När Trump meddelade USA:s beslut att dra in pengarna till WHO gick twittervänstern bananas. ”Det är bara för att WHO kritiserat USA:s hantering av Corona”.
Idag: WHO kritiserar Sverige. Twittervänstern: ”WHO har fel, Tegnell har rätt.
Jag är ingen anhängare av Tegnell (och fast jag är vänster hoppas jag att han inte bara avsätts utan också får fängelse för brott mot mänskligheten i en internationell tribunal), men jag tror att det är korrekt att WHO missuppfattat det något. Vi ska inte polarisera diskussionen så mycket så att vi inte kan se nyanser här. Ökningen i Sverige beror på mer tester, och där tror jag Tegnell har rätt. WHO kanske inte bryr sig just om Sverige, utan de gör mer generella analyser. Problemet i Sverige är att testnivån var så låg för några veckor sedan, och nu börjar svensk data bli jämförbar. Problemet i Sverige just nu är den höga nivå, och då hjälper det inte mycket om trenden är lite, lite nedåtgående (vilket främst beror på säsongen, som gynnar Sverige). Vi kommer fortfarande då ha för många smittade till början av hösten, då det verkligen kan sätta fart.
En annan sak där jag anser Tegnell ha rätt är att det kommer bli en andra våg, men detta beror enligt mig just på Tegnells strategi.
Ökningen i Sverige beror på mer tester, och där tror jag Tegnell har rätt. WHO kanske inte bryr sig just om Sverige, utan de gör mer generella analyser.
Nej Tegnell ljuger.
Sverige testar exempel näst minst av grannländer men vi har ändå mest +fall och +döda.
Sverige har exempel 21 gånger fler döda Norge och 7 gånger mer fall.
Nej Tegnell ljuger.
Sverige testar exempel näst minst av grannländer men vi har ändå mest +fall och +döda.
Sverige har exempel 21 gånger fler döda Norge och 7 gånger mer fall.
Det handlar inte om antal tester i absoluta tal, utan om ökningen i antal tester.
Sverige har de senaste två veckorna ökat sin testkapacitet med flera hundra procent.
Alltså, en skör 80-åring överlever inte respirator, och detta gäller oavsett orsaken till att han inte kan andas själv.
Men det som har hänt i Sverige, är dels att man har nekat människor som är mycket yngre än så och i normala fall skulle ha fått en respirator (alltså om de haft behovet av en annan orsak). Och dels att man har nekat människor på boenden (både äldre, och t.ex. yngre utvecklingsstörda, funktionshindrade och psykiskt sjuka som bor på olika typer av boenden) en lägre grad av vård, som skulle ha kunnat räcka för att rädda deras liv. Som syrgas och dropp. I stället har man gett höga doser av morfin (som försvårar andningen ytterligare) och låtit dem somna in.
Jag har fortfarande svårt att förstå hur det kunde bli så här i "den humanitära stormakten" Sverige, och hur det kunde gå så FORT också? Det var förmodligen det här som hände i Tredje Riket också. Det gick fort, folk vande sig och blev avtrubbade.
En liten smula avtrådes, men kan kanske vara till hjälp för att förstå hur det som pågår i Sverige faktiskt är riktigt otäckt:
De första som man tog livet av i Tredje Riket var funktionshindrade. För de som inte var så heta på den starka folkstammen och eugenik så gick det att motivera med att deras liv ändå var miserabla, och att det var mer humant att låta dem dö. Medelst injektion eller gas (i början kolmonoxid).
Nästa steg var att i krig så har vi inte tid med tjafs när det gäller så farliga fiender som bolsjeviker och kommunistiska agitatörer. Skjut dem direkt utan vidare formaliteter. Därefter kom den knepiga frågan om potentiella kommunist-sympatisörer på ockuperad mark. Bäst att skjuta dem också, isynnerhet om byarna var judiska, för de skulle ju ändå omplaceras och få en ny nyttig uppgift i arbetsläger.
Det är för övrigt mycket belysande att titta på propaganda från 30-talet om hur arbetsläger nu inte är så farliga. Frisk luft och nyttigt arbete!
Förintelselägren hade aldrig varit möjliga utan dessa två idéer: liv inte värda att leva, och att det är försvarbart att utan större formalitet neutralisera farliga motståndare. De motståndare som inte skjuts på fläcken neutraliseras genom att sättas i läger. De i lägren som är för svaga och inte produktiva (eller som man inte har utrymme eller mat för) är det humant att avliva.
Titta bara på alla inlägg i den här tråden, vareviga jävla dag!, som vill betona att de som dör (eller blir allvarligt sjuka) till 99,99% har underliggande sjukdomar eller är gamla. Vad är det annat än en avhumanisering av offren?
Jag är så jävla less på att höra om feta somaliska taxichaufförer och gamla sköra tanter som ändå hade dött i nästa influensa. Att det inte är just DU, eller om du är över 50 år gammal, just DINA barn som dör betyder inte att de som faktiskt drabbas inte är människor.
Det värsta med WHO:s varning, är att sådant ändrar känslorna och attityderna till ett land, och DET kan sedan sitta i i decennier efter att den ursprungliga orsaken är borta. Det kan påverka handeln också. Om ingen vill ha besök av en handelsdelegation, eller utbildare, serviceingenjörer, reservdelsmän o.s.v. från Sverige. Eller skicka sina anställda hit i sådana ärenden. Säsongsarbetare, bärplockare och liknande kommer inte att våga åka hit. (Och försök få "våra nya svenskar" att arbeta på fälten...) Artister kommer inte att vilja turnera här...
Enda fördelen med det är väl, att bidragsparasiter, lycksökare, tjuvar, bedragare och tiggare också kommer att försöka ta sig till andra västeuropeiska länder i första hand...
Ja precis, svenska strategin påverkar på många sätt man inte kan räkna med. Handel, diplomati och relationer med andra länder.
Detta är extremt viktiga för ett land som en gång i tiden kallade sig för en humanitär stormakt och som är extremt exportberoende.
Jag är fortfarande övertygad att detta kommer påverka ekonomin betydligt mer på längre sikt än en kortsiktig lockdown hade gjort.
Det handlar inte om antal tester i absoluta tal, utan om ökningen i antal tester.
Sverige har de senaste två veckorna ökat sin testkapacitet med flera hundra procent.
Norge 57772 test/befolkning
Sverige 44028 test/befolkning
Norge testar mer men Sverige har alltså 21 gånger mer döda ändå!
Du är förnekare eftersom du säger att folk kan smittas i stor omfattning utan att fara illa, enligt gängse uppfattning i tråden för cirka två månader sedan.
Kolla min posthistorik om du vill bilda dig en uppfattning om mig.
Ok, då får jag leta vidare. Tittade på det som SVT har sammanfattat, men kanske FHM presenterar graf som visar antalet nya fall per test... Tycker att det är ganska viktig information...också med tanke på att WHO försöker bilda en uppfattning om den aktuella situationen i olika länder.
Antalet fall per test är intressant om man samtidigt får information om vilka det är som testas. Testar man bara hostande personer så finner man att Sverige har extremt många hostande personer per capita.
Vill man verkligen ha ett bra mått på statusen får man isåfall göra testgrupper och randomiserade urval samt följa utvecklingen under flera veckor. Det hoppas jag redan görs, men är nått jag saknar i all redovisning som sker. Hela det här debaclet är förpestat med usel data.
Problemet ang antal döda i detta land är att statistiken blir fel, även om en patient tex, på en palliativ avd dör av något annat än Corona så tar statistiken det som en döds orsak. Även att läkaren skrivit i journalerna att Corona är konstaterad men ej är orsaken så blir det ändå så.
Detta händer hela tiden och kommer fortsätta göra det, om dom inte går in på djupet för alla de som dött.