2020-06-24, 11:25
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Var ser du uppgifterna om sjön ?!
En kvinna såg ett mystiskt ljussken vid sjön i Ljungskile där polisen nu söker efter försvunna Wilma Andersson, skriver GP.
https://www.fplus.se/kvinna-sag-ljussken-vid-sjo-natten-nar-wilma-forsvann/a/EWX0Lj
Citera
2020-06-24, 11:48
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
En kvinna såg ett mystiskt ljussken vid sjön i Ljungskile där polisen nu söker efter försvunna Wilma Andersson, skriver GP.
https://www.fplus.se/kvinna-sag-ljussken-vid-sjo-natten-nar-wilma-forsvann/a/EWX0Lj

Artikeln i GP är från den 20 November 2019 ... sedan har det inte rapporterats något om några fynd, så troligtvis var ljusskenet från något annat som hände. Kanske sommarstugeägare vid sjön som var på visit och kollade stugan - låter nog mer troligt?!
Citera
2020-06-24, 11:58
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Artikeln i GP är från den 20 November 2019 ... sedan har det inte rapporterats något om några fynd, så troligtvis var ljusskenet från något annat som hände. Kanske sommarstugeägare vid sjön som var på visit och kollade stugan - låter nog mer troligt?!
Ja, svarade på ett inlägg där det skrevs att ingen bil hade behövts för att ta med sig kroppen till nämnda sjön i artikeln.
Citera
2020-06-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Det där visar på att han inte mördade henne av svartsjuka. F.ö tvingar man sej inte på en man som man blir misshandlad av. Man är glad att komma ifrån honom. Så vad kan hans motiv då vara? Rent och skärt hat isf. Det tror jag inte. Han har inte mördat henne.
Du verkar inte ha den minsta koll på hur ett förhållande med en misshandlande partner fungerar. Det är INTE ovanligt allt att kvinnan går tillbaka till mannen. Han har ju lovat att det inte ska hända igen osv. Man blir som hjärntvättad.
Citera
2020-06-24, 12:29
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Det där visar på att han inte mördade henne av svartsjuka. F.ö tvingar man sej inte på en man som man blir misshandlad av. Man är glad att komma ifrån honom.

Så enkelt är det inte.
Känslan av att vara ensam genomsyrar relationen och kvarstår även efter separation. Brist
av stöd från närstående eller att närstående uttryckligen tar förövarens sida bidrar till
ensamhet. Under graviditet är denna känsla mer påtaglig och förvärras efter förlossning,
detta leder till isolering och känslan av att vara övergiven. Ensamheten är särskilt påtaglig
då förövaren utgör den enda sociala kontakten och ett större beroende skapas. Vid dödsfall
eller hälsoproblem nekar förövaren kontakt med professionell hjälp, därav får offret
bearbeta sorgeprocessen på egen hand. Hälsoproblem är oftast inte förenat med oro för sin
egen hälsa, utan bottnar i fruktan över att bli lämnad då känslan av att vara en belastning
finns närvarande.

Känslan av att inte vara åtråvärd medför en oro över att bli lämnad för exempelvis en ung
och attraktiv kvinna. Likaså att bli ensam kvar då förövaren hotar att ta barnen. Utan
närstående som stöd efter separation blir ensamhet och saknad av förövaren så pass
påtaglig att relationen återupptas. Ensamhet är särskilt tydlig under tiden på kvinnojouren,
då flytt mellan olika boenden under kort tid med främmande människor förstärker denna
känsla. “Jag var helt ensam, fick ingen hjälp, ingen förståelse” (Graaf, 2006, s. 150). Det
dagliga livet efter separation präglas av brist på stöd från samhället och professionell hjälp
för att kunna bearbeta det invanda beteendet.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1307101/FULLTEXT01.pdf

Holmberg och Enander (2010) har utvecklat en förklaringsmodell som utgår ifrån
att kvinnan binds till mannen av ett starkt band som skulle kunna beskrivas som
sammanflätat av ett antal mindre band. Många av dessa band är rent emotionella.
Kärleken till mannen är en stark kvarhållande faktor, kvinnorna i Holmberg och
Enanders studie beskrev hur kärleken ger dem mycket glädje men också sätter
dem i en utsatt position. De känner sig utvalda av mannen och är rädda att förlora
honom, han får därför stor makt att styra över dem. Rädsla finns på flera plan i
relationen. Utöver en rädsla att bli lämnad finns en rädsla för vad som skulle hända
om hon lämnade.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:794289/FULLTEXT01.pdf

En person utsätts för våld kan svara med att kämpa emot eller att försöka fly, men det är också vanligt att man blir passiv. I en relation kan rädslan för att bli lämnad eller att vara ensam bli så stark att man står ut med att bli kränkt.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/partnerv%C3%A5ld-bland-unga-f%C3%B6rminskas-1.4292749
Citera
2020-06-24, 14:20
Medlem
November är ju ganska så mörkt även dagtid.
De flesta sök har ju gjorts mer eller mindre i mörker, visst med ficklampa eller annat.
Uddevalla är ju så stort.
Önskar att Wilmas kvarlevor kunde hittas så familjen kan få ett avslut.
Kan MP eller FIKK " börja om från början" med nya sök?
Bästa vore ju förstås om T kunde berätta var tösen är!!
Citera
2020-06-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Bara hunnit läsa en del men sa inte Björk i rätten att han skulle fakturera 10 000 + moms,
om jag läst rätt så fakturerade han 12 500 + moms.
Ja han var väl den billiga delen än så länge men han klankar ner på det mesta så han borde göra rätt själv
Jo, det vill jag minnas.. Nästan så det blev pinsamt..
Citera
2020-06-24, 14:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
[…]

Det andra jag har att bjuda på är beslutet samt dokumentationen till RPU.
Här får vi lite inblick i dom olika häktningarna och varför han häktades.
(bilagorna är sekretess under utredningen)
Varse go igen, mina vänner.

https://docdro.id/QFMOTZd

Vad skulle ni göra utan mig och mina dokument..... he he he he.

Ha det gött, och idag lyser solen i Göteborg.
s26 (Aktbilaga 77: BILAGA TILL HÄKTNINGSPROTOKOLL 2020-02-14, s1(2)):

“Huvuddelen av Wilmas kropp saknas fortfarande [och sökinsatser har gjorts fram tills nu].”

Tingsnotarie Ferreira Rodrigues, för helvete, lite formkänsla …
(Samma penna 2020.1.7, ibid. s20: “Den kroppsdel som har hittats är Wilmas huvud.”)
Citera
2020-06-24, 15:07
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja, svarade på ett inlägg där det skrevs att ingen bil hade behövts för att ta med sig kroppen till nämnda sjön i artikeln.

Jag förstår
Citera
2020-06-24, 15:17
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Du verkar inte ha den minsta koll på hur ett förhållande med en misshandlande partner fungerar. Det är INTE ovanligt allt att kvinnan går tillbaka till mannen. Han har ju lovat att det inte ska hända igen osv. Man blir som hjärntvättad.

Denna insikt verkar inte många förstå - om att de blir hjärntvättade eller rättare sagt "medberoende" och får så dålig självkänsla att de inte klarar av att stå emot förövarnas "förlåt" om och om igen
Citera
2020-06-24, 16:02
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag förstår
😊
Hade ju varit lite lustigt om han knatat iväg med resväska mitt i natten på motorvägen några timmar efter polisen plockat upp honom på samma väg 😬
Visserligen verkar han inte smart men 🙈
Citera
2020-06-24, 16:08
Medlem
Många skriver om en resväska modell större, där han packat ner Wilmas kvarlevor. Hade han haft en sådan väska så hade han packat denna till sin resa till USA. Det gjorde han inte. Han packade sin lilla kabinväska. En sådan väska packar jag inför en kortare, en-veckas-resa, möjligen. Han hade ingen större väska. Så han tog troligen hennes kvarlevor i småportioner i plastsäckar och drog iväg med. Och gömde här och var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in