2020-06-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag tror att ingen vet med säkerhet eller ens undersökt om det är samma mutationer med dom andra säsongsinfluensorna.

2020 blev året när vi slutade lita på experter. En del sa masker andra inga masker. Sa en epidimiolog något dök det upp andra epidemiologer, virologer, pensionerade epidemiologer och epidemihistoriker i all oändlighet som hade egna synpunkter. Och då har jag inte ens nämnt fåtöjexpertsalarmisterna på Flashback.

Det enda som är säkert är att hela jordens befolkning aldrig avlidit i en sådan här säsongsinfluensaepidemi och att vi kommer att stå starka även om några nittioåriga analfabeter på äldreboenden i förorten som ändå skulle dött inom en vecka stryker med.

Stå starka? Att svennarna ska stå starka är det största skämtet jag hört på länge, det är ju världens svagaste människor helt utan stake. Det enda som är säkert är att Sverige är ett sjunkande skepp och inte ett ställe man vill vara bosatt i om (när?) något ännu allvarligare än denna pandemin inträffar. Fattar du inte att man gjort bort sig för all framtid i samband med den största händelsen på 2000-talet. Däremot håller jag med dig om att folket i många länder kmr stå ännu starkare än innan pandemin men dit räknas inte svenskarna
Citera
2020-06-26, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad anser du vara en överreaktion?
Bör man inte försöka stoppa viruset, eller hur tänker du?

Man bör inte försöka stoppa viruset genom att stänga ner världsekonomin.
Folk dog som flugor innan influensavaccin fanns. Nu är vi så beroende av vaccine och medeciner att vi tar för givet att vi ska överleva till varje pris. Låt naturen ha sin gång... Vaccine är på väg.
Följ dom rekommendationer som finns och skydda era nära o kära över 70 eller med risksjukdomar.

Långt många fler dör varje år av behandlingsbara sjukdomar i U-länder. Nu när ett virus drabbar I-länder så är det helt plöstligt katastrof.. Tragiskt.
Senast redigerad av DinMama 2020-06-26 kl. 19:35.
Citera
2020-06-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Undrar vem som ringde upp Tedros på WHO och grinade i luren.

Tedros ville väl bara ta helg och orkade säkert inte lyssna på alla långsökta anledningar till att Sverige inte hanterat pandemin katastrofalt.

Då får väl mutnegern Tedros se till att använda statistik på ett sätt som vilken 9-åring som helst klarar av. Även om du verkar tycka det är okej att WHO går ut med uppenbarligen felaktig information så är det inte det.

Hade de räknat fel och skrivit att sverige minskar smittan snabbast av alla hade det blivit ett jävla liv på dig. Men du är väl så jävla korkad att du bara tycker att allt som gynnar din sa är av värde och allt annat, rätt eller fel, är irrelevant.
Citera
2020-06-26, 19:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
De får väl skicka patienter till Finland.

Så kan det nog bli. Vi skickade ju neobabysar till Finland för några år sedan då det var fullt i Sverige.
Citera
2020-06-26, 19:39
Avstängd
Svergies siffor är inte så hemska sett till andelen "nyanlända" per 100,000 innevånare.
Jämför dödsstatistik mellan våra nordiska grannländer och nyanlända i Sverige så ser man ett klart samband och en överrepresentation med döda från "utsatta områden".
Förlåt.. vi skulle naturligtvis ha gått ut med riskerna på hela världens språk... Vårat fel.
Vi har högst andel invandrare/flyktingar i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer, vi har högst dödstal. Ni ser inget samband?
Senast redigerad av DinMama 2020-06-26 kl. 19:42.
Citera
2020-06-26, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Stå starka? Att svennarna ska stå starka är det största skämtet jag hört på länge, det är ju världens svagaste människor helt utan stake. Det enda som är säkert är att Sverige är ett sjunkande skepp och inte ett ställe man vill vara bosatt i om (när?) något ännu allvarligare än denna pandemin inträffar. Fattar du inte att man gjort bort sig för all framtid i samband med den största händelsen på 2000-talet. Däremot håller jag med dig om att folket i många länder kmr stå ännu starkare än innan pandemin men dit räknas inte svenskarna

Sverige och svenskarna kommer ut ur pandemin extermt försvagade. På alla sätt och vis. Det finns INGET som kommer vara positivt när pandemin är över.
Ekonomiskt tar man smällen. Knappast omöjligt att det är lika stor smäll eller till och med värre än adnra länder. Det är inget jag hittar på. Finns flera experter och rykten som talar för det.

När det gäller människoliv, även här tar Sverige en enorm smäll. Hela världen har tagit smällen, ja. Men Sverige kommer komma ut som ett av de länderna som haft mest förlust. Det är där man är idag. Inte så trovärdigt att det kommer ändras speciellt mycket. Snarare till det sämre.

Sist men inte minst, Sverige blir nog det landet som klarade sig sämst psykologiskt. De flesta andra länder kommer ut förstärkta ur pandemin. Solidaritet. Att få vara hemma. Det är otroligt mycket som lockdown och liknande har haft för inverkan på människorna. För det mesta positivt. Motsatsen än vad idioterna förnekare trodde.
Medelsvenne blir och har blivit ännu mer rädd och svag. Än en gång har han bevisat sej vara en coward.

Sist men inte minst, hur detta land upplev runt om i världen blir det enormt negativgt. Det är redan negativt. Det kommer bli ännu värre.

Slutsumman: Corona2020 kommer ha (har redan) den största förloraren, dvs Sverige.
Citera
2020-06-26, 19:43
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tror jag postade förklaringen igår.

Han menar att man ska inte fokusera på antalet döda - utan andelen döda. Vi har i stort sett samma andel döda i de olika åldersgrupperna som Norge (och även övriga världens länder).

Kruxet är att vi har haft fler smittade och då ökar antalet - men andelen i de olika åldersgrupperna förblir oförändrat.

Norge har haft runt 250 dödsfall. Vi runt 5000. Alltså har vi haft 20x mer smitta än Norge. Därav fler i antal döda.

Rimligen skulle då Norge ha 1% av befolkningen med antikroppar och vi runt 20%.

Fast när vaccinet kommer så kommer hela Norden att ha samma immunitet men då har det dött många 1000 i Sverige och bara några hundratal i Norge.
Citera
2020-06-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vem fan bryr sig om pro eller contra. Det är en tråd där allt kring Corona diskuteras. Jag nämnde bara att han verkade mer nervös än vanligt idag när WHO kom med denna varning. Det är så det framstår också enligt t.ex BBC det är hans taktik mot världen. Detta kom som en chock. Så att det ändrades något är han nog glad för. Sedan är jag ju anti han.
OK.

Jag tyckte bara att du resonerade: "AT tycker si . alltså tycker jag så och tvärtom". Sorry om jag missförstod.
Citera
2020-06-26, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast när vaccinet kommer så kommer hela Norden att ha samma immunitet men då har det dött många 1000 i Sverige och bara några hundratal i Norge.

Återigen.... se sambandet.... andel nyanlända i Sverige kontra våra nordiska grannländer.
Citera
2020-06-26, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Sverige och svenskarna kommer ut ur pandemin extermt försvagade. På alla sätt och vis. Det finns INGET som kommer vara positivt när pandemin är över.
Ekonomiskt tar man smällen. Knappast omöjligt att det är lika stor smäll eller till och med värre än adnra länder. Det är inget jag hittar på. Finns flera experter och rykten som talar för det.

När det gäller människoliv, även här tar Sverige en enorm smäll. Hela världen har tagit smällen, ja. Men Sverige kommer komma ut som ett av de länderna som haft mest förlust. Det är där man är idag. Inte så trovärdigt att det kommer ändras speciellt mycket. Snarare till det sämre.

Sist men inte minst, Sverige blir nog det landet som klarade sig sämst psykologiskt. De flesta andra länder kommer ut förstärkta ur pandemin. Solidaritet. Att få vara hemma. Det är otroligt mycket som lockdown och liknande har haft för inverkan på människorna. För det mesta positivt. Motsatsen än vad idioterna förnekare trodde.
Medelsvenne blir och har blivit ännu mer rädd och svag. Än en gång har han bevisat sej vara en coward.

Sist men inte minst, hur detta land upplev runt om i världen blir det enormt negativgt. Det är redan negativt. Det kommer bli ännu värre.

Slutsumman: Corona2020 kommer ha (har redan) den största förloraren, dvs Sverige.
Eller så kommer vi att fortsätta att leva våra liv precis som vanligt även efter pandemin. Tråkigt för dig men sant.

Faktum är att vi lider idag inte ens 1% så mycket som du hoppas. 5000 döda, inga nöjesfält öppna och begränsat utlandsresande några månader - vi fixar det också utan att gå under. Det måste kännas hur surt som helst för dig att vi svenskar lever på rätt bra ändå.

Som sagt, jag undrar vad du motiverade ditt svenskhat med före Corona.
Citera
2020-06-26, 19:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Saken är ju den att WHO, liksom många andra FN-organ, inte sällan är ute och cyklar i sina påståenden. Egentligen är det helt åt helvete att de kan basunera ut uppgifter de inte har koll på.

Blir ett stort problem. Sverige som land tar ju enorm skada av att de kommer med skit som detta. Sverige ger £60.6 miljoner per år till WHO. Ungefär 700 miljoner spänn. Topp 5 bland de som ger mest. Så japp åt direkt helvete att de inte ens bemödar sig att kontrollera siffrorna. Om Sverige får sämre ekonomi kommer de också få det.

Citat:
The biggest contributors to the WHO are:

United Kingdom - £318million
Germany - £191,402 million
Japan - £106million
Kuwait - £74million
Sweden - £60.6million
Norway - £51.3million
https://www.express.co.uk/news/world/1269519/WHO-funding-by-country-which-countries-fund-the-WHO-USA
Senast redigerad av Zaedrews 2020-06-26 kl. 19:53.
Citera
2020-06-26, 19:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur fikar man med munskydd?

Man lyfter nederdelen när man vill använda munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto