2020-06-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Han som satt i bilen på andra sidan gatan, beskriver ju en professionell skytt. Baserat på det och på att jag provskjutit en 357a så tror jag att första skottet träffade OP och att andra skottet missade LP.
Det är ett ganska tungt vapen, nästan som att hålla i ett mjölkpaket med rak arm, så om LP rörde sig så var det inte så lätt att följa hennes rörelse med vapnet.
Han i bilen säger att mördaren tvekade en sekund, och ett eller två skott till hade nog lett till för många och för bra vittnen. LP tittade antagligen på OP och inte på mördaren så denne beslöt sig för att springa iväg.

När det kommer till vittnet IM så ställer hans vittnesmål till med mer oreda än reda.

Enligt hans vittnesmål så fanns, utöver en väntande GM i flera minuter mm, en grupp på 5-7 personer som stod vid reklampelaren när mordet skedde.

Ingen skugga över IM, han försöker verkligen vara behjälplig i sina förhör men tyvärr är han ett av de vittnen som bidragit till att utredningen försvårats.
Citera
2020-06-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
”Regel”? Den här tråden är utan jämförelse den mest halmgubbefyllda jag sett på mina 16 Flashbackår. Det är ungefär 50/50 att svar handlar om vad man faktiskt skrev eller bara är goddag yxskaft.

Jag hänvisade till ett klipp som illustrerade hur mycket variation man får bland ögonvittnen som sett samma händelse, som svar på ett bisarrt påstående om att MOP-vittnen som sett olika huvudbonader måste ha ”ljugit”. Detta får du tydligen till att jag uppfunnit en ”regel”. Vad är det du vill ha sagt? Att gängse forskning om ögonvittnen är trams och att du vet mycket bättre?

Och vem fan har påstått att LJ och YN är undantag? LJ:s iakttagelser är typiska för ett ”orka kolla vad folk har på sig, zzzzz”-vittne, han var säker på keps men i övrigt skramlade det tomt. YN var betydligt mer uppmärksam och hennes vittnesmål var därefter. Storhök är dock oöverträffad vad gäller detaljminne och -sinne.

Jag vet självklart att det inte är som regel, men då du refererar till något och försöker applicera det som förstärkande till dina, minst sagt, dåligt underbyggda teorier så blir det i det ögonblicket "din" "regel".

I övrigt tycker jag att du skall andas i påsen, det är ingen idé att uppröras över vad folk skriver om i ett forum på internet även om jag fattat att du har det hett om öronen här inne. Den som förargar dig, kontrollerar dig. Glöm inte det. Å seså, ut med dig idag och skaffa lite sol på din 16-åriga FB-kropp, det kommer göra dig gott!
Citera
2020-06-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Nej, det är ett bemötande på postarens påstående. Alltså ett sätt att snärja honom. Jag inser, precis som du, att vittnen som visar sig ha fel inte automatiskt ljuger. I korthet:

- SE ljuger alltid när han har fel
- När alla andra vittnen har fel så är de ursäktade

Inlägget du retat upp dig så på är min invändning mot det påstådda, att när SE inte kan svara korrekt på när han stämplade ut så ljuger han. Som exempel och motbevis anförde jag då att om SE "ljuger" när han har fel så borde i rimlighetens namn alla andra vitten också "ljuga" när de har fel.

Det du beskriver är i alla högsta grad solklart för de av oss som fortfarande har kvar förmågan att zooma ut och inte blivit sittande, maniskt stirrande efter rekvisit som skall fastställa SE som GM.
Citera
2020-06-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Nej, det ser jag som helt uteslutet. Framförallt finns det ingen anledning att forcera in Christer Pettersson på brottsplatsen från första början. Gärningsmannen hade en mörk fladdrande rock medan Christer Pettersson under kvällen hade en blå täckjacka.

Lisbeths utpekande, som hela spåret vilar på, har ett väldigt lågt värde. Med största sannolikhet har hon inte sett gärningsmannen utan beskriver i förhören det närmaste vittnet, Anders Björkman. Konfrontationen var felaktigt genomförd och Lisbeth har pekat ut andra figuranter vid tidigare tillfällen: Bland annat en man dömd för smuggling som Köpenhamnspolisen utlämnade bara veckor efter mordet. Ett av de närmaste vittnena, Lars Jeppsson, känner tvärtom Christer Pettersson och är säker på att det inte var han.

Palmeutredningen har lagt massiva resurser på att uttömma vapen som Christer Pettersson kan ha haft tillgång till, men det har blivit bom alla gångerna: Senast med den så kallade Mockfjärdsrevolvern. Christer Pettersson var själv socialdemokrat och anhängare av Olof Palme. De tre klassiska motiv, medel och möjlighet blir sannolikt tre nej. Det troligaste är att Christer Pettersson inte har någonting med händelsen att göra, utan är resultatet av en överdriven respekt inför Lisbeth Palmes omväxlande vittnesmål.

Lisbeth är det vittne som drabbats hårdast av brottet på ett personligt plan, men det betyder inte att hennes iakttagelser har ett högre värde rent kriminaltekniskt. Tvärtom är hon paradoxalt nog ett av de vittnen som har minst att berätta.

Var Björkman med på konfrontation där LP pekar ut Pettersson?
Citera
2020-06-28, 12:17
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
När det kommer till vittnet IM så ställer hans vittnesmål till med mer oreda än reda.
Enligt hans vittnesmål så fanns, utöver en väntande GM i flera minuter mm, en grupp på 5-7 personer som stod vid reklampelaren när mordet skedde.
Ingen skugga över IM, han försöker verkligen vara behjälplig i sina förhör men tyvärr är han ett av de vittnen som bidragit till att utredningen försvårats.
Det borde finnas ett gemensamt dokument med referenser, typ DN, 1986-12-31, sida 15 och länkar
Typ en wikipedia sida
Citera
2020-06-28, 13:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Frågan är hur mycket som var möjligt för för IM att se och vad han tror sig ha sett.

Första bilden är tagen i dagsljus från den position IM hade i förhållande till brottsplatsen.
https://imgur.com/a/qphnnig

Andra bilden är tagen på vid ett senare datum på kvällen från Gösta Söderströms bil parkerad på Sveavägen
https://imgur.com/a/eNJJNNY

Avståndet i den andra bilden är något kortare än i den första bilden.
Ljusförhållande är liknande som på mordkvällen.
Jag ser att det står ett antal personer framför högen med rosor .
Personerna framstår som mörka siluetter framför belysningen bakom.
Personen som står närmast ser ut att ha en rock i knähöjd som är ljusare än byxorna.
Huvudbonad okänd. Mörk stickad mössa med uppvikt kant vet jag inte om jag kunnat urskilja
på någon person även med bättre upplösning på bilden.
Citera
2020-06-28, 13:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När jag tidigare hörde KP och PU tala om att man tolkat mordplatsen och dess vittnen på ett annorlunda sätt var det just detta jag tänkte på. Med dess teoretiska utveckling via praktisk handling.

Plus att man sade att man enbart brydde sig om personer som bevisligen befann sig på mordplatsen och i dess närhet. På Sveavägen.

Allt utmynnade bevisligen i ett antiklimax.

Ja den där "tolkningen på ett annorlunda sätt" var ju inget annat än högläsning ur Filter med dess oskickliga hantering av fakta.

På mordplatsen kan det bevisligen ha funnits en person till - den kompetente gärningsmannen.

KP borde inte ha namngivit SE eller någon annan. Han kunde bara ha sagt att förundersökningen läggs i viloläge i väntan på bevis.

Obevisade spekulationer har vi så det räcker och blir över. KP bidrog med en till.
Citera
2020-06-28, 15:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
https://www.haaretz.com/amp/1.5087896

New Book Claims Mossad Was Ready to Rub Out Swedish Leftist

Supposed target: The idea that the Mossad would assassinate Swedish intellectuals is absurd.

Assaf Uni

09.08.2009 | 01:44

The Mossad offered Swedish intelligence to assassinate a renowned left-wing journalist in the 1970s, says a book just published in Sweden. The proposed target doubts this is true.

The author, Gunnar Ekberg, was a secret agent of the Swedish military intelligence agency (IB), who had infiltrated leftist circles in Sweden at the time. The role of the IB was to monitor communist activity in Sweden and to identify "subversive elements." The Mossad and the IB cooperated at the time, with the Israeli agency receiving information on Palestinian organizations in Sweden. The existence of the IB was highly classified, and not even all Swedish cabinet ministers were aware of its operation.

In his memoir, titled "They'll Die Anyway," Ekberg describes a meeting with the IB chief, Birger Elmer, after left-wing activist and journalist Jan Guillou revealed the existence of the Swedish military intelligence agency.

Ekberg says Elmer and his colleagues were terrified by the exposure and feared for their lives. "What do we do about Jan?" the intelligence chief asked Ekberg. "Our Jerusalem friends offered to 'take over' his case."

Ekberg says he told the official to decline the offer, which he maintains in the book meant Guillou would be liquidated. Elmer then told him he had already refused the suggestion. "I told the Israelis we don't kill people in Sweden," Elmer reportedly said. Guilou, 65, said he was skeptical. The journalist and author, who is known to be a fierce critic of Israel's policies, told Haaretz that "I'm not known as a defender of Israel or of the Mossad, but, in this case, the notion they offered to take me out is absurd." "It might be effective for the author to squeeze my name into the book, along with the word "murder" because it'll attract attention and publicity."

"You've got to cut the Mossad some slack and expect it to act with more sophistication than killing Swedish intellectuals that express solidarity with Palestinians."

Guillou had been a member of the Swedish solidarity with the Palestinians movement and had been known to sharply criticize both the American "War on Terror" and the Israeli occupation of the West Bank and Gaza."
Intressant. Ska försöka läsa boken inom kort. Återkommer om det finns något mer konkret i form av bevisning. Guillou har naturligtvis helt fel angående Mossad rent allmänt. Det enda som gör det mindre troligt avseende just Guillou är hans obetydlighet avseende politiskt genomslag och i relation till den svenska kontexten där ett mord i ankdammen på en mycket känd svensk journalist skulle få motsatt effekt.

Möjligtvis i så fall som ett sätt att knyta svensk säkerhetstjänst närmare den israeliska.

Alternativt att maskera mordet i form av en olycka eller sjukdom.
Citera
2020-06-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Intressant. Ska försöka läsa boken inom kort. Återkommer om det finns något mer konkret i form av bevisning. Guillou har naturligtvis helt fel angående Mossad rent allmänt. Det enda som gör det mindre troligt avseende just Guillou är hans obetydlighet avseende politiskt genomslag och i relation till den svenska kontexten där ett mord i ankdammen på en mycket känd svensk journalist skulle få motsatt effekt.

Möjligtvis i så fall som ett sätt att knyta svensk säkerhetstjänst närmare den israeliska.

Alternativt att maskera mordet i form av en olycka eller sjukdom.
MOSSAD
The sheer quantity of such foreign assassinations was really quite remarkable, with the knowledgeable reviewer in the New York Times suggesting that the Israeli total over the last half-century or so seemed far greater than that of any other nation. I might even go farther: if we excluded domestic killings, I wouldn’t be surprised if the body-count exceeded the combined total for that of all other major countries in the world. I think all the lurid revelations of lethal CIA or KGB Cold War assassination plots that I have seen discussed in newspaper articles might fit comfortably into just a chapter or two of Bergman’s extremely long book.
https://www.islamtimes.org/en/article/843474/american-pravda-mossad-assassinations
Citera
2020-06-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ja skottordningen kan absolut diskuteras. Jag lutar åt att Olof fick skott nummer två i sig. Jag baserar detta på vad vittnena säger.

Första skottet lutar jag åt var ett misstag. Hanen på revolvern möjligtvis spänd inför första skottet. Krävs bara en liten ryckning i fingret så går skottet av.

En lite annorlunda tanke, kan det vara så att skott nr 1 var ett skrämselskott för att paralysera OP. Det smäller högt, OP stannar till. Sen är det fritt fram för GM att kliva fram och sätta skott nr 2 i ryggen på OP. Låt gå att det touchade LP i ryggen.
Citera
2020-06-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
En lite annorlunda tanke, kan det vara så att skott nr 1 var ett skrämselskott för att paralysera OP. Det smäller högt, OP stannar till. Sen är det fritt fram för GM att kliva fram och sätta skott nr 2 i ryggen på OP. Låt gå att det touchade LP i ryggen.

Känns i min värld som ett onödigt risktagande ifrån GM. Tänk om Olof blivit så rädd att han började springa. Jag personligen skulle inte ödsla tid eller risk på ett skrämselskott.
Citera
2020-06-28, 17:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cptwillard
Vilka läkare? Har bara hört den måttligt stressade ambulanssjukvårdaren säga det på LAC-bandet.
Länka gärna till var en läkare säger det?
Dessutom utfördes öppen hjärtmassage på OP, dvs läkare masserade OPs hjärta med sin hand. Tror inte denna läkare funderade så mycket på om han var skjuten i bröst eller rygg.

Jo det finns det. Blyisotop analys. Läs på mer.

Jag är ung i sammanhanget och MOP intresserad sedan ett par år. Men det jag inte vet något om, ger jag fan i att prata för/om. Annars fråga. Många andra vet/kan mycket om saken.

blyisotopundersäkning är förbjuden som bevismaterial i usa, den är för osäker, en medborgarättsrörelse stämde fbi och så blev utfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in