2020-06-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag hänvisar till siffror från WHO och du hänvisar till...?

Kläm fram en källa som styrker det du argumenterar för.

Du behöver bara titta på de svenska siffrora för att fatta att LÅNGT färre än 20% behöver sjukhusvård.

Ta IVA i Sverige som exempel.
Vi har testat 61 000 pers positiva för Covid-19 fram tills idag.

3100 av dem har hamnat på IVA.

Det är 4,9%

I WHO´s rapport hävdas det att 5% hamnar på IVA.

Det skulle alltså betyda att vi testat precis varenda en i Sverige för Covid-19 och inte missat ett enda fall
Detta trots att både du och jag vet att vi inte testat nånting alls förrän de senaste 2-3 veckorna.

Vi har säkert 10ggr fler som haft Covid-19 än de som testats för det.

Då hamnar vi på 0,05% som behöver IVA vård.
Citera
2020-06-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du kommer ju dock inte ifrån att precis ALLT talar för en dödlighet på långt under 1%.

Om vi tar ett SNITT på de stora rapporter som finns i ämnet så hamnar vi alltså på en dödlighet på 0,75%.
Vilket sannolikt är alldeles för högt när detta är över då dödligheten alltid sjunker vad gäller nya virus.

Så 0,6% eller lägre ligger såklart närmare till hands som Kina, Sverige, Hong Kong, Tyskland, UK M.fl redan kommit fram till i diverse rapporter.

Med tanke på den allt större asymptomatiska smittan som verkar råda och som uppdagas hela tiden så finns det ju ingen anledning att misstro alla dessa rapporter.

Och i ansedda The Lancet hävdade en mycket väl genomarbetad studie en dödlighet på 0,66%.

Vad vi ser nu, runt om i världen är nya rekord dagligen vad gäller smittade globalt sett medans dödligheten snarare går åt det andra hållet. Den minskar.
Vilket också talar för att sjunkande dödlighet i förlängningen.

Except for all the wide-scale studies, that speak for an IFR over 1%, of course. The reason for this is one I have brought up countless times now and backed up with several studies. Listen. Learn. Think critically.

I have also explained to you why infections are going up and deaths are decreasing. Several times.

We are at an impasse. You are going to continue spamming your small-scale studies ad infinitum and holding tight to your singular Lancet study. That’s okay. But no progress can be made here because you can’t even grasp the theory I’m bringing up, cemented by several studies, that explains how we have both arrived at these separate conclusions and the reasons for it. The IFR is not fixed. But given a wide enough spread, it will clock it at over 1%. This is supported by empirical evidence. Given a small enough spread, it could range anywhere from 0.3% to 0.9%, this is also supported by empirical evidence. You are arguing for one side of the same coin without willing to either acknowledge there is another side to the coin or that it is in fact a coin.
Citera
2020-06-23, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Vi ska kanske vara tydliga med att det är den kommunala hemsjukvården som sköter den biten.

Jo, men alla kommuner går ju under en region. Som kan ha gett dem vissa order eller "riktlinjer". Liksom regionerna kan ha fått motsvarande riktlinjer ifrån Socialstyrelsen. Eller någon annan på FHM eller i Regeringen.
Citera
2020-06-23, 19:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Från humanistisk stormakt och välfärdstat till paria.

Har sagt det förut och jag säger det igen. Sverige har blivit den skitiga zigenarungen i klassen som ingen vill leka med.

Helt på eget grepp dessutom...
Citera
2020-06-23, 19:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Min syn på storyn om Ann Linde:

Först lite bakgrund. Nej, jag har inte röstat fram den här regeringen. Nej, jag röstar inte på S.
Jag vill mer än gärna byta regering.
Så har vi bara gjort det klart för oss.

Nu till ämnet.

Jag förstår egentligen inte alls kritiken mot henne i det här fallet. Jag ser det som ganska befriande att en minister faktiskt visar lite mänskliga känslor. Dessutom på en fråga som är uppenbart felställd och som besvarats till Tyskland säkert 100 ggr innan.

Jag tycker hon gör helt rätt som slår tillbaka litegranna mot reportern. Sådant hyllas utomlands bland regerings-pöbeln i Sverige men när vi nu agerar likadant så är det totalt fel. Som vanligt ska Svensken sitta lågmäld i ett hörn och svara med standardfraser och inövade repliker.
gör man inte det så hängs man ut. Som i det här fallet.

Jag hoppas på mer känslor ifrån våra ministrar. Det får politiken levande och det är i slutändan bra.

Jag håller på Ann Linde i det här fallet och hoppas hon inte alls slutar visa känslor i sina uttalanden.

Vidare kan jag konstatera att jag verkligen HOPPAS regeringen står på sig över att INTE skänka pengar som bidrag till sydeuropa ifrån våra skattepengar. De sitter nu och i vanlig ordning gapar som små fågelungar och väntar på att mamma i norr ska mata dem med stålar efter deras egna sabotage mot sin egna ekonomi med 2 månaders Lockdowns och andra märkligheter.

Om man saboterar sin ekonomi på det sättet får man också betala kalaset själv. Ganska självklart. VI ska inte betala för vansinnet i Sydeuropa.

Där hoppas jag Sverige, Österrike, Nederländerna och Danmark står på sig nu och vägrar!
Pinsamt och inställsamt inlägg, lite som ett försök att genom att verka filosofisk vända på saker och ting.

Det sista om fågelungarna i Sydeuropa är rena röstfisket. Genom att anspela på att vi försörjer resten av världen så försöker du väcka känslor mot ”lockdownarna” (och för Tegnells linje).
Lite för genomskinligt och desperat.
Hade du varit positiv till stöden om de inte genomfört lockdown..?
Citera
2020-06-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
What are you going on about? You’ve misread what I’ve written. I’m talking about the IFR, not the infection-rate. I agree that somewhere around 500,000-650,000 is likely the true number of infected.

Inte så konstigt, när du börjar prata om IFR som är högre än 1% så blir man förvirrad.

650000 smittade i Sverige betyder att IFR < 1%...runt 0.7-0.8 snarare.

Det visar också flera andra undersökningar som finns här:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

Men prevalens-studierna är osäkra rackare som du säkert inser själv.

Att IFR för COVID-19 tycks vara >10 ggr högre än för vanlig hederlig flunsa är nog så allvarligt.
Men ingen idé att skrämma upp folk i onödan. Eller hur?
Citera
2020-06-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Except for all the wide-scale studies, that speak for an IFR over 1%, of course. The reason for this is one I have brought up countless times now and backed up with several studies. Listen. Learn. Think critically.

I have also explained to you why infections are going up and deaths are decreasing. Several times.

We are at an impasse. You are going to continue spamming your small-scale studies ad infinitum and holding tight to your singular Lancet study. That’s okay. But no progress can be made here because you can’t even grasp the theory I’m bringing up, cemented by several studies, that explains how we have both arrived at these separate conclusions and the reasons for it. The IFR is not fixed. But given a wide enough spread, it will clock it at over 1%. This is supported by empirical evidence. Given a small enough spread, it could range anywhere from 0.3% to 0.9%, this is also supported by empirical evidence. You are arguing for one side of the same coin without willing to either acknowledge there is another side to the coin or that it is in fact a coin.

Jag pratar om de STÖRRE rapporterna i ämnet som finns. Så ljug inte ännu mera och påstå "small scale".

Du har allt du behöver veta här om ett snitt på de STÖRRE rapporterna på 0,75%

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fler-ljusglimtar-viruset-inte-lika-farligt-som-befarat

Du har helt rätt. Det du sysslar med är teorier. Teorier från dig själv.
Då anser jag världens mest ansedda medicinska tidskrift The Lancet och andra studier i ämnet vara en långt bättre källa än en random person på nätet med egna teorier...

Där har du helt rätt. Sådant lägger jag inte tid på. Jag lägger tid på Fakta och vad vi vet.
Citera
2020-06-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men alla kommuner går ju under en region. Som kan ha gett dem vissa order eller "riktlinjer". Liksom regionerna kan ha fått motsvarande riktlinjer ifrån Socialstyrelsen. Eller någon annan på FHM eller i Regeringen.
Nej. Kommunerna har hela ansvaret.
Citera
2020-06-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inte så konstigt, när du börjar prata om IFR som är högre än 1% så blir man förvirrad.

650000 smittade i Sverige betyder att IFR < 1%...runt 0.7-0.8 snarare.

Det visar också flera andra undersökningar som finns här:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

Men prevalens-studierna är osäkra rackare som du säkert inser själv.

Att IFR för COVID-19 tycks vara >10 ggr högre än för vanlig hederlig flunsa är nog så allvarligt.
Men ingen idé att skrämma upp folk i onödan. Eller hur?

Sure. That would be the IFR based on official death counts, but that is still missing roughly 1,500 excess deaths (not counting further excess deaths missed in April when all-cause mortality was greatly reduced and the virus was peaking). This is why IFR’s based only on official death counts are not definitive.
Citera
2020-06-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Pinsamt och inställsamt inlägg, lite som ett försök att genom att verka filosofisk vända på saker och ting.

Det sista om fågelungarna i Sydeuropa är rena röstfisket. Genom att anspela på att vi försörjer resten av världen så försöker du väcka känslor mot ”lockdownarna” (och för Tegnells linje).
Lite för genomskinligt och desperat.
Hade du varit positiv till stöden om de inte genomfört lockdown..?

Vi har matat fågelungarna i Sydeuropa förrut och ja... jag har vart emot det alltid.

Men visst. eftersom inte heller detta är bra så är du dig fri att skänka dina egna skattepengar till sydeuropa om det nu är det du tycker våra skattepengar ska gå till. Varsågod. Du hittar säkert nån organisation där du kan få utlopp för din vilja att mata fågelungarna i Sydeuropa.
Citera
2020-06-23, 19:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/ny-m%C3%A4tning-svenskarna-tappar-f%C3%B6rtroende-f%C3%B6r-tegnell-och-l%C3%B6fven/ar-BB15RdXT?ocid=msedgdhp

Tror inte ett skit på detta! Får Stockholmarna bara sin Café Latte på en känd trattoria är allt lugnt. Kan de sedan berika övriga svedala med sin arrogans är status quo uppnådd.

Ifrån det hela :

Förtroendet för myndigheterna sjunker

I maj var det 50 procent av de tillfrågade som tyckte att regeringen hanterat pandemin bra, i juni hade dessa siffror sjunkit till 38 procent. Samma minskning såg man hos statsminister Stefan Löfven.

Jo, jag tror nog att förtroendet sjunker. Det blir svårare att "prata bort" det hela desto längre detta pågår. För sist och slutligen så får nog svenska medborgare med sig, dödstal och antalet smittade i andra länder. Det hela har nu pågått i flera månader.

De får även med sig att de är inte välkomna (under dessa smittsiffror) till andra länder (där har det blivit bättre). Lägg även till att folk blivit permitterade/tappat jobbet.., och de är besvikna.

Skall bli intressant att följa med, om det blir några konsekvenser av detta.
Citera
2020-06-23, 19:14
Medlem
Citat:
Jag pratar om de STÖRRE rapporterna i ämnet som finns. Så ljug inte ännu mera och påstå "small scale".

Du har allt du behöver veta här om ett snitt på de STÖRRE rapporterna på 0,75%

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fler-ljusglimtar-viruset-inte-lika-farligt-som-befarat

Du har helt rätt. Det du sysslar med är teorier. Teorier från dig själv.
Då anser jag världens mest ansedda medicinska tidskrift The Lancet och andra studier i ämnet vara en långt bättre källa än en random person på nätet med egna teorier...

Där har du helt rätt. Sådant lägger jag inte tid på. Jag lägger tid på Fakta och vad vi vet.

BuT lOoK aT mY SVT ArTicLe

Fucking hell, Ulf. I’m bringing out the checklist again next time around. Yes, it’s a theory. Absolutely everything to do with the coronavirus’s IFR is a theory. Scientific knowledge is just a collection of theories. But it’s one that is supported by an incredibly wide number of studies now. And again, this isn’t my theory, Ulf. This is a theory from scientists. I’ve given you studies going in depth regarding it.

You wouldn’t know what a fact was if it woke up inside of you smoking a cigar on a Wednesday morning. That’s why you regurgitate your drivel here endlessly and run around in circles without ever being able to debate properly.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-06-23 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in