2020-06-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är Kd som styr sjukvården i Stockholm där största misslyckandet har noterats.
Fast regeringspartierna slipper inte undan ansvar där heller eftersom Miljöpartiet sitter med i Stockholms regionfullmäktige tillsammans med de borgerliga.

Det största misslyckandet var regeringens blinda förlitan till "experterna" på Folkhälsomyndigheten, och oviljan att ta ett politiskt ansvar för att stänga ner Sverige och därmed förhindra smittspridning, som våra grannländer gjorde. Klavertrampen är många, senast i raden den famösa intervjun av Ann Linde i tysk TV: "In Sweeeeden we don't think this is a Wööörld Cup"!
2020-06-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Fast regeringspartierna slipper inte undan ansvar där heller eftersom Miljöpartiet sitter med i Stockholms regionfullmäktige tillsammans med de borgerliga.

Det största misslyckandet var regeringens blinda förlitan till "experterna" på Folkhälsomyndigheten, och oviljan att ta ett politiskt ansvar för att stänga ner Sverige och därmed förhindra smittspridning, som våra grannländer gjorde. Klavertrampen är många, senast i raden den famösa intervjun av Ann Linde i tysk TV: "In Sweeeeden we don't think this is a Wööörld Cup"!

Regeringen är bakbunden av näringslivet. Jag tror att s och mp hade tagit ansvar och stängt ner Sverige om de hade kunnat. Men knösar och näsor kom emellan, de trodde de kunde skydda sina plånböcker genom att offra några gamlingar men skapade en gigantisk katastrof såväl mänskligt som ekonomiskt. En pariastämpel Sverige måste dras med i decennier framöver.
2020-06-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Regeringen är bakbunden av näringslivet. Jag tror att s och mp hade tagit ansvar och stängt ner Sverige om de hade kunnat. Men knösar och näsor kom emellan, de trodde de kunde skydda sina plånböcker genom att offra några gamlingar men skapade en gigantisk katastrof såväl mänskligt som ekonomiskt. En pariastämpel Sverige måste dras med i decennier framöver.
Konstigt att knösor och näsar inte lyckades bakbinda några andra regeringar i världen. Varenda land stängde ner verksamheten och införde i praktiken utegångsförbud när det var som värst. Varenda land förutom Sverige och Vitryssland.

Nej, politiskt ledarskap var vad som saknades i Sverige. Vilket kanske inte är så konstigt när vi har den sämste statsministern genom tiderna (min åsikt).

Pariastämpeln kommer vi, som du skriver, tyvärr att få dras med länge. Jag tror att Sverigebilden har fått sig en ordentlig törn till det sämre.

Jag tror också att detta kommer att synas i dalande popularitetssiffror för statsministern. Många svenskar lever ännu i förnekelse: vi kan inte ha varit så här dåliga, de andra länderna måste komma ikapp oss i antalet döda. Men sakta men säkert kommer sanningen att gå upp för alla.

Kanske det trots allt är Ulf Kristersson och Moderaterna som blir de långsiktiga vinnarna? SD och Åkesson utstrålar inte samma trygghet och statsmannaskap i jämförelse.
2020-06-27, 18:24
Medlem
Slovoviks avatar
Varför har Socialdemokraterna gått upp så mycket i opinionen?

På Pollofpolls sammanställs de större opinionsundersökningarna och man kan se hur partisympatierna ändras över tid. Man kan även se hur mandatfördelningen skulle bli med rådande opinionssiffror. Från februari har Socialdemokraterna skjutit i höjden, och till synes snott många väljare från SD. Om vi jämför 1 mars med idag har S gått från 25% till 30% och SD från 23% till 19%.

http://pollofpolls.se/

Man behöver inte vara något geni för att förstå att det hänger ihop med Corona-pandemin. Det jag inte kan riktigt sätta mig in i är tankegången som ligger bakom. Vi har alltså 4-5% av väljarna som först tänker att de vill rösta SD, sen inträffar pandemin och då ändras deras tankegång på något sätt så att de vill rösta S. Det jag försöker lista ut är, vad är det som händer där rent mentalt? Jag menar, jag vill kunna relatera till den här väljar-gruppen, kan någon av er det?
2020-06-27, 18:32
Medlem
holmiums avatar
Undersökningar kan riggas.

I annat fall är det ett bevis för att vi kanske inte bör sätta för stort hopp till förnuftet hos gemene man.
2020-06-27, 18:45
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Undersökningar kan riggas.

I annat fall är det ett bevis för att vi kanske inte bör sätta för stort hopp till förnuftet hos gemene man.

Visst, de kan riggas, men man kanske inte borde hoppa till slutsatsen att undersökningen är riggad bara för att SD går ner.
2020-06-27, 18:52
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Att SD väljare lämnar är nog svaret. SD har inte sagt mycket vettigt under kriser, inte heller M eller KD. Självklart ökar S under de förutsättningarna. Sen måste man inse hur stora S ändå var för inte så jäkla många år sedan.
2020-06-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
På Pollofpolls sammanställs de större opinionsundersökningarna och man kan se hur partisympatierna ändras över tid. Man kan även se hur mandatfördelningen skulle bli med rådande opinionssiffror. Från februari har Socialdemokraterna skjutit i höjden, och till synes snott många väljare från SD. Om vi jämför 1 mars med idag har S gått från 25% till 30% och SD från 23% till 19%.

Man behöver inte vara något geni för att förstå att det hänger ihop med Corona-pandemin. Det jag inte kan riktigt sätta mig in i är tankegången som ligger bakom. Vi har alltså 4-5% av väljarna som först tänker att de vill rösta SD, sen inträffar pandemin och då ändras deras tankegång på något sätt så att de vill rösta S. Det jag försöker lista ut är, vad är det som händer där rent mentalt? Jag menar, jag vill kunna relatera till den här väljar-gruppen, kan någon av er det?

I kristider sluter man upp bakom statsministern och regeringen. Det är inte läge att bråka då.
2020-06-27, 18:54
Medlem
okok1s avatar
Folk röstar på det som syns i TV.
2020-06-27, 18:56
Medlem
franges avatar
Kristider är det som det handlar om. Stödet för G.W. Bush var som bekant katastrofalt runt millennieskiftet - sen hände 9/11 och Bush satt säkrare än Chuck Norris skulle gjort på presidentposten. Folk är dumma får och följer lydigt ledaren när det blåser om husknuten.

Angående Sverige - tänk på att regimen ständigt fyller på med nya svartmuskiga såsseröstare - varje nytt utdelat svenskt medborgarskap är en säker köpt röst på Svetsaren. Och dessutom ynglar de som redan finns är av sig som ohyra, de som kom runt millenieskiftet har redan avlat fram tiotusentals unga småbabbar som kommer få rösta i nästa val.

Och surprise - i praktiskt taget samtliga "utsatta områden" (läs: blattezoner) såsom Rinkeby, Skäggetorp, Fittja, Biskopsgården, Vivalla osv så fick Såssarna 80+ % av rösterna i de valkretsarna, (källa: Val.se). Generellt dessto mer kaosartat område - desto högre andel S-röstare.

Och sen förra riksdagsvalet så har vi hundratusentals nya "svenskar"...
2020-06-27, 18:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik

Det beror på pandemin. I en kris sluter folk upp bakom sina ledare även om det är usla ledare. Ett beteende som selekterats fram under årmiljoner och bidragit till vår överlevnad som art.

Case in point: Trumps popularitet ökade initialt, trots att han skötte krisen nästan lika illa som den svenska regeringen.

Nu dalar siffrorna för Trump, och den svenska regeringen kommer att gå samma väg.
2020-06-27, 19:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Anknytande tråd infogad.

Strix/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här