Citat:
Ursprungligen postat av
edc555
Det värsta är att jag inte får till en naturlig ögonkontakt, blir extremt flackig, och stressad. Alltså jag har INTE högt blodtryck - tvärtom! Jag lider av lågt blodtryck och det låter inte särskilt smart att då ta ett läkemedel som är till för att sänka blodtrycket.
SSRI och SNRI har ingen som helst effekt på mig. Det känns som sockerpiler.
Jag ser att du har skrivit att du inte har högt blodtryck, och att du har konstaterat lågt blodtryck. Men det är inte därför denna medicinen förskrivs till personer med social fobi. Prata med din läkare för att se om det ändå går att testa, trots lågt blodtryck.
Hur länge provade du SSRI? Och hur hög dos hade du? Provade du även olika typer?
Tyvärr finns det som sagt inte överflöd av hållbara alternativ när det gäller ångest och social fobi. Allra helst skall man gå i terapi bredvid intag av läkemedel, dock har terapi bäst effekt utan läkemedel.
Har du provat psykosocial behandling, exempelvis KBT? Ibland behöver man gå under mycket lång tid och även hitta rätt psykolog med rätt behandlingsmetod. Psykosocial terapi är ansedd som den allra bästa behandlingsmetoden, men den tar tid och är kostsam.