2020-06-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En bekants dotter har nu under sommaren börjat arbeta som vikarie i Stockholms hemtjänst. När hennes pappa berättar vad hon ser så undrar man om man ens vill bli gammal.

Inom hennes ansvarsområde finns det 5 äldre som har fått diagnosen COVID-19. De får inte åka in på sjukhus utan ligger nu i hemmen i väntan på att de skall dö.
Man kan inte tro att det är sant när man hör hennes pappas berättelse.

De åker bara hem till dessa fem och kollar om de fortfarande lever eller är döda. Tydligen ligger de mest och sover hela dygnet i väntan på döden.

Sjukvården ansvarar för den medicinska biten och min bekantas dotter tror att de bara ger dessa COVID-19 sjuka morfin. Detta skulle ju vara en förklaring till att de bara ligger och sover.

Skamligt att man inte tar in dessa äldre till vård på sjukhus!

Bra att du delar med dig!

För ska man lyssna på Tegnell-dyrkarna i tråden och politkerna så tar vi hand om "alla".

Klart som korvspad att man ser en minskning i antalet inlagda när de inte vill ta in några fler.
De är så man klarar sig.

Som Trump sa, om vi testar mindre får vi mindre fall. Genialiskt.
Citera
2020-06-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du minns fel.

Han har sagt att befolkningen har ett annat rörelsemönster under sommaren, man vistas mer tid utomhus och att virus inte trivs lika bra i värme.

För mindre än en månad sedan sa han.

Till sommaren tror statsepidemiolog Anders Tegnell att smittspridningen kommer att minska.
– Det är två faktorer som vi vet har betydelse – sommarvädret, som gör att virus överlever sämre. Och att det är så pass många som är immuna, framför allt i Stockholm. Då minskar virusspridningen ganska drastiskt, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-vi-tror-att-sommaren-kommer-att-vara-en-hyfsat-lugn-period
Citera
2020-06-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Har ju helt med folkmängden i länderna att göra.

Jämför Sverige och Kina med någorlunda likadana dödstal.

Den ena är bland de bästa i världen och den andra bland de sämsta. Trots likadant antal döda.

Du får ju titta på döda per capita om det ska säga nått överhuvudtaget. Men framförallt 7 dagars rullande medelvärde för att få en utveckling åt vilket håll det går.

Nu dör ca 30 pers per dag i Sverige.

Visst är det så.

Men antalet döda till per capita när jag redan vet capita är inget jag resonerar över.

Därför blir antalet döda per dag relevant för mig. Behöver inte bli påmind om capita.

Vi är sämst på allt.
Citera
2020-06-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Danmark gör så numera (från april), De gjorde inte det i början och i första delen av den peak de hade. Så, deras aktuella tal är nog ganska korrekt, men deras total är förstås lite underestimerad. Länk finns i tråden (typ en månad sedan).

Igen, överdödligheten är egentligen det enda man kan se på om man har en (märklig) passion för att jämföra mellan länder.

Jo men Danmark är ju rätt långt ifrån att det skulle vara så att de flesta länder i världen rapporterar som Sverige gör
Som det ljugs om i den här tråden...

Ja, överdödligheten är den enda jämförbara siffran att jämföra länder i framtiden med varandra. I Norden kan vi nog jämföra redan nu relativt bra men i övrigt...nej.
Citera
2020-06-23, 17:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En bekants dotter har nu under sommaren börjat arbeta som vikarie i Stockholms hemtjänst. När hennes pappa berättar vad hon ser så undrar man om man ens vill bli gammal.

Inom hennes ansvarsområde finns det 5 äldre som har fått diagnosen COVID-19. De får inte åka in på sjukhus utan ligger nu i hemmen i väntan på att de skall dö.
Man kan inte tro att det är sant när man hör hennes pappas berättelse.

De åker bara hem till dessa fem och kollar om de fortfarande lever eller är döda. Tydligen ligger de mest och sover hela dygnet i väntan på döden.

Sjukvården ansvarar för den medicinska biten och min bekantas dotter tror att de bara ger dessa COVID-19 sjuka morfin. Detta skulle ju vara en förklaring till att de bara ligger och sover.

Skamligt att man inte tar in dessa äldre till vård på sjukhus!

Så egentligen har inget förändrats, utan det är samma passivitet som tidigare.., trots att antalet inlagda och IVA-patienter minskar.

Fy fan.., 2020 i Sverige.
Senast redigerad av Snapcount 2020-06-23 kl. 18:02.
Citera
2020-06-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Visst är det så.

Men antalet döda till per capita när jag redan vet capita är inget jag resonerar över.

Därför blir antalet döda per dag relevant för mig. Behöver inte bli påmind om capita.

Vi är sämst på allt.

Verkar ju snarare som så att just du själv är sämst på allt om vi ska vara ärliga som inte har en aning om vad du läser för något eller vad vad du ska jämföra med.
Citera
2020-06-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Själv har jag tröttnat på Coronan men gillar denna tråd och brukar läsa mycket här. Och visst har jag också märkt av det du skriver, fast tvärtom då. Här ska man hata Tegnell och Sverige och köra AGGRESSIV TESTNING, SPÅRNING, ISOLERING. Björn Olsen är Gud och ingen källa är för obskyr om den bekräftar flockens teorier. Du tillhör alltså flocken i detta fall.

Så här fungerar alla frågor i samhället nu för tiden. Den ena sidan sitter i sin bubbla och anklagar den andra sidan för att sitta i sin bubbla. Viva Internet!

Det är också intressant hur man å ena sidan tycker illa om flockmentalitet - men sen å andra sidan vill att Sverige OCKSÅ ska göra som andra länder i Europa när det gäller lockdown för att inte "skilja sig från flocken"..

Och på tal om flockmentalitet undrar jag om Tyskland och Frankrike betraktade de egna invånarna som sin flock när de utförde exportförbud för skyddsutrustning - eller om flocken kunde tänkas vara hela Europas invånare? Vid det läget var ju fransmän inte särskilt intresserade huruvida de saknade skydden skulle förorsaka onödiga dödsfall utanför deras egna länder.
Citera
2020-06-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Tja, uppenbart är att de svårast sjuka inte får inträde till de heliga boningarna på IVA. De kommer inte ens till dörren. Hade de gjort så hade de motats av gråtande sittstrejkande sjuksköterskor som undrat varför alla vill ta livet av dem. Så ansvarig läkare för t ex ett äldreboende tappar totalt fejset om han/hon skulle skicka in t ex en gammal människa till akuten/IVA för att åtminstone få den syrgas, dropp och blodförtunnande lilla pilla de behöver, för då skickar han/hon en patient till akuten för att DÖ! Och varför då? Jo, för att det har beslutats att är man över 80 år och får Covid-19 är man döende, basta! Jag tycker mig skönja ett cirkel-argument här liksom...

Ja men det är inte bara det.

Ta den 39-åringen som dog, kvinnan. Hon gick till sjukhuset då sa de "du är inte i riskgruppen så oroa dig inte, inget kommer hända". Så insjuknade hon ännu mer allvarligt och så hämtade de henne med ambulans och kort efter dog hon... Sen hör vi hur det lilla antalet på IVA hyllas.
Jo, men hellre fler på IVA och mindre döda än tvärtom.

Man märker även hur styret fokuserar på irrelevanta siffror.

Intressant hur så många fortfarande kan dö när vi har så många "lediga platser"..
Citera
2020-06-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Verkar ju snarare som så att just du själv är sämst på allt om vi ska vara ärliga som inte har en aning om vad du läser för något eller vad vad du ska jämföra med.

Sämst på allt?

Har vi en Tegnell-dyrkare här må tro?

Vi är bland de värsta länderna i all COVID-19 statistik.

Förneka bäst du vill.
Citera
2020-06-23, 18:02
Medlem
Vad händer i Makedonien egentligen? Varför dör folk hejdlöst här helt plötsligt?

Den brantaste stigande kurvan i hela världen för tillfället i antal döda per capita på ett 7 dagars rullande medelvärde.
Citera
2020-06-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Sämst på allt?

Har vi en Tegnell-dyrkare här må tro?

Vi är bland de värsta länderna i all COVID-19 statistik.

Förneka bäst du vill.

Hur kan du veta det som inte ens vet vad döda per capita är för nånting?

Jag förnekar ingenting. Jag konstaterar bara att du inte vet vad du pratar om (även om du har rätt i det fallet).
Citera
2020-06-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Själv har jag tröttnat på Coronan men gillar denna tråd och brukar läsa mycket här. Och visst har jag också märkt av det du skriver, fast tvärtom då. Här ska man hata Tegnell och Sverige och köra AGGRESSIV TESTNING, SPÅRNING, ISOLERING. Björn Olsen är Gud och ingen källa är för obskyr om den bekräftar flockens teorier. Du tillhör alltså flocken i detta fall.

Så här fungerar alla frågor i samhället nu för tiden. Den ena sidan sitter i sin bubbla och anklagar den andra sidan för att sitta i sin bubbla. Viva Internet!

Jag tillhör inte flocken i Sverige, dvs. de lämlar som gladeligen kör utför ett stup, om ledaren säger åt dem. Eller gladeligen låter hur många äldre som än "krävs", dö i Sverige i Corona.

Några från flocken finns här inne och spammar rent nonsens. Trist, det förstör tråden för de som vill vara seriösa.

Mycket glad att jag inte tillhör den där flocken, utan helt och hållet från början tänkt själv och tänkt kritiskt. Och insett att vägen att gå är inte att offra äldre i covid, på nåt slags imaginärt ekonomi-altare. Några här inne har lyckats tänka kritiskt såväl som empatiskt, och att bry sig om de som blir utsatta för Corona-haveriet, But, you're sticking with the herd. Bääh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in