2019-06-29, 00:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
En undermedvetet fobisk läggning som hindrar dig från att utforska livet o omvärlden utanför den komfortabla bubbla, som i sin tur är vadderad i tvång på västerländsk trygghet, som i sin tur frottérar vadderingen med svensk konflikträdsla?

Ja men jag är intresserad av att utforska livet i andra bemärkelser, och intresserad av omvärlden. Men jag kopplar inte att utforska "livet" och "tvång på trygghet" till att ta del av u-länders kulturyttringar eller äta konstig skitmat i skitiga lokaler.

Du låter som en sån där som ska carpe diem och dricka ormblod på en marknad i Bangkok. Det är skämskudde. Jag rodnar.
Citera
2019-06-29, 00:52
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja men jag är intresserad av att utforska livet i andra bemärkelser, och intresserad av omvärlden. Men jag kopplar inte att utforska "livet" och "tvång på trygghet" till att ta del av u-länders kulturyttringar eller äta konstig skitmat i skitiga lokaler.

Du låter som en sån där som ska carpe diem och dricka ormblod på en marknad i Bangkok. Det är skämskudde. Jag rodnar.
Lägg sidenkudden åsido.
På vilket sätt är landsbygd, natur men främst för dig oupptäckta kulturer, i sverige, u-land/konstigt/skitigt?

Njae, inte direkt.
Har #carpediem/#yolo/#jagtyckermengörinte allergi, aldrig satt min fot på ngn svensk exklav i pattaya el åkt tunnelbana i tokyo o kommer aldrig göra det då jag mer är dragen mot en sydvästlig kontinent av bokstavligen talat naturliga skäl.

Oavsedd;
Om du är urbaniserad, sas föredrar trottoarer före kantsten el vegetation, enbart ringas i urbaniserade turiststråk anpassade för västeuropeiska o amerikanska turister osv osv o du trivs med det, så kanske förklaring till det är att du är bekväm med det du är van vid o att du inte ska ändra på ett koncept som funkar för din sinnesro, helt enkelt..?
Citera
2019-06-29, 01:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Lägg sidenkudden åsido.
På vilket sätt är landsbygd, natur men främst för dig oupptäckta kulturer, i sverige, u-land/konstigt/skitigt?
Natur är bra. Bra och vacker natur. Det är kultur jag inte tål.

Citat:
Njae, inte direkt.
Har #carpediem/#yolo/#jagtyckermengörinte allergi, aldrig satt min fot på ngn svensk exklav i pattaya el åkt tunnelbana i tokyo o kommer aldrig göra det då jag mer är dragen mot en sydvästlig kontinent av bokstavligen talat naturliga skäl.
Yolo, det är exakt vad du är. Du carpedimar i peru och dricker ormblod med schamaner.
Citat:
Oavsedd;
Om du är urbaniserad, sas föredrar trottoarer före kantsten el vegetation, enbart ringas i urbaniserade turiststråk anpassade för västeuropeiska o amerikanska turister osv osv o du trivs med det, så kanske förklaring till det är att du är bekväm med det du är van vid o att du inte ska ändra på ett koncept som funkar för din sinnesro, helt enkelt..?
Ja, jag erkänner. Jag gillar trottoarer. Helst rulltrappor. I högkulturer.
Citera
2019-06-29, 01:26
Medlem
DonMacos avatar
De flesta åker till u-länder för att det är billigt.
Citera
2019-06-29, 01:32
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Natur är bra. Bra och vacker natur. Det är kultur jag inte tål.
Inte ens svenska lokal kulturer?
Ok, då är det ju inget att göra åt.

Citat:
Yolo, det är exakt vad du är. Du carpedimar i peru och dricker ormblod med schamaner.

Perúviansk Yolo-pulver, schamaner o ormblod är för turister, vill ha en shrunken head att anv som stressboll, om tillfälle ges.

Citat:
Ja, jag erkänner. Jag gillar trottoarer. Helst rulltrappor. I högkulturer.
Ok, har lösning.
Årskort på stockholm tunnelbana?
Där finns rulltrappor, trottoarer med vita streck, högkulturella yttringar i form av klotter, löddrat urin, krossat glas, gatumusikanter, reklamskärmar o bruna men ljusskygga snubbar, med röda traddar.
Citera
2019-06-29, 01:51
Medlem
Emlows avatar
Det intresserar dig helt enkelt inte. Kanske ändras, kanske ej.

Ungefär som jag är totalt ointresserad av hästar, jag har provat rida på en häst. Så jävla ointressant.
Citera
2019-06-29, 10:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossamatriakratet
Nej, du tillhör majoriteten. Du verkar blanda ihop ditt ointresse för dina bekantas högst ytliga och meningslösa upplevelser av "kultur" där målet är att de ska känna sig bättre genom att få dig att må dåligt att du inte gör likadant med något av värde och djup. Ditt är inte olikt mitt ointresse för mina bekantas val av telefon.
Det är en bra poäng. Kulturkotterier/skryt är en tacky medelklassmarkör.
Citera
2019-06-29, 15:25
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En kulturnihilist borde väl vara ointresserad av all kultur, även sin egen?

Det borde vara tvärtom. En nihilist är inte intresserad av någon kultur eftersom de anses likvärda, lika ointressanta.
Citera
2019-06-29, 16:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Det borde vara tvärtom. En nihilist är inte intresserad av någon kultur eftersom de anses likvärda, lika ointressanta.

Det var väl vad jag skrev?
Citera
2019-06-29, 16:19
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det var väl vad jag skrev?

Det gjorde du. Läste slarvigt. Ber om ursäkt för det.
Citera
2020-06-22, 01:34
Avslutad
Håller med, kulturer är så överdrivet tråkigt. Tom den egna svenska, kultur är i princip högtider. Just högtider är hemskt i alla kulturer
Citera
2020-06-23, 19:25
Medlem
c-d af ands avatar
Jag bryr mig föga om andra kulturer, jag lockas dock av den "bullerby-svenska nationalromantiska bilden av min barndom", men den är tyvärr omöjlig att finna idag.

Men när jag reser så är det inte för att fota sevärdheter eller vandra längs någon kulturmärkt väg.
Nej, jag reser för att äta, jag äter allt jag inte kan äta hemmavid. Min önskan är att äta mig genom djurrikets utdöende raser.
När jag är utomlands så vandrar jag från restaurang till restaurang och äter det jag aldrig har ätit förr. Givetvis dricker jag espresso och mojito på vägen, för någon måtta får det vara.
Men jag skulle vilja äta hajfenssoppa även om det enligt provsmakare har en tämligen menlös smak. Men fugu står på "att äta listan" Men där finns även vithövdad havsörn, vit tiger och lite simplare saker som elefant.

Men det är väl i princip denna lista jag får gå efter: https://www.listor.se/djur-natur/varldens-mest-utrotningshotade-djur/

Men jag bryr mig inte om andra kulturer. Det som lockar är mat, och det är inget jag skryter om eller påtvingar mina medmänniskor att höra om, det är mitt privata nöje. Jag äter av ren nyfikenhet. Dock ger jag fan i Indien och andra kloaker.
Senast redigerad av c-d af and 2020-06-23 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in