Citat:
Ursprungligen postat av
The-Zombie-Host
Berätta gärna vilka av antagandena som du syftar på och vilka av dem som inte är en nödvändig del av SE-som-gärningsman-teorin.
Jag har ingen aning vad som är en nödvändig del av SE-som-gärningsman-teorin.
Men jag vet att du har ställt upp 2 scenarion som du inte kan styrka och därmed är Occams Razor helt jäkla värdelös. Det är inte så man använder den.
1. Man utgår från en händelse - Ett träd ligger på marken i Småland. Ingen synlig evidens för att en människa har fällt trädet.
2. Det var en storm igår.
3. Vad är mest sannolikt? Att stormen blåste ner trädet eller att en elefant sprang på det?
Men rakkniven blir extremt slö när flera variabler kommer in i bilden.
Du vet inte om SE hatade Palme. Vi vet att han KAN ha umgåtts med Palme hatande människor.
Du vet inte om han stod på håll och tittade som vittne. Vi har ingen aning om vad han sysslade med i de ca 20 min.
Du vet inte om han var feg. Hans fru påstod dock detta. Vad det nu betyder har vi ingen aning om.
Du har ingen aning om han hade ett vapen. Eller hur han förskaffade ett. Om nu hade ett illegalt sådant. Varför är det så konstigt? Se: Knutby.
Det vi har är en människa som befann sig på eller i anslutning till brottsplatsen och kan inte på ett tillfredsställande sätt redovisa för ca 20 min av sin tid. Vi har också ett något försvårande beteende dagarna som kommer. Vi pratar om någon som antingen vill ta plats, vara viktig och stå i centrum i en stor händelse eller som vill försvåra utredningen och gömma sig i "plain sight".
SE borde ha plockats in 1986 och fått svettats ett tag. Jag vill kalla det för en smärre katastrof att detta inte hände. Och idag är det troligtvis alldeles för sent för att rent tekniskt knyta honom till brottet. Dock kommer Occams razor inte ta oss varken framåt eller bakåt.