Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
en kul sak jag upptäckt genom åren,
-i afrika är svenska rökta för dom väntar för länge med att gå till sjukhus för dom är uppväxta med att "det går nog över" och när dom får malaria eller gula febern så håller dom ut.
-i Sverige så ränner afrikanerna till vårdcentralen för minsta förkylning för dom är uppväxta med att har man dom symptomen så dör man.
Det där förstår jag mig inte på. Varför skulle inte svenskarna vaccinera sig mot gula febern när a) det ofta är ett krav för att få resa in i landet b) ger ett livslångt skydd?
Och varför skulle man inte ta malariatabletter och försöka skydda sig mot mygg med myggmedel/myggnät?
Men visst kan det vara så att man väntar för länge. Vem vill sätta sig på en afrikansk "husläkarmottagning" i onödan?
Nu har man i och för sig sagt samma sak här i Sverige att folk har väntat tills de är i så dålig skick att de hamnar på intensiven och måste intoneras direkt. Hade de kommit in tidigare hade man kanske kunnat rädda dem. Men det är så lätt sagt när budskapet hela tiden har varit "stanna hemma" om du känner dig sjuk.