2020-06-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Fast nu modellerar FHM på att det kan komma en andra våg som kan tom bli värre Ska vi låta 10000 till död helt i onödan? Enkla åtgärder: krav på munskydd i inomhusmiljöer där det råder trängsel, fortsatt online undervisning på universitet och gymnasier, stäng ner allt uteliv efter kl 20, masstestning (100000 per dag), max 10 personer, böter för de som inte håller 2 m avståndet, stäng gränserna till regioner med hög smittspridning, mm. Man kan kombinera detta med att om en region typ få ned antal fall till under 1 på 100000 per dag under två veckor, och andelen som testas positivt till under 5 procent, så kan de få lätta upp, vilket kan bli en sporre för regionerna. Med antal fall under 1 på 1 miljon och andel som testas positivt till under 1 procent kan man få öppna upp mycket mer.
Jag håller så fullständigt med dig!! Tyvärr lär inget av detta hända då Löfven eller Tegnell vill inte erkänna att Sverige strategin har varit fel. Sedan är det inte svårt att skapa lockdown nu? Behöver man inte skapa en ny lag eller så? Fast till slut lär ju folk revoltera över detta tror jag. Jag var nyligen ute och tog bussen och bussen var nästan fullspockad och människor som satt nära varandra. Nästan inga med munskydd eller handskar wtf.
Citera
2020-06-26, 15:10
Medlem
FHM försökte rädda ekonomin och struntade i folkhälsan men det sket ner sig.
Nu är ekonomin lika mycket drabbad som folkhälsan.

Att Sverige återigen pekas ut som ett riskland när det gäller spridningen av covid-19 påverkar Sveriges affärer med andra länder, hävdar Stockholms Handelskammare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7503812
Citera
2020-06-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0.07 av vad?

I was wrong and basing this off an older study looking into the Lombardy IFR. Considering the IFR is not seemingly fixed in any population, and Belgium is relatively close to Sweden in terms of population, age share and spread.

According to Belgium’s scientists, the IFR for the 20-45 range is 0.017. The person I was responding to was completely correct if this study can be assumed as relevant to Sweden, which I believe it can be.
Citera
2020-06-26, 15:13
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det var ju FHM som var bromsklossen,

nån testning annan än den som fanns såg statsepidemiologen ingen som helst nytta med,

regeringen fick ge FHM ett särskilt uppdrag att ta fram hur testningen skulle gå till,

en testkoordinator tillsattes -men hon sa väl upp sig och försvann hux flux?

Det är oppositionen som drivit på regeringen som drivit på FHM om testningen.
Ja, Tegnell & co gjorde ju klart att det var helt onödigt med storskalig testning. Lite kul faktiskt att deras tidiga motstånd mot masstestning slår tillbaka och att Sveriges strategi nu framstår som ännu sämre i omvärldens ögon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
haha nej. Din naivitet är rörande. Man trodde att vår strategi var billigare. Thats it.

Jag förklarade valet av strategi. jag skrev t o m på slutet att jag inte försvarar den. Din tvärsäkerhet är imponerande, din läsförståelse är dock på lågstadienivå!
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
FHM och även regeringen har ju försökt förklara åtskilliga gånger varför man valde denna strategi. Strategin handlar ju bl a om att vi ska klara av att ge sjukvård och IVA-vård till de som behöver och klarar av. Vidare att detta virus kommer vi förmodligen att få leva med ett tag (år) framöver, varför de beteendeförändringar som krävs av var och en inte får vara alltför ansträngande och ska vara rimliga.

FHMs roll är ju att säkerställa folkhälsa över tid och över hela befolkningen. Att stänga ner ett samhälle och skolor etc får rätt stora konsekvenser bortom själva viruset och infektionen (våld, psykisk ohälsa, droger o s v). Regeringens roll i det hela är ju bl a att inte åsamka landet alltför mkt ekonomisk skada. Detta är ju det man försökt, sen har man ju misslyckats i vissa avseenden. Bl a underskattade man ju hur dåligt det var med hygien/skydd i äldreboenden.

Jag säger inte att denna strategi är rätt, men det är så man har tänkt.

Problemet med det ekonomiska argumentet är att det kommer visa sig att vi kommer ta mer stryk på lång sikt än vad övriga länder gör. Vänta och se.

Vi offrar Sverigebilden och förlorar humanitära betyg, hela världen tycker vi är dumma i huvudet och handeln kommer ta stryk pga det. Diplomati och relationer är viktigt.

Men antalet våld, psykisk ohälsa och droger om vi skulle stänga ner i 2 veckor bara borde ju vara obefintlig och värt det alla dagar i veckan jämförelsevis än om man offrar 6000 möjligtvis betydligt fler människoliv.
Citera
2020-06-26, 15:14
Medlem
erwynns avatar
Hur tror vi värmeböljan påverkar dödstalet?

2018 lät vi drygt 600 dö till följd av värmen under den sommarens värmebölja, som inte var i närheten av hur årets startat.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2019/05/ovanligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det finns uppenbarligen någon bakomliggande agenda till FHM inställning till munskydd.

Förmodligen brist på munskydd. Jättekonstigt då de i betydligt fattigare länder i nordafrika, sydeuropa osv delar ut gratis munskydd i mataffärer, kollektivtrafik och köpcenter.

Det är så bisarrt.
Problemet med munskydd i Sverige.

1) Prestige -- Tegnell & den svenska vägen

2) Egoism -- skyddar främst medmänniskor

3) Rasism -- förknippas med Asien
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
haha nej. Din naivitet är rörande. Man trodde att vår strategi var billigare. Thats it.

Det är möjligt att Sveriges strategi bli billigare i längden. Det vet vi först om nåt år. Det har dragits hur många förhastade slutsatser som helst hela denna vår. Tror alla gör rätt i att sitta still i båten nåt år innan man med tvärsäkerhet dömer ut olika länders strategier.

Mycket kommer hända i den här soppan över hela världen under en lång tid framöver.
Citera
2020-06-26, 15:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeTheBike
Efter att ha tittat på FHMs data kring antalet insjuknade per 100000 invånare i regionerna så ser det ut att ha exploderat något i Jönköping... och som vanligt så är ingen i media medveten om läget!

Jönköping har gått från strax över 700 till 1013 per 100000 invånare under den senaste veckan!

De har det värsta läget i Sverige idag! Mycket värre läge än Stockholm(806), Västra Götaland(833) och Uppsala(803) som ansetts vara de värsta smitthärdarna i landet...

Vad händer i Jönköping???

Gällande inlagda på sjukhus, iva som annat, så vill det varken gå upp eller ner i Region Jönköping. Har legat på 8-11 IVA och 35-40 övriga inlagda i flera veckor.

Gällande ökningen i nya fall så beror det troligen i största grad på att regionen var snabb på tåget med utökad testning. Alla får testa sig, men man måste ringa sin vårdcentral först. Jag är en av dem, var ner och testade mig i onsdags. Min vårdcentral hade ett tält på parkeringen och det testades ung. 1 per 2 minuter, med ständigt inflöde av nya personer under de 25 minuter jag befann mig på platsen.

Jag hade inga symptom, utan ville testa mig som en försiktighetsåtgärd inför att jag ska besöka mina gamla släktingar i nästa vecka.
Citera
2020-06-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Ja, Tegnell & co gjorde ju klart att det var helt onödigt med storskalig testning. Lite kul faktiskt att deras tidiga motstånd mot masstestning slår tillbaka och att Sveriges strategi nu framstår som ännu sämre i omvärldens ögon.
Att andra är inkompetenta och inte kan utläsa enkel statistik, är det skäl för oss att ändra på något?

Att WHO gjort det till någon agenda att trycka ner Sverige och dess strategi (dom tål väl inte att vi inte lyder dom blint) är ganska uppenbart. Synd att dom inte kan vara lika kaxiga mot tex Kina.
Citera
2020-06-26, 15:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har vi inte gått åt rätt håll sedan mars ungefär?

Iaf har väl kurvorna planat ut sedan dess.

Jepp.

"Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt"

Anders Tegnell briljerar med en genomtänkt och djup analys av coronasituationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in