Citat:
Ursprungligen postat av
Manskahahusvagn
Regeringen är bakbunden av näringslivet. Jag tror att s och mp hade tagit ansvar och stängt ner Sverige om de hade kunnat. Men knösar och näsor kom emellan, de trodde de kunde skydda sina plånböcker genom att offra några gamlingar men skapade en gigantisk katastrof såväl mänskligt som ekonomiskt. En pariastämpel Sverige måste dras med i decennier framöver.
Konstigt att knösor och näsar inte lyckades bakbinda några andra regeringar i världen. Varenda land stängde ner verksamheten och införde i praktiken utegångsförbud när det var som värst. Varenda land förutom Sverige och Vitryssland.
Nej, politiskt ledarskap var vad som saknades i Sverige. Vilket kanske inte är så konstigt när vi har den sämste statsministern genom tiderna (min åsikt).
Pariastämpeln kommer vi, som du skriver, tyvärr att få dras med länge. Jag tror att Sverigebilden har fått sig en ordentlig törn till det sämre.
Jag tror också att detta kommer att synas i dalande popularitetssiffror för statsministern. Många svenskar lever ännu i förnekelse: vi
kan inte ha varit så här dåliga, de andra länderna
måste komma ikapp oss i antalet döda. Men sakta men säkert kommer sanningen att gå upp för alla.
Kanske det trots allt är Ulf Kristersson och Moderaterna som blir de långsiktiga vinnarna? SD och Åkesson utstrålar inte samma trygghet och statsmannaskap i jämförelse.