2020-06-28, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
1. Tror du att viruset ENDAST kommit till Sverige med flygplan från Italien?
2. Tror du smittan aldrig hade tagit sig till Sverige om man stängt flygtrafiken från Italien?

Vi hade inte kunnat göra ett skit för att förhindra smittan från att komma hit. Endast isolerade öar mitt ute i havet kan hålla en pandemi borta.

Förklara då varför, Sydkorea, Taiwan, Hong Kong, Norden och Tyskland har klarat sig enormt mycket bättre än Sverige?
Citera
2020-06-28, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag ska förklara för dig.

Alla andra länder är sämre på att testa än Sverige. Det var dessutom enbart Sverige vars äldrevård olyckligtvis drabbades hårt, det beror helt och hållet på privatisering. Sverige är dessutom det enda landet som har lyckats rapportera dödsfall korrekt.

Sverige har också uppnåt flockimmunitet, alla länder som klarat sig bättre kommer komma ikapp Sveriges dödssiffror under hösten.

Sverige har valt rätt strategi, Sverige gör alltid rätt, alla andra länder gör fel. Sverige är bäst, alltid, på allt.

Det läskiga är att jag har en bror, akademiker, som ekar detta.
Lögn på lögn som trummas in tills det blir en sanning.
Citera
2020-06-28, 06:04
Medlem
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Betydligt fler kvinnor än män har fått diagnos.

Betydligt fler män än kvinnor har legat på IVA.

Ungefär lika många män som kvinnor har dött.

Tror ni man försöker uppnå jämlikhet i antal döda och helt sonika dödar ett gäng kvinnor så det blir lika?
Citera
2020-06-28, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
"allas lika värde" .. de orden stämmer absolut inte in i det här landet.

Inte om du är +70 då får du dödshjälp.

Alla som idag skriker om strukturell rasism.

Har samtidigt ínte lyft ett finger för 5000 döda äldre.

Dom har snarare påstått att dom skulle dö ändå.
Citera
2020-06-28, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur ska Sverige ta sig ur den här mardrömssituationen?

Jag ser framför mig att vi har ett vaccin tidigast om 6 månader, även om jag förstås hoppas att det går snabbare.

Ska vi snitta 1500-2000 döda i månaden under den perioden kommer vi kunna addera 9000-12000 tusen döda utöver de dryga 5000 som redan dött. Till det kan vi lägga en mycket stor mängd människor som behöver rehab och fått men från sina infektioner. Ytterligare vårdskuld finns i form av uppskjutna operationer för alla möjliga diagnoser när vårdresurser styrts om för att behandla Covid 19 sjuka. Det kan man möjligen göra några veckor eller någon månad, men det kan aldrig bli ett normaltillstånd under ett helt år. Sedan har vi all vårdpersonal som är totalt slutkörd efter en hektisk vår.

Hur kan Sverige styra upp situationen vad gäller Covid 19? Vad bör man göra i det här läget? Hur ska Sverige komma upp på banan igen vad det gäller att få kontroll över smittan? Att smittspåra är förstås bra, men svårt med kanske 100 tusen människor med pågående infektion. Sverige gav ju upp redan i mitten av mars med kanske 1000 smittade och nu har vi säkerligen 100 gånger så många.

Jag tycker regeringen borde kalla till krismöte tillsammans med de övriga partierna och gemensamt dra upp riktlinjer för det fortsatta agerandet. Bjud gärna in experter från våra nordiska grannländer, Björn Olsen m.fl. Kanske kan de bidra med hjälp och expertis?

Ungefär 250 döda i veckan och jag gissar att kommer gå upp igen.
Vi kan nog nå 10 000 döda framöver.

Förmodligen räcker inte det, långvården hade ju 79 000 patienter.
Citera
2020-06-28, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så det gjordes nyligen en fråga på aftonbladet.se där dom fråga läsarna om dom tycker att Sverige skall byta strategi och 46% säger ja och 54% säger nej. Wtf. Vad är fel på Svenskarna? Vi har nästan högsta dödligheten i världen och i Europa. Vi ligger på högriskland. VI är inte välkommna i många delar av världen och blockerade i Europa. Vi förlorar miljoner dagligen på nedgången turism.

Made In Sweden har varit lite av ett märke, IKEA.

Att turista i Sverige har också varit populärt.

Nu dog turismen totalt i år.
Vänta och se hur det går med exporten, finns många som kommer prata ned Sverige för att försöka sno den exporten själva och vi är VIDÖPPNA för det.

Sveriges strategi kommer få ytterst långtgående konsekvenser tror jag.
Citera
2020-06-28, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag misstänker att man kommer att göra som med mardrömssituationen som uppstått pga massinvandring från uländer, det vill säga få än mer tunnelseende och köra enda in i kaklet.

Enda förhoppningen är press från övriga länder och EU. Tex. lär ju påbörjandet av smittspårning först nu och råd om munslydd i äldreomsorgen, som en blixt från en klar himmel, vara initierad i Bryssel.

Har du källa på fetat?

Börjar EU tvinga Sverige till åtgärder?

Fy fan vad pinsamt
Citera
2020-06-28, 06:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
[/b]

Har du källa på fetat?

Börjar EU tvinga Sverige till åtgärder?

Fy fan vad pinsamt
Länderna bestämmer själva så EU kommer inte tvinga Sverige till något inom sjukvården. Vi har valt den här vägen själva. Det EU kan göra är ju att stänga ute oss MEN sverige kan också reagera genom att markera tillbaka.

Vill tex inte Norge och Danmark ha svenskar så kan ju vi faktiskt neka dessa länder inträde till Sverige också. Vi har rätt ok hållhakar på båda länderna. Norrmän åker genom sverige för att komma söderut och Danskar åker genom Sverige för att ta sig till Bornholm. Alternativ finns såklart men knappast med tillräcklig kapacitet.
Citera
2020-06-28, 06:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Länderna bestämmer själva så EU kommer inte tvinga Sverige till något inom sjukvården. Vi har valt den här vägen själva. Det EU kan göra är ju att stänga ute oss MEN sverige kan också reagera genom att markera tillbaka.

Vill tex inte Norge och Danmark ha svenskar så kan ju vi faktiskt neka dessa länder inträde till Sverige också. Vi har rätt ok hållhakar på båda länderna. Norrmän åker genom sverige för att komma söderut och Danskar åker genom Sverige för att ta sig till Bornholm. Alternativ finns såklart men knappast med tillräcklig kapacitet.

Att ha synpunkter på grannars smittskydd i en gemenskap tycker inte jag låter orimligt,

precis som EU kunde ha synpunkt på Greklands ekonomi.
Citera
2020-06-28, 06:48
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Direkt får du kastat på dig att "detta är inte en levande organism med hjärna" vilket är sant men jag har också funderat mycket på detta. corona verkar hoppa in i kroppen och sen leta efter den svaga punkten hos värddjuret.

Det gör att det är så pass många olika diagnoser hos patienterna.

har man diabetes, blodpropp, svagt hjärta slår det ut det, dåliga lungor, game over, levern, jackpott för corona och så vidare.

Sen har du de som varit sjuka i 4-5 månader och de som överlevde en infektion och sen fick den igen och dog.

Detta är inte ditt vanliga influensa-i-februari problem.

Jag hade nog varit jävligt försiktig med att låta det spridas i befolkningen för det verkar ge skadliga effekter även hos milda fall och dom vill ju smitta 80% med detta så ger det långsiktiga skador har man ju gett det till en hel befolkning i stort sett.

Tekniskt sett är säkert inte ett virus en parasit,

men effekten blir väl i praktiken densamma.
Citera
2020-06-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag ska förklara för dig.

Alla andra länder är sämre på att testa än Sverige. Det var dessutom enbart Sverige vars äldrevård olyckligtvis drabbades hårt, det beror helt och hållet på privatisering. Sverige är dessutom det enda landet som har lyckats rapportera dödsfall korrekt.

Sverige har också uppnåt flockimmunitet, alla länder som klarat sig bättre kommer komma ikapp Sveriges dödssiffror under hösten.

Sverige har valt rätt strategi, Sverige gör alltid rätt, alla andra länder gör fel. Sverige är bäst, alltid, på allt.

Så är det. Våra höga våldtäktstal beror ju dessutom mest på ökad anmälningsbenägenhet. Till en liten del möjligen också på att vi varit dåliga på att kommunicera vår värdegrund.

Krig är fred och okunskap är styrka.

Själv väntar jag otåligt på rapporter om huruvida de i äldrevården som inte följde hygienrutinerna (40 %?) och som både Löfven och Ann Linde skyllde på i intervjuer MÖJLIGEN har någon korrelation med Ylva Johanssons ”snabbspår” och ansträngningar att hyfsa till arbetslöshetsstatistiken.

Hur gärna man än kan önska sig motsatsen tar det mer eller mindre lång tid för de flesta av oss att behärska ett främmande språk. Om man dessutom var analfabet till att börja med, har flytt krigets helvete på en gummiflotte över Medelhavet bara för att sedan hamna i utanförskap och trångboddhet i det rasistiska Sverige så ökar det kanske inte heller förutsättningarna.

Men vissa saker är lite känsliga att ens diskutera.
Citera
2020-06-28, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Att ha synpunkter på grannars smittskydd i en gemenskap tycker inte jag låter orimligt,

precis som EU kunde ha synpunkt på Greklands ekonomi.

EU skulle inte ha brytt sig ett skit om Greklands ekonomi om det inte vore så att Grekland hela tiden behöver låna från EU.

Det är solklart att den som inte klarar av sin ekonomi själv kommer att få blickarna på sig och en massa åsikter om hur Grekland sköter (inte sköter) sin ekonomi. Plus pensionsåldern osv.

Man kan ju inte låna och samtidigt hävda sig vara självständig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in