Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Vad pratar du om? Det är du som hävdar att den enklaste förklaringen är att SE inte sköt Palme, men då måste du ju jämföra med någon annan förklaring. Du väljer att redovisa dina alternativ på ett underfundigt sätt där det inte framgår vad det är för andra antaganden som du bakar in i ditt alternativ 2.
Ärligt talat är du helt ute och cyklar gällande detta. Jag måste inte redovisa någon alternativ lösning överhuvudtaget, det existerar inte någon som helst sådan inbakad skyldighet. Det är inte någon logisk gåta och det är enbart du som fastnat i att det är en "dikotomi".
Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Du väljer att visa SE om osannolik gärningsman men det måste ju finnas någon gärningsman, eller hur? Om inte SE sköt, så gjorde någon annan det. Dina två alternativ gav inte uttryck för detta, vilket är ett retoriskt knep.
Det är inget "knep" och det är så otroligt märkligt i att du tror att i de två alternativen som utgör
SE:s roll (skyldig eller icke-skyldig) så måste det sistnämnda presentera en mer trolig mördare.
Så igen, om du vill utvärdera vad anledningen är till att SE har lämnat märkliga uppgifter rörande som vad hände på och omkring mordplatsen så finns (minst) två alternativ:
1. SE mördade Olof Palme.
2. SE mördade inte Olof Palme.
Observera att det kan finnas en mängd
andra variationer, t ex: SE sköt ett av skotten men missade, eller han bar vapnet åt skytten, eller han sköt mot paret Palme med lösa skott och någon annan sköt från ett hustak och så vidare. Varje sådant alternativ kan man ju om man vill roa sig ställa upp och se hur många nya okända parametrar som skulle krävas för att det skall vara möjligt.
------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Hajar vad du menar, men tyvärr ställer jag mig fortfarande tveksam till Occam då det (om jag inte missuppfattat det helt) innebär till 99% en falsk dikotomi.
Tack för ett resonerande svar. Falska dikotomier skall man naturligtvis undvika då det är ett klassiskt argumentationsfel, men jag kan inte ser att det finns någon "dikotomi" i detta alls.
Som i det exemplet jag tror du gav, ett träd har fallit i skogen och någon påstår att det är förmodligen vinden och någon annan menar att det är orsakat av en elefant. Då kan man värdera de två alternativen för att se vad som
just nu, med känd information, är troligaste förklaringen. Det är ju samtidigt fullt möjligt att det korrekta svaret är en helt annan tredje variant, men så länge ingen har ställt upp just en "dikotomi" och säger: "Inget annat fenomen på jorden kan ha fällt trädet än vinden/en elefant" så är det fullt öppet för allehanda alternativ.
Det är ju också fullt möjligt att det lite senare framkommer att det faktiskt var en cirkus i närområdet i går och att man hittat jättelika fotspår intill trädet, då kommer ju värderingen sannolikt bli annorlunda.