Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Tror man inte på att vi har ett samvete som Gud givit oss som en lag, då tror man inte på NT.
Som jag skrev är inte kristendom ett lagsystem på det viset, men ett
Bibliskt samhälle är inte desto mindre lagenligt och inte sekulärt.
Återkopplat till problemen med sekulär lagstiftning är motsatsen till teokrati en lagstiftning byggd på mänskliga nycker. Vad annars?
Ja, nu är jag inte religiös så nej, jag är förstås skeptisk till att vi alla skulle ha ett, av gud givet, samvete som är universellt för alla. Den frågan är dock kanske aningen OT i den här tråden.
När det gäller lagstiftning som ej baseras på religion så kan man även mena att moral är något man rationellt kan diskutera sig fram till, utan att den måste vara given av ett "högre väsen" av något slag. Exempelvis kan man tänka sig att det går att formulera ett helt och hållet icke-religiöst resonemang för att det är fel att mörda andra människor.
Frågan om huruvida moral helt och hållet kan frikopplas från religion och tro är dock, precis som jag tidigare påpekat, bred så det förslår och så vitt jag vet finns det onekligen delade meningar om den saken. Jag vill minnas att just detta var ett ämne som Jordan Peterson och Sam Harris diskuterade i en podd för inte allt för länge sedan, utan att komma överens eller övertyga varandra om det ena eller andra.