabriken och i arbetarbarackerna.

Jag har hört det där från andra veganer också (jag antar att du är vegan?). Man försöker använda utbrottet i slakthuset som ett argument emot slakt och köttätande överhuvudtaget, och det är ohederligt och fult.
Citera
2020-06-29, 09:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur tänker du nu? Slaktdjuren hade inte corona, det kom inte därifrån. Det hade inte spelat någon roll vilken typ av fabrik det hade varit - spridandet av corona berodde på de trånga förhållandena och bristen på hygieniska möjligheter, både på själva fabriken och i arbetarbarackerna.

Jag har hört det där från andra veganer också (jag antar att du är vegan?). Man försöker använda utbrottet i slakthuset som ett argument emot slakt och köttätande överhuvudtaget, och det är ohederligt och fult.

Corona sprids mellan människor och djur det är inte ohederligt argument. Minska antalet kontaktytor mellan människor och djur som det här och marknaden i Wuhan och risken för pandemier minskar.
För att vara helt korrekt vet vi inte om grisarna var smittade innan eller efter de slaktades men eftersom kött är en kylvara är det en smittorisk. Växter är inte kylvara eftersom växter är levande och inte lever i kyla. Kött lever inte.
Citera
2020-06-29, 10:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vad blir det idag
+50 döda
+12 iva
+2500 fall?
Eftersom FHM nu meddelat WHO att man har en kraftig nedgång i antal nya fall tror jag att man håller inne på de siffrorna till lite längre fram i veckan.

Oja, jag är allvarlig här.
Citera
2020-06-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nej, men de gjorde en helomvändning kring de uppgifter som Tegnell påpekade att de hade fel om.

absolut!
Mitt problem är att båda ”läger” försöker dra växlar på detta som inte stämmer.
Citera
2020-06-29, 10:17
Medlem
Kina har kommit billigt undan. Kineserna har ställt sig vid sidan om och tycks tycka liksom, att vi har inte så mycket med det hela att göra. Omvärlden har fått ta den största smällen, om rapporterna inifrån Kina stämmer.
Tror knappast att USA och andra stora drabbade länder låter katastrofen ligga ogill för Kina när/om det börjar återgå till det normala igen.
Det är Kinas egenartade djurhållning och matmarknader som är roten till många virusbildningar. Frågan blir vad västs svar kan bli.
Handeslblockader med diplomatiskt krig kan tänkas som skruvas upp så att en återgång till tiden före coronan i relationen Väst och Kina blir väldigt lång.
Krig blir det sista man tillgriper.
USA är så slaget ner i skorna nu att man måste svara mot Kina med hårda medel, Trump eller Biden i Vita huset spelar ingen roll.
Citera
2020-06-29, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eftersom FHM nu meddelat WHO att man har en kraftig nedgång i antal nya fall tror jag att man håller inne på de siffrorna till lite längre fram i veckan.

Oja, jag är allvarlig här.

Det är det nog ingen som betvivlar. Att du har konspiratoriska agendor har stått klart sedan länge.

Det märks bla genom att du blundar för viss fakta samtidigt som du ger annan fakta orimligt högt värde, förutom att du gör barocka tolkningar. Som att det öppna faktum att Sverige inte längre rapporterar smittade/IVA-fall/döda på helgerna skulle vara ett försök att lura WHO...

En person som är ute efter verkligheten gör inte så, utan tar in all information och gör sin bedömning utifrån denna helhet.
Citera
2020-06-29, 10:18
Medlem
Mycket rolig podd om Sverigebilden i världen under coronatiden. Finnen är riktigt kul och både programledaren Helene Rothstein och Per-Arne Wikström från SI blev hörbart stressade.

I studion för att diskutera Sverigebilder: Per-Arne Wikström, chef för Sverigekommunikation på Svenska institutet och journalisten Ossi Kurki-Suonio, som bevakar Sverige för Kauppalehti, som är Finlands motsvarighet till Dagens Industri, samt programledare Helene Rothstein

https://www.affarsvarlden.se/podd/vad-menas-med-sverigebilden

Svenska Institutets corona-rapporter.

https://si.se/sa-arbetar-vi/analyserar-sverigebilden/samtalet-om-sverige-i-utlandet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in