Citat:
Ursprungligen postat av
Rutselleri
Var det bara du som hade munskydd?
Förutom mig så var det några enstaka som hade någon form av mask och munskydd på sig.
Skulle uppskatta till gissningsvis max 3 % som hade någon form av munskydd. Resten hade ingenting och de som hostade - hostade rakt ut i luften istället för armveck som man ska göra, det är otroligt svårt att fly från dem. Säger man till så blir de sura precis som att ingenting går hänt.
Måste dock berömma de som använt munskydd som jag sett: de flesta kör faktiskt med n95 eller högre..
Även de som använt vanliga tandläkarmunskydd bidrar också till minskning av smittan då det blir betydligt svårare att hosta rakt ut än de som inte har något skydd alls.
Det här med "socialdistansering" låter ju extremt fint i teorin men funkar betydligt sämre i praktiken när det är omöjligt att hålla distans i både kollektiv trafik, på trånga trottoarer, i affärer, köpcentrum osv osv..
"Munskydd skapar falskt trygghet".
Det är snarare tvärtom!
Nu när folk ser mindre och mindre munskydd, då tror de att pandemin och faran är över!
Det är därför folk skiter i att vi befinner oss fortfarande mitt i kampen mot Covid.