2020-06-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Alltså, om jag vill få ut obduktionsbilder, de från Sabbatsberg, på OP vart vänder jag mig då? Kan någon ge mig rätt riktning? Ska jag ringa KP rakt av? Vad blir svaret? I vilken byggnad i Stockholm kan det tänkas att dessa bilder finns? Jag har ingen jävla aning vart de kan finnas men någon måste veta. Börjar man inte där så finns det ingen början på MOP.
Palme blev obducerad på Solna rättsläkarstation.
Foton togs.
Ingen får ut de här bilderna det råder sekretess ,vilket är mycket bra.
Det är de närmsta anhöriga som bestämmer om sekretessen hävs.
Ditt nästa steg är att ringa någon av sönerna, om att häva sekretessen ,men vore jag dig skulle jag avstå.
Citera
2020-06-25, 14:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag säger det igen. Hjulström är en intressant karaktär.
Var befann sig Hjulström den 28 februari 1986.

Jag ska berätta mer senare.
Birger Elmer var Lennarts morbror?
i kvarteret...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/I_lagens_namn_(film,_1986)

En liten roll

https://m.imdb.com/title/tt0091246/fullcredits/cast?ref_=m_tt_cl_sc
Senast redigerad av Gothus 2020-06-25 kl. 14:45.
Citera
2020-06-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Denna Att Göra-lista från utredningen gick att skymta i Rapport 18 Juni.

https://imgur.com/a/RRY5FEh

Minst sagt intressant, uppslagen verkar ligga närmare denna tråd än tidigare Palmeutredningar.

Underligt. Varför är namnen maskerade om det är något som har skymtats? Texten är också märklig, är det på den nivån PU arbetar? Kan du ge nån bakgrund eller sätta in det i ett sammanhang?
Citera
2020-06-25, 14:53
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Jag är här inne endast då och då och kanske har missat en hel del. Förstår ingenting av den kryptiska inzoomningen du länkade. Vems? Var? När? Kan du vänligen lägga ut kontexten en aning. Tack på förhand.

Ang. fråga om Thulehuset, Sveavägen 44. Vill minnas att det fanns balkong, på plan 7 (i anslutning till personalmatsalen och representationssalen) eller om det var en halvtrappa upp (plan 8 då), där man för övrigt hämtade övertidssmörgåsarna som alla anställda som arbetade övertid fick. Inget behov av att gå ut och äta middag. Jag var på balkongen någon enstaka gång och tror med hög säkerhet att man kunde "spana" norrut längs Sveavägen. Uppgifterna gäller för 1990-talet. Arbetade inte på Skandia på 1980-talet.

Som sagt skymtar den i SVT Rapport där Lars Olof Lampers ögnar igenom den. En avkodning hade varit:

• SE åsyftar Stig Engström.
  • SB åsyftar Stay Behind.
  • Barbro åsyftar Barbrogruppen, som kan varit en del av Stay Behind.
  • I sin tur möjligtvis de som höll i walkie/talkies ("W/T-användare").
  • EAP åsyftar Europeiska Arbetarpartiet, ett högerpopulistiskt parti som riktat stark kritik mot Palme. Många misstänkta genom åren har haft kopplingar dit.

Särskilt intressant tycker jag meningen "uppgifter om SE i SB" är. Misstänker Palmeutredningen att Engström kan ha haft en faktisk roll inom Stay Behind? Särskilt intressant är det bredvid presskonferensens citat att det inte går att utesluta att Engström ingått i en större konspiration.
Citera
2020-06-25, 15:02
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Ang. fråga om Thulehuset, Sveavägen 44. Vill minnas att det fanns balkong, på plan 7 (i anslutning till personalmatsalen och representationssalen) eller om det var en halvtrappa upp (plan 8 då), där man för övrigt hämtade övertidssmörgåsarna som alla anställda som arbetade övertid fick. Inget behov av att gå ut och äta middag. Jag var på balkongen någon enstaka gång och tror med hög säkerhet att man kunde "spana" norrut längs Sveavägen. Uppgifterna gäller för 1990-talet. Arbetade inte på Skandia på 1980-talet.

Pressfotografen Åke M fick 23:30 in en sändning på sin polisradio.

Person 1: Hallå däruppe, hur har ni det?
Person 2: Förjävligt kallt
Person 1: Statsministern är skjuten

Sändningen bröts kort därefter, gissningsvis för att man använde frekvenshoppande walkie/talkies. Den mest populära tolkningen är att "däruppe" avser "uppe" på Brunkebergsåsen. Men uppe i en byggnad är också ett alternativ.
Citera
2020-06-25, 15:05
Medlem
cptwillards avatar
Citat:
Denna Att Göra-lista från utredningen gick att skymta i Rapport 18 Juni.

https://imgur.com/a/RRY5FEh

Minst sagt intressant, uppslagen verkar ligga närmare denna tråd än tidigare Palmeutredningar.

Sidan i sin helhet, se sid. 45.
Citera
2020-06-25, 15:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ingenting du skriver i det där inlägget stämmer, förutom att bilden är tagen under mordnatten.

Det är antagligen inte Stig Engström på bilden.

Bilden är mest troligt tagen någon gång mellan 01.15 och 02, antagligen av kriminalteknikern Torsten Kviberg.

Det är inte Gösta Söderströms SAAB till vänster i bild, det är en Volvo (möjligen patrull 2120).

Vilken av piketbilarna det är på bilden är oklart. Fyra piketer samt en övervakningsbuss var på platsen till och från.

Poängen med fotot är väl ändå att det visar att det inte så lätt går att peka ut Engström.

Som det har poängterats, fotot kan vara taget tidigare och visa Engström, eller så visar fotot att signalement på Engström inte har så stort värde, eftersom det uppenbarligen då fanns fler än en person som såg ut som han.
Citera
2020-06-25, 15:14
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Palme blev obducerad på Solna rättsläkarstation.
Foton togs.
Ingen får ut de här bilderna det råder sekretess ,vilket är mycket bra.
Det är de närmsta anhöriga som bestämmer om sekretessen hävs.
Ditt nästa steg är att ringa någon av sönerna, om att häva sekretessen ,men vore jag dig skulle jag avstå.

Det ovanstående känns lite som ett hot. Eftersom jag är en liten, obetydlig människa så måste jag ta det du skriver på allvar. Jag vill nog leva mitt liv till slutstationen i framtiden. Jag vill inte råka ut för något blodigt. Så jag ger upp och kryper tillbaka till min sten.

Konspiratörerna måste ändå leva med att man bytt GM från CP till SE. Jag köper inget av detta. Men eftersom man lämnar spår efter sig på internet så kommer jag alltid att behöva se mig om ute.
Citera
2020-06-25, 15:17
Medlem
cptwillards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det ovanstående känns lite som ett hot. Eftersom jag är en liten, obetydlig människa så måste jag ta det du skriver på allvar. Jag vill nog leva mitt liv till slutstationen i framtiden. Jag vill inte råka ut för något blodigt. Så jag ger upp och kryper tillbaka till min sten.

Konspiratörerna måste ändå leva med att man bytt GM från CP till SE. Jag köper inget av detta. Men eftersom man lämnar spår efter sig på internet så kommer jag alltid att behöva se mig om ute.

Med avstå tolkar jag det som.. så slipper du få en lur i örat eller få ett rungande NEJ! Inget hotfullt i det han skrev.
Citera
2020-06-25, 15:18
Medlem
Citat:
Pressfotografen Åke M fick 23:30 in en sändning på sin polisradio.

Person 1: Hallå däruppe, hur har ni det?
Person 2: Förjävligt kallt
Person 1: Statsministern är skjuten

Sändningen bröts kort därefter, gissningsvis för att man använde frekvenshoppande walkie/talkies. Den mest populära tolkningen är att "däruppe" avser "uppe" på Brunkebergsåsen. Men uppe i en byggnad är också ett alternativ.

Jaha, finns så mycket skumma uppgifter. Är detta bekräftat. Jag tittade på bilder på Skandiahuset och mycket riktigt verkar det som att någon form av balkong fanns på plan 7, vid matsalen/representationssalen. Någon här på forumet vet säkert med bestämdhet och kan bekräfta. Mina minnesbilder är lite luddiga kan man säga.

Men om det stått spanare med radiokommunikation borde väktarna ju uppmärksammat det. De måste ju gå ronder och sådant där. Inpassering och utpassering går inte spårlöst förbi om man säger så. Tror säkert att Roland Bergström och Per Häggström på Skandia noggrant kartlade alla in- och utpasseringar i internutredningen av SE. Så känns lite science fiction att någon stod där. Men vem vet. Borde också finnas uppgifter från boende som bodde på andra sidan gatan isåfall. Det hade säkert uppmärksammats av någon.
Citera
2020-06-25, 15:21
Medlem
bibbarsmutss avatar
Nån som har en aning om vilken "Lundin" det är som PU sökte i Danmark? Nog för att min tilltro till sista upplagan av PU har störtdykt, men det kan ju åtminstone inte vara skojaren Alf Lundin de ville höra igen (står ju att personen bara har inkommit med tips, aldrig hörts).

Sista ärendet i maskade bibban som kommit fram (s. 77):

https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view

Ska det vara nån ur familjen Lundin som tipsat om KSI?
Citera
2020-06-25, 15:23
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Poängen med fotot är väl ändå att det visar att det inte så lätt går att peka ut Engström.

Som det har poängterats, fotot kan vara taget tidigare och visa Engström, eller så visar fotot att signalement på Engström inte har så stort värde, eftersom det uppenbarligen då fanns fler än en person som såg ut som han.
Jo det håller jag med om, finns en poäng där. Men den får inte överskugga poängen att hålla sig till korrekta uppgifter. Den här soppan är tillräckligt kaotisk ändå, det är fan skitviktigt att så lite felaktigheter som möjligt får fäste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in