Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Vilken roll hade Hans Holmer egentligen?
Var han en mörkläggare?
Var han en gambler som bara chansade på VG och PKK som bästa möjligheterna att hitta Olof Palmes mördare?
Var han enbart oskicklig och inte lämplig att driva en mordutredning?
Blev han lurad av någon att driva PKK-spåret?
Någon mörkläggare tror jag inte han var. Åtminstone inte när det kommer an till ärendet
med OP.
Jag tror han verkligen var övertygad om att han var på rätt spår när han påbörjade jakten på
PKK-gänget. Gunnarsson kom mest i vägen och utgjorde knappast ett spår han själv trodde
värst mycket på. Om jag minns rätt nu.
Man har svartmålat Holmér nåt väldeliga genom åren och jag tycker nog inte han förtjänar
riktigt all den skit som han blivit utsatt för.
Visst, det var fel att sätta honom att leda spaningarna efter Palmes mördare, det fanns det
lämpligare folk till förvisso.
Men han hade haft framgång med två tidigare utredningar som han lett en tid före
händelserna på Sveavägen. Har glömt vilka det var nu dessvärre men omnämnt för
en tid sedan i tråden av moderator Schlesien. Och på grund av att han lyckats där så bra
så tyckte man väl att han gott kunde få ha hand om detta fall också. Vilket var ett mindre
klokt beslut kan vi bistert konstatera så här efteråt. Det gick ju inte hans väg alls där med
detta ärende. Han såg tyvärr inget annat än ondsinta kurder och det verkar inte nån annan
heller i gruppen han ledde ha gjort.
Holmér kan nog beskrivas som en ärelysten, ambitiös, rätt dominant, självmedveten
och särdeles envis figur. Med förkärlek för fantasieggande bildspråk...
Jag tror han gick in i det här med ärliga avsikter, han ville verkligen bli den som löste detta
"århundradets mord". Men stirrade sig tyvärr blind på det där spåret med PKK:are.
Han hade dessvärre det dåliga omdömet att omge sig med en lömsk och intrigant figur
som Ebbe Carlsson och inbillar mig att denne påverkade HH att driva detta spår även då
det visat sig vara av noll och intet värde. Det blev fanatism över det hela.
Jag tror som sagt inte att HH har varit med om att mörklägga nånting här.
Jag är övertygad om att HH inte har något som helst med mordet att göra.
Det har ju antytts på sina håll att han kan ha haft det.
Jag är lika säker på att han befann sig där han påstod sig vara under mordnatten.
På hotell i Borlänge med flickvän. Således kördes han inte runt i Stockholms city när
skotten föll på Sveavägen som vissa vill låta göra gällande på konspiratoriskt manér.
Det var meningen att han skulle åka Vasaloppet dagen därpå. Ett lopp han deltagit i 17 gånger
tidigare. Men nu blev det inget av denna gång. Istället skyndsamt tillbaka till huvudstaden
och sen gick det som det gick. Rejält illa och ett förödmjukande slut för Holmérs
vidkommande när det gällde Palmesaken.
Han kom igen sen som framgångsrik deckarförfattare och skaffade sig ett skönt liv nere i
Skåneland.
Slutligen: Han må ha sagt mycket i sina dar men vad han inte ska ha sagt var det där
om ett Sverige som skulle skakas i sina grundvalar om sanningen om MOP kom fram.
Det återkommer stup i kvarten detta ögonbrynshöjande yttrande, men som sagt, ska
inte stämma att karln klämt ur sig nåt sånt.