2020-06-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det där med att viruset skulle vantrivas i värme kan vi nog stryka vid det här laget.
Finns ju inget som tyder på det överhuvudtaget.

Mellanöstern har en explosion i antalet fall och haft länge nu under sin varmaste period på året. Och även i Europa gör ju viruset comeback nu mitt i sommaren på sina håll. Det mattas heller inte av på det sätt man trodde i takt med Värmen i Europa.

Så det kan vi nog stryka nu.

Däremot spelar ju människors vanor och rörelsemönster stor roll för en klustersmitta som av allt att döma trivs bäst att smittas inomhus.

Förmodligen därför Mellanöstern har sitt utbrott nu. De är ju inomhus i AC:n under den varmaste årstiden och utomhus på vintern.

Ok. Jag förstår. Så det är därför som Tyskland nu har infört regeln att man endast får träffas utomhus.

Lite jobbigt för familjerna ;-)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Det man har sett runtom i världen är att man ökat antal tester samtidigt som antal nya fall har minskat. Detta har inte hänt i Sverige.

Jag förstår. I världen minskar antalet konstaterat smittade med fler testningar och ökar med färre.
I Sverige är det tvärtom.
Tack för info!
Citera
Medlem
Nya utbrott alltså i EU:

* Portugal
* Tyskland
* Kroatien

Intressant att se vad som kommer hända.

Kroatien rapporterade ju 30 smittade idag. Nivåer de inte sett sen slutet av April i stort.

Tyskland ser ut att rapportera höga smitt-tal även idag även om deras siffror inte blir klara förrän vid midnatt när alla regioner hunnit rapportera.

Intressant att se vart detta tar vägen.
Citera
2020-06-23, 17:19
Medlem
New York Times:
Sverige betraktas av grannländerna som en "regional hegemon" och drivs av arrogans och exceptionalism. Den svenska strategin är allt annat än ödmjuk.
Nielsen/Altinget:
Sverige har en egenartad syn på invandring och kriminalitet, vilket skapar sprickor med andra och mer sunda länder. I Danmark kan man diskutera allt, alla åsikter har en plats, medan Sverige präglas av en förhärskande "konsensusorienterad kultur". Den som inte tycker om den svenska strategin utmålas som högerextremt troll.

Allt fler länder inser hur sjukt Sverige är. I dubbel bemärkelse.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-06-23 kl. 17:27.
Citera
2020-06-23, 17:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du tror inte att ökade antal tester har ett samband med att man har fler konstaterade fall?
Är det inte så att andelen av testerna som är positiva har ökat?
Jag är rätt säker på att jag läste det men minns inte var just nu.
Citera
2020-06-23, 17:20
Medlem
Tegnell-dyrkandet visar skadlig del av vår kultur

Konsensuskulturen, att svensken tenderar att tycka som kollektivet – vilket det paradoxalt tillhör konsensus att förneka – har likväl beskrivits av flertalet statsvetare och historiker, samt i UD:s studie Bilder av Sverige i utlandet. ”Svenskar skiljer sig i att de har svårt att vara oense [...] Det är svårt att få svenskar att medge att andra kan ha det bättre än man har det i Sverige”, framhålls det.
...
Den övriga världens kritik ruckar inte på den konsensuskulturella självbilden, liksom beskrivet i UD:s studie: ”det är en mentalitet som kan liknas vid en gummivägg utan respons”. Flocktänkandet kommer före flockimmuniteten i Sverige.

Mkt intressant artikel om flockmentaliteten, dvs. masspsykosen, man kunnat se i samhället under coronakrisen. Som vi även sett här inne. Jag trodde mest det var coronaviruset som hade framkallat det, men tydligen har svenskar flockmentalitet även annars. Sorgligt. Och bevisligen farligt, som vi sett under pandemin.

https://www.expressen.se/debatt/tegnell-dyrkandet-visar-skadlig-del-av-var-kultur/
Citera
2020-06-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I praktiken bara semantik och inte den minsta förklaring till varför vi har flera gånger högra dödlighet i Corona än vad våra nordiska grannländer har TILLSAMMANS.

Jag undrar också hur många gånger fler gamla eller/och sjuka invandrare som finns i Sverige i jämförelse med Finland, Norge och Danmark?

Eftersom det är invandrarna som stryker med här i Sverige.
Citera
2020-06-23, 17:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får någon kolla upp detta. Vi har 205 nya fall enl. worldometer medan c19.se anger 1689 och platz.se 1621.

Svaret är att dessa tre är externa källor som samlar in uppgifter på olika sätt. Vill du veta hur får du försöka läsa dig fram till det, vilket inte är helt lätt. Varför lägger alla så stor vikt på externa källor, och även försöker jämföra olika externa källor?
Citera
2020-06-23, 17:24
Medlem
New York Times:
Tegnell och svenska politiker menar att den svenska befolkningen har stigmatiserats av en illasinnad och internationell kampanj som syftar till att bevisa Sveriges felaktiga strategi. Utrikesministern menar, efter en intervju i tysk media, att programledaren gick "för hårt åt henne".
Till och med vänsterliberala NYT toksågar Sverige och de styrande.
Citera
2020-06-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ok.
Inga testningar inga konstaterat smittade.
Många testningar många konstaterat smittade.

Eller du tänker dig att det är testningarna som smittar ner folk?

Kanske inte helt fel tänkt - med tanke på vilket uselt hygien-tänk sjukvårds- och lab-personal har...? (Var dock inte jag som skrev den ursprungliga tråden!!!) Inte ens på ett sjukhus sk "Provtagning/Lab" där lab-assistenter sitter hela dagen 30 cm ifrån alla som kommer in för diverse blodprover har jag upptäckt ett enda munskydd. Handskar...? Nop. Snarare det gamla vanliga, sprita, känna, sprita, känna igen och sedan sticka. Och det sista som finns på min hud är lab-assistentens ospritade finger innan sticket. Och då har jag faktiskt sett hur denna lab-person tagit i dörrhandtag, justerat min stol, tagit i mitt körkort osv osv UTAN att ens sprita sig. Så ja, risken för att få något elakt på grund av att man ska testa sig oavsett för VAD är uppenbar för mig!
Citera
2020-06-23, 17:25
Medlem
New York Times:
Det svenska passet har länge setts som ett av världens bästa. Dess värde har nu devalverats kraftigt - då Sverige närmast kan liknas vid en paria-stat och smitthärd.
Mys Sverigebilden
Senast redigerad av blueberrycake 2020-06-23 kl. 17:28.
Citera
2020-06-23, 17:27
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Du tror inte att ökade antal tester har ett samband med att man har fler konstaterade fall?

Vi har större andel konstaterat positiva än alla världens länder, utom Argentina. 13,3% av de testade är smittade.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-19-positive-rate-bar?tab=chart
Senast redigerad av Moruroa 2020-06-23 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in