2020-06-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
Du har ingen aning om vad min läkare känner till och tycker så håll käften idiot!

Det var du själv som drog upp off label-förskrivning som argument, trots att du i första inlägget skrev att du har det utskrivet för sömnen!
Återigen innebär inte off label-förskrivning att man själv bestämmer dosering och att man på eget bevåg äter nattmedicinen dagtid. Vilken del av detta är det som du har svårt att begripa??
..och återigen behöver du faktiskt inte bli ful i munnen och oförskämd!
Senast redigerad av sheuer77 2020-06-24 kl. 18:07.
Citera
2020-06-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Det var du själv som drog upp off label-förskrivning som argument, trots att du i första inlägget skrev att du har det utskrivet för sömnen!
Återigen innebär inte off label-förskrivning att man själv bestämmer dosering och att man på eget bevåg äter nattmedicinen dagtid. Vilken del av detta är det som du har svårt att begripa??
..och återigen behöver du faktiskt inte bli ful i munnen och oförskämd!

Min läkare känner till det och har inga problem med det!!!
Citera
2020-06-24, 19:35
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Du kommer med tips på ett random läkemedel som är tänkt att behandla ett fysiskt problem för ett psykiskt problem och dessutom utan att ange på vilket sätt det skulle hjälpa!

"Tillfällig behandling med betablockerare som metoprolol kan ordineras vid tillfälliga besvär av specifik social fobi (vid behovsanvändning före uppträdande vid exempelvis isolerad scenskräck) men har ingen plats vid generaliserad social fobi. Bensodiazepiner rekommenderas ej."

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1350
Citera
2020-06-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
"Tillfällig behandling med betablockerare som metoprolol kan ordineras vid tillfälliga besvär av specifik social fobi (vid behovsanvändning före uppträdande vid exempelvis isolerad scenskräck) men har ingen plats vid generaliserad social fobi. Bensodiazepiner rekommenderas ej."

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1350

Jag HAR genereliserad social fobi!
Citera
2020-06-24, 19:49
Medlem
U-235s avatar
Skulle aldrig ta sömntabletter på dagtid, man kan göra väldigt skeva saker på dom. De är värre än bensodiazepiner i det avseendet.

Så mitt svar på din fråga är nej.
Citera
2020-06-24, 20:03
Medlem
Citat:
Jag HAR genereliserad social fobi!

Betablockerare hjälper på det sättet att man bland annat minskar adrenalinpåslaget, vilket gör att man inte lika lätt får de klassiska jobbiga fysiologiska besvären man ofta får när man är i en utsatt situation. Ofta är det just de fysiologiska besvären som känns värst för en med social fobi, eftersom det då blir så tydligt för den man möter att man har problem med situationen vilket igen gör att man känner sig utsatt, bedömd etc.

Det finns ingen universallösning och komplett medicinsk lösning mot social fobi annat än att ständigt jobba med sig själv och även jobba med acceptansen och inte skjuta undan problemet. Det sistnämnda gör ofta att besvären och problemet ökar.

Hur som, betablockerare kan dämpa de värsta fysiologiska besvären och är dessutom en medicin som anses relativt harmlös. Läs på och fråga din läkare om du kan prova. Jag är tveksam till att hen säger nej.

SSRI har även positiv effekt mot social fobi enligt många och stora kliniska prövningar.
Citera
2020-06-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -kaktus
Betablockerare hjälper på det sättet att man bland annat minskar adrenalinpåslaget, vilket gör att man inte lika lätt får de klassiska jobbiga fysiologiska besvären man ofta får när man är i en utsatt situation. Ofta är det just de fysiologiska besvären som känns värst för en med social fobi, eftersom det då blir så tydligt för den man möter att man har problem med situationen vilket igen gör att man känner sig utsatt, bedömd etc.

Det finns ingen universallösning och komplett medicinsk lösning mot social fobi annat än att ständigt jobba med sig själv och även jobba med acceptansen och inte skjuta undan problemet. Det sistnämnda gör ofta att besvären och problemet ökar.

Hur som, betablockerare kan dämpa de värsta fysiologiska besvären och är dessutom en medicin som anses relativt harmlös. Läs på och fråga din läkare om du kan prova. Jag är tveksam till att hen säger nej.

SSRI har även positiv effekt mot social fobi enligt många och stora kliniska prövningar.

Det värsta är att jag inte får till en naturlig ögonkontakt, blir extremt flackig, och stressad. Alltså jag har INTE högt blodtryck - tvärtom! Jag lider av lågt blodtryck och det låter inte särskilt smart att då ta ett läkemedel som är till för att sänka blodtrycket.

SSRI och SNRI har ingen som helst effekt på mig. Det känns som sockerpiler.
Citera
2020-06-24, 20:25
Medlem
Citat:
Det värsta är att jag inte får till en naturlig ögonkontakt, blir extremt flackig, och stressad. Alltså jag har INTE högt blodtryck - tvärtom! Jag lider av lågt blodtryck och det låter inte särskilt smart att då ta ett läkemedel som är till för att sänka blodtrycket.

SSRI och SNRI har ingen som helst effekt på mig. Det känns som sockerpiler.

Jag ser att du har skrivit att du inte har högt blodtryck, och att du har konstaterat lågt blodtryck. Men det är inte därför denna medicinen förskrivs till personer med social fobi. Prata med din läkare för att se om det ändå går att testa, trots lågt blodtryck.

Hur länge provade du SSRI? Och hur hög dos hade du? Provade du även olika typer?

Tyvärr finns det som sagt inte överflöd av hållbara alternativ när det gäller ångest och social fobi. Allra helst skall man gå i terapi bredvid intag av läkemedel, dock har terapi bäst effekt utan läkemedel.

Har du provat psykosocial behandling, exempelvis KBT? Ibland behöver man gå under mycket lång tid och även hitta rätt psykolog med rätt behandlingsmetod. Psykosocial terapi är ansedd som den allra bästa behandlingsmetoden, men den tar tid och är kostsam.
Citera
2020-06-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -kaktus
Jag ser att du har skrivit att du inte har högt blodtryck, och att du har konstaterat lågt blodtryck. Men det är inte därför denna medicinen förskrivs till personer med social fobi. Prata med din läkare för att se om det ändå går att testa, trots lågt blodtryck.

Hur länge provade du SSRI? Och hur hög dos hade du? Provade du även olika typer?

Tyvärr finns det som sagt inte överflöd av hållbara alternativ när det gäller ångest och social fobi. Allra helst skall man gå i terapi bredvid intag av läkemedel, dock har terapi bäst effekt utan läkemedel.

Har du provat psykosocial behandling, exempelvis KBT? Ibland behöver man gå under mycket lång tid och även hitta rätt psykolog med rätt behandlingsmetod. Psykosocial terapi är ansedd som den allra bästa behandlingsmetoden, men den tar tid och är kostsam.

Ska ta upp det med min läkare. Jag är dock bekymrad att viktökning står som symtom. Har gjort gastric bypass och vill inte gå upp i vikt. Har redan extrema problem med hunger som beror på problem med lågt blodsocker.

Doserna av antidepressiva var högre än det som står på fass och det var flera olika sorter. Den enda typ av läkemedel som jag märker effekt av är ADHD-medicin. Varför?

Har även gått i KBT, men helt värdelöst för mig.
Citera
2020-06-24, 21:09
Medlem
udons avatar
Varför skrivs alla dom här tunga medicinerna ut åt dig? Vad har du för diagnos? ADHD räcker inte för den där cocktailen.
Citera
2020-06-24, 22:19
Medlem
skeggmuffs avatar
Det funkar alldels utmärkt så länge du har lite tolerans mot stilnoct vilket du verkar ha. Både stil och imovane fungerar bättre på att ta bort ångest än många bensodiazepiner faktiskt.

Börja med att ta en halv tablett dagtid och se hur det känns.
Citera
2020-06-24, 22:49
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Att prata överdrivet mycket är ett av kärnsymtomen vid ADHD! Det har INGENTING att göra med min Stilnoct!
Du missförstår mig.
Även om du pratar massor, som du brukar pga din diagnos, så pratar du inte med människor som inte finns.
Stilnoct i vaket tillstånd tenderar att leda till just sånt. Hjärnan går i friläge..
Någon beskrev det som att drömma i vaket tillstånd.
Jag känner väl till adhd. Att du babblar pga din diagnos är något helt annat. Lita på mig!

Jag rekommenderar inte att använda stilnoct som daglugnande men du gör naturligtvis som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in