Citat:
Ursprungligen postat av
MikeTheBike
Efter att ha tittat på FHMs data kring antalet insjuknade per 100000 invånare i regionerna så ser det ut att ha exploderat något i Jönköping... och som vanligt så är ingen i media medveten om läget!
Jönköping har gått från strax över 700 till 1013 per 100000 invånare under den senaste veckan!
De har det värsta läget i Sverige idag! Mycket värre läge än Stockholm(806), Västra Götaland(833) och Uppsala(803) som ansetts vara de värsta smitthärdarna i landet...
Vad händer i Jönköping???
Gällande inlagda på sjukhus, iva som annat, så vill det varken gå upp eller ner i Region Jönköping. Har legat på 8-11 IVA och 35-40 övriga inlagda i flera veckor.
Gällande ökningen i nya fall så beror det troligen i största grad på att regionen var snabb på tåget med utökad testning. Alla får testa sig, men man måste ringa sin vårdcentral först. Jag är en av dem, var ner och testade mig i onsdags. Min vårdcentral hade ett tält på parkeringen och det testades ung. 1 per 2 minuter, med ständigt inflöde av nya personer under de 25 minuter jag befann mig på platsen.
Jag hade inga symptom, utan ville testa mig som en försiktighetsåtgärd inför att jag ska besöka mina gamla släktingar i nästa vecka.