2020-06-28, 11:35
Medlem
Reseskyddet begränsat för tidigare sjuka

Från den 30 juni finns det inte längre någon avrådan från att resa till Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien. Det innebär att reseskyddet i hemförsäkringen åter gäller för resor till dessa länder.

Men personer som har varit sjuka under våren behöver vara särskilt noggranna före avresa, påpekar Gabriella Hallberg. Man ska vara fullt frisk när man reser.

Det krävs att man har varit symtomfri de senaste tre månaderna generellt, för den typen av sjukdom, för att försäkringen ska gälla. Det gäller alla sjukdomar om man uppsökt läkare och fått vård eller behandling som journalförts, enligt Gabriella Hallberg.

https://www.dn.se/ekonomi/reseskyddet-begransat-for-tidigare-sjuka/
Citera
2020-06-28, 11:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
AT har sagt att vi passerat peaken, vilket vi har. Han har inte sagt att det är över. Om han gjort det finns det garanterat på film och någon kan lätt motbevisa mig.

Sen var det du som drog "om några veckor"-argumentet eftersom det är ett lätt sätt att försöka trycka ner ett vettigt inlägg i debatten (Gudiols inlägg, inte mitt). Jag har fortfarande inte sett dig komma med några reflektioner över det han skriver, eftersom du antagligen inte ens läst det.

Du försöker försköna verkligheten , AT framställde det som om vi hade passerat utbrottet vilket han , naturligtvis, senare fick backa ifrån.

Svammel om " passerat peaken " är ju just sånt han ska hålla käften om, det ger ju helt fel signaler även om det i teorin är korrekt.
Nu ligger vi på snitt 35 döda om dan när våra grannländer har 0 och 1, antalet fall är sanslösa sifror,
du verkar nöjd? AT är nöjd? tänkande människor är förfärade, omvärlden tittar förundrat...
Citera
2020-06-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Corona härjar bland fattiga – rika klarar sig

Lågt valdeltagande, hög arbetslöshet och utbredd trångboddhet präglar flera utsatta förorter.

Där finns även högst andel smittade av covid-19.

Smittan sprids mest och snabbast i Sveriges fattigaste områden, visar Expressens kartläggning av 130 postnummer.

I överklassområden som Djursholm och Östermalm är det näst intill smittfritt.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/

Mycket ligger nog att de som har det bättre ställt..har "andra" jobb kan jobba hemifrån

Fast det är inte många procent av somalierna som jobbar överhuvudtaget.

Och det finns andra etniska grupper på samma områdena som inte är drabbade.
Citera
2020-06-28, 11:39
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Skulle snarare säga att Kina beter sig som skurkstaten med sina djurmarknader men varför kritisera källan när vi kan hata Tegnell typ..
För att inte nämna Spanien som i samband med turistsäsongen av en händelse helt plötsligt inte har en enda död i Corona.
Bättre ljuga än vara ärlig ehh?

Brasilien går all in på att inte göra nånting. Sverige går all-in på flockimmunitet.

Brasilien och Sverige är hot mot mänskligheten genom att agera vansinnigt och blir behandlade därefter.

Förhoppningsvis blir Bolsonaro, Löfven och Tegnell ställda inför en internationell tribunal när allt är över.
Citera
2020-06-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det är inte många procent av somalierna som jobbar överhuvudtaget.

Och det finns andra etniska grupper på samma områdena som inte är drabbade.
Finns nog många som jobbar som lokalvårdare typ..eller får vara i aktivitet bland en massa andra arbetslösa.
De åker buss eller spårvagn..också en skillnad som gör en ökning.
Senast redigerad av hagelskur 2020-06-28 kl. 11:51.
Citera
2020-06-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det är i sanning unikt att man lyckats indoktrinera ett helt folk att tro att den svenska coronamassakern är en framgång. Andra länder räddade liv. Sverige kommer att ses som en fasciststat som eutanaserade sina äldre. Unikt, var ordet.
Knappast. Det är bara en tidsfråga innan det är minst tjugo länder i världen som har större underliggande överdödlighet av den här pandemin än vi, om så inte redan är fallet.

Om du tror att lilla Sverige kommer minnas som en fasciststat, när hälften av världens demokratier skjuter gummikulor på folk och bötfäller gifta par som håller handen, så har du missat något.
Citera
2020-06-28, 11:43
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
At Holland og Belgien håndterte det ekstremt dårlig i begynnelsen er jo alle enige om, samtidig er det ikke så mye å diskutere da disse landene ved sine handlinger har innrømmet det. Det er ikke noen uenighet om strategi. De føkket opp og måtte betale prisen for det.

Enda verre er det med Spania og Frankrike som hadde Italia som sin nabo og likevel agerte alt for sent.

Fra nabolandenes synspunkt så diskuteres Sverige hardere fordi Sverige gikk så hardt ut og kritiserte Norge og Danmark. Hører ikke på ekspertene, irrasjonelle, en kommentator mente vi var et semi-diktatur og all mulig annen bullshit. Giesecke og offentlig ansatte i Sverige som går ut i mediene og slenger dritt mot nabolandene midt i en pandemi, mens de offentlig ansatte i både Danmark og Norge har vært høflige overfor Sverige og uttrykt sympati. Giesecke "alle andre har fel vi har rätt". Tegnell som flere ganger slenger dynge mot Lombardiets helsevesen..

Selvfølgelig øker temperaturen av slikt.

Samtidig synes folk synd på Sverige, men dere har en egen arroganse som dere virkelig bør ta et oppgjør med.

"Alla andra länder gör fel"

Ödmjuke Johan Giesecke läxar upp Danmark, Norge och Finland... han läxar upp hela världen!
Citera
2020-06-28, 11:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du försöker försköna verkligheten , AT framställde det som om vi hade passerat utbrottet vilket han , naturligtvis, senare fick backa ifrån.

Svammel om " passerat peaken " är ju just sånt han ska hålla käften om, det ger ju helt fel signaler även om det i teorin är korrekt.
Nu ligger vi på snitt 35 döda om dan när våra grannländer har 0 och 1, antalet fall är sanslösa sifror,
du verkar nöjd? AT är nöjd? tänkande människor är förfärade, omvärlden tittar förundrat...

Och där kom nästa enkla argument. Är du nöjd med 35 döda? Det är så lätt att vara kritisk för det finns alltid någon som är bättre.

Ja jag är nöjd med att dödstalen minskar (färre per dag, inte att folk återuppstår, så ingen påtalar det också). Nej, jag är inte nöjd med allt som vi gjort , eller inte gjort. Men världen är inte svartvit. Folk dör i olika sjukdomar. Häromdagen stod om en stackars tonåring som fick blodförgiftning och dog. Hade aldrig blivit en nyhet om det inte var för att det just nu är så tydligt att människor dör i mängder varje dag.

Jag undrar fortfarande vad din åsikt är om Gudiols resonemang.
Citera
2020-06-28, 11:48
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand
Det är väl då förkäkligt att folk samlats i enorma massor. Många drar till folktäkta områden, så som restauranger, krogar m.m.

Idotisk, rent idotisk!

Hörde nyligen att någon drog till en stor restaurang där det fanns en massa folk. En stor lokal som hade flera olika restauranger i. Så det var tydligen fullt med folk. Fy fan...Och så träffar man människan nästa dag. Man blir ju rädd!!

Hur smittar denna virus exakt?

Om personen inte alls hostar på mig så är jag säker?

Jag bad personen ta på sig handsprit.

Men här sitter man och är rädd!!
Fel!
Kolla rekommendationer.
Google Folkhalsomyndigheten Corona rekommendation.

I korthet så smittas du bland annat om någon andas luft (hosta, nysa också) och du får in denna luft i ögon, näsa eller mun. Därför är det viktigt att alltid försöka hålla minst 2 meter avstånd till alla människor utanför din familj.

Ibland måste rekommendationer minskas, ifall du vill gå på restaurang till exempel, då kan du se skyltar med 1,5 meter eller en armlängds avstånd.

Ett annat vanligt sätt att smittas på är genom att du petar med din hand i ögon näsa eller mun. Därför är det viktigt attalltid tvätta händerna minst 30 sekunder då tvålen löser upp viruset.
Citera
2020-06-28, 11:49
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
5300 döda säger att du är den som missuppfattat saken.

5290 hade garanterat varit döda under detta år i vilket fall. Nu står vi inför en ekonomisk kris av guds nåde pga av irrationella känslostyrda beslut tagna av världsledare utan ryggrad. Notan kommer generationer framledes att få beta av. Tack för kaffet jävla gnällpittar hälsar min närmsta vänkrets som pga detta står långtidspermitterade från färjetrafiken. På denna tråd är i vilket fall de flesta arbetslösa hjon, rädda och inlåsta i era kemdräkter. Tragiska gnällpittar som inte bidrar med en krons till samhället utan tvärtom tar bidrag och har sen mage att gnälla. Hederligt kok stryk förtjänar dylika
Citera
2020-06-28, 11:50
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Trams. Brasilien och Sverige har inget gemensamt i det här.
Jo, dess arrogans
Citera
2020-06-28, 11:51
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Och där kom nästa enkla argument. Är du nöjd med 35 döda? Det är så lätt att vara kritisk för det finns alltid någon som är bättre.

Ja jag är nöjd med att dödstalen minskar (färre per dag, inte att folk återuppstår, så ingen påtalar det också). Nej, jag är inte nöjd med allt som vi gjort , eller inte gjort. Men världen är inte svartvit. Folk dör i olika sjukdomar. Häromdagen stod om en stackars tonåring som fick blodförgiftning och dog. Hade aldrig blivit en nyhet om det inte var för att det just nu är så tydligt att människor dör i mängder varje dag.

Jag undrar fortfarande vad din åsikt är om Gudiols resonemang.

Ja?, det är väl ett bra argument då du hela tiden försöker undvika hela situationen och faktum, försöker låtsas som allt är ok och inget skiljer oss från den nära omvärlden?

Dödstalen ligger konstant de sista 3 veckorna,de minskar inte, du kan inte ens erkänna och förstå det, det verkar meningslöst att diskutera med dig?

Det är ju hela kärnan, omvärlden ser ju hur talen faller i hela Europa MEN INTE HÄR, fattar du inte ska du kanske inte försöka ?

Sen seglar du ut ännu mer och pratar om " folk dör hela tiden..." men goddag yxskaft, jag trodde folk levde för alltid, nu fattar jag.... jag trodde farfar bara var ute och reste i 30 år, menar du att han är död!!!!! Du borde ju aspirera på Nobelpriset, vet folk om det du säger?

Guidiol? jag vet inte, jag har inte sett inlägget, ska kolla, men varför måste jag kommentera det?? hen får väl själv stå för vad hen skriver.

Edit

Kollade twittersvammlet, jo det finns en poäng men jag har redan svarat på det, problemet är ju att vi sket i testandet tidigare och när vi nu testar får vi se hur j-vbla illa det är, det är ju knappast nåt rgrument för att vi är på rätt väg.. tvärtom. WHO håller med mig.
Senast redigerad av Draken55 2020-06-28 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in