2020-06-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Och jag säger då att endast 29 dödsfall har bekräftats tillhörande denna vecka. De innebär 1 av 2 saker:

1. Eftersläpningen är enorm
2. Nu minskar det snabbt.

Det visar sig under nästa vecka.

Ska vi ju definitivt hoppas på att det verkligen fortsätter som en rejäl minskning, så klart.

Det att det är semestertider gör mig dock lite fundersam. Blir lite granna orolig ändå att kanske en del läkare och admin-personal dragit på semester och att rapporteringen då släpar mer. Baserar det ej på mån särskild fakta men bara på hur Sverige brukar se ut de ca 5-6 veckorna efter midsommar...

Men det är sannolikt att det minskar på sommarn också tror jag. Vi är mer motståndskraftiga och viruset försvagas nog lite. För alltid vill man ju tro. Men risken är att det är "For now"... 😓
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-som-man-testar-far-man-svar
Att jag får rätt till slut. Det är ju fantastiskt. Ja, även om man inte med säkerhet kan säga något mest p.g.a. underlåtelser tidigare och att vi inte har kommit igång med en landsomfattande testning så kan man nog lättare dra slutsatserna att vi har en ökad spridning än det motsatta. Vi har dessutom med klustersmitta att göra. Det kräver lite annorlunda tänk. Med utspridda fall finns risken för klusterutbrott över hela Sverige. Även om de flesta blir små har alla sådana potentialen att växa till sig till svårhanterbara utbrott. Så länge vi varken har testning eller smittspårning på plats och det är vad man ser i andra länder och hos WHO antagligen.

Vi har just nu gått igenom en kris där sjukvården sträcktes ut till bristningsgränsen där man diskuterar om det var de hårda gränsdragningarna som räddade sjukvården från en kollaps. Vi har nu om så COVID19 upphör att existera ett enormt rehabiliteringsbehov att möta. Men den stora uppgiften att komma ikapp vårdskulden lär nog kräva sina resurser. Där står vi idag med en på många områden utkörd personal där många bokstavligen gått in i väggen.

Får vi nu större utbrott framåt sommaren och hösten så tror jag nog att vår sjukvård ligger riktigt illa till. Därför anser jag att WHO:s prediktioner inte är helt off.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror det är svårt att säga. De som har haft lockdown säger ju att "det är mindre risk för en andra våg om man går in i hösten med färre fall", men i Sverige säger vi ju "det är mindre risk för en andra våg om man går in i hösten med högre immunitet".

Det kan vara så att WHO och FHM inte är överens, helt enkelt. Det är ju egentligen FHM som representerar den existerande vetenskapliga linjen, och de som kör lockdown bryter ny mark.

FHM skulle kunna lyssna på andra forskare, och jag tror att de i viss mån gör det redan. Men om Tegnell har tonat ner hotet från COVID-19 lite för mycket, så har ju de här andra forskarna istället haft fel i tjugo år om fågelinfluensan, SARS och MERS. Om man ropar "det blir en pandemi!" varje gång ett nytt virus upptäcks, då får man förr eller senare rätt. Bara för att verkligheten till slut råkade träffade deras prognoser, så är de inte nödvändigtvis bättre lämpade att göra prognoser.

Absolutely. I think it would have been less risk in autumn if we could have managed a high level of immunity (although the human cost would have been horrible), but I don’t think that we have achieved this goal. I think Stockholm’s 10%~ immunity rate isn’t quite enough to stop exponential growth, sadly. I hope it is, however.

I still believe that having the second opinion of other gifted individuals in the same field with access to the same data as the FHM is in all of our best interests as a nation. We are all human, including these scientists. Mistakes are inevitable. But the rate they are made can always be lowered.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No. It’s somewhere like 0.07% for those between 20 and 30, for example.
0.07 av vad?
Citera
2020-06-26, 14:54
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är vi många som undrar.

Den frågan jag tror alla ställer sig är:

Nu när vi under en lång tid sett att det inte går speciellt bra,

varför har vi inte redan bytt strategi? (och strateg)
Är inte det här en del av den svenska modellen att gasa på hela vägen in i kaklet.
Vi ligger så mycket efter på så många politiska områden där vi bångstyrigt hävdat att vi minsann har rätt. Drog o alkohol politiken är bara ett litet exempel. Finland har redan sen ett tag släppt på starköl och ciderförsäljning till vanliga handeln, nu ser man att undomarna börjar få andra mer kontinentala dryckesmönster, de liknas mer det övriga europa. Nu snackar man om att släppa vinförsäljingen också. Medans sverige ba "vi har valt den fria linjen, att folk får ta eget ansvar att inte döda äldre i en pandemi för vi är vuxna. Men köpa en flaska vin en söndag får du inte"

Edit: länk till artikel i ämnet::
https://www.expressen.se/debatt/ska-vi-ha-svensk-strategi-inom-fler-dodliga-omraden/
Senast redigerad av KnugenAfKnungsan 2020-06-26 kl. 14:57.
Citera
2020-06-26, 14:55
Medlem
Märkligt att Västra Götaland och Stockholm aldrig rapporterar större mängder antal döda på samma dag....är det för att det ska se bättre ut i den dagliga statistiken?
Citera
2020-06-26, 14:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeTheBike
Efter att ha tittat på FHMs data kring antalet insjuknade per 100000 invånare i regionerna så ser det ut att ha exploderat något i Jönköping... och som vanligt så är ingen i media medveten om läget!

Jönköping har gått från strax över 700 till 1013 per 100000 invånare under den senaste veckan!

De har det värsta läget i Sverige idag! Mycket värre läge än Stockholm(806), Västra Götaland(833) och Uppsala(803) som ansetts vara de värsta smitthärdarna i landet...

Vad händer i Jönköping???
De som dör verkar vara i riskgruppen.

https://rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/
Citera
2020-06-26, 14:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror det är svårt att säga. De som har haft lockdown säger ju att "det är mindre risk för en andra våg om man går in i hösten med färre fall", men i Sverige säger vi ju "det är mindre risk för en andra våg om man går in i hösten med högre immunitet".

Det kan vara så att WHO och FHM inte är överens, helt enkelt. Det är ju egentligen FHM som representerar den existerande vetenskapliga linjen, och de som kör lockdown bryter ny mark.

FHM skulle kunna lyssna på andra forskare, och jag tror att de i viss mån gör det redan. Men om Tegnell har tonat ner hotet från COVID-19 lite för mycket, så har ju de här andra forskarna istället haft fel i tjugo år om fågelinfluensan, SARS och MERS. Om man ropar "det blir en pandemi!" varje gång ett nytt virus upptäcks, då får man förr eller senare rätt. Bara för att verkligheten till slut råkade träffade deras prognoser, så är de inte nödvändigtvis bättre lämpade att göra prognoser.

När kineserna arbetade med SARS upplevde jag inte samma hysteri som när COVID-19 blommade ut i Wuhan. Ibland undrar man om kineserna direkt förstod vilket hot COVID-19 skulle bli för mänskligheten.

Så jag upplever att det inte var direkt svårt att förstå att COVID-19 skulle bli en allvarlig pandemi.
Citera
2020-06-26, 14:58
Medlem
MikeTheBikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Man har väl börjat testa folk i större omfattning..

Det känns ju inte omöjligt men inte enligt Region Jönköping...

De testar inte mer än personal inom omsorgen och en och annan stackars brukare...

https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/antikroppstester-har-startat-for-vardpersonal-54324

Något är skumt... å andra sidan var det väl där som de första fallen i landet upptäcktes!
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Börjar tröttna på denna "vetenskapsreporter" på SVT:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-som-man-testar-far-man-svar

Bygger hon det på att Anders Tegnell sa exakt det häromdagen? Hon hänvisar bara till ett pressmeddelande från SCB där det står att överdödligheten i maj visserligen var lägre än i april, men fortfarande väldigt hög. Har hon inte lärt sig än att Tegnell alltid använder ofärdiga siffror för att visa på en sjunkande kurva?

1-9 juni 2020 dog det 2181 personer enligt SCB:s preliminära siffror. Detta jämfört med snittet på 1995 avlidna under åren 2015-2019. Uppgifter om dödsfall efter den 9 juni är långt ifrån klara så det är ingen idé att titta på dessa än. Även för perioden 1-9 juni bör det tillkomma minst 10 dödsfall vid nästa uppdatering. I så fall ligger överdödligheten under denna period på c:a 10 %. Det är bara om man tittar på individuella dagar eller ofärdig data man kan få för sig att överdödligheten i Sverige upphört. Men det är nog bättre att bara lita på Anders Tegnell..

Sen avslutar hon artikeln med att lägga ansvaret på regionerna naturligtvis.

Det var ju FHM som var bromsklossen,

nån testning annan än den som fanns såg statsepidemiologen ingen som helst nytta med,

regeringen fick ge FHM ett särskilt uppdrag att ta fram hur testningen skulle gå till,

en testkoordinator tillsattes -men hon sa väl upp sig och försvann hux flux?

Det är oppositionen som drivit på regeringen som drivit på FHM om testningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Absolutely. I think it would have been less risk in autumn if we could have managed a high level of immunity (although the human cost would have been horrible), but I don’t think that we have achieved this goal. I think Stockholm’s 10%~ immunity rate isn’t quite enough to stop exponential growth, sadly. I hope it is, however.

I still believe that having the second opinion of other gifted individuals in the same field with access to the same data as the FHM is in all of our best interests as a nation. We are all human, including these scientists. Mistakes are inevitable. But the rate they are made can always be lowered.
För egen del gör det inte så mycket att WHO gör en felprognos, men jag tycker det är löjligt när folk i den här tråden (som vet bättre) ska göra en sak av det. Och opportunistiskt när andra länder slår mynt av det.

Jag tror Stockholm har mycket mer än 10% immunitet, men det återstår att se.
Citera
2020-06-26, 14:59
Medlem
Wajis avatar
WHO och övriga världen skrattar åt Tegnell och Co idag.

-Öhh. Ni har visst stora problem och ta du lite semester nu Tegnell så du inte klantar till det lite mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in