2020-06-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Stämmer bra, hittade det nu. Tydligen gick LW under namnet porrpastorn av grannarna. Kanske mördaren kände till ordet porrpastorn, och ville ha lite sex med henne som inte LW var beredd eller ville ha som slutade med mord.

Aktb 151 s 136 förhör med P*ter W*ickström ett vittne.

P*eters koppling och kännedom om Lena Wesström? P*eter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne och vän till Stefan och Hanna. P*eter kände till att Lena var pastor och när han hörde av grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som "Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena. Det var inte någon som uttryckligen sa att det var Lena som det syftades på utan det var P*eters egna antagande. P*eter har vid ett tillfälle geocachat med Lena, han minns inte exakt men det var någon gång mellan åren 20 I 0 till 2013 och efter att han börjat jobba hos polisen. Det var Stefan som satte dem i kontakt med varandra genom att lämna *P*eters mobilnummer till Lena. Lena kände till att P*eter jobbade på polisen och det var p.g.a. det som hon ville cacha med honom.

Var hittar man källan till allt som du påstår?
Citera
2020-06-23, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 74. Förhörsledaren ber Mallan beskriva LW.

I Lenas värld fanns det mycket tid för det som var roligt och det som var mindre roligt valde Lena bort, ex. städning. Hon var alltid ute i sista minuten enligt min uppfattning. Lena var väldigt öppen med sitt sätt att vara. De hade en familjeblogg som de skrev i men Ulf ville stänga ner den när han bytte jobb. Där skrev hon rätt öppet om sitt sätt att vara, ex. att hon inte var så noga med städning.

Poliserna som sökte igenom Lenas hem bekräftar att det såg ut som ett missbrukarhem.
Här: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vadan detta intresse för LW,s dåliga hygien. Eftersom Åkl misslyckats tidsbestämma sädesvätskan på mordkjolen så förlorar det "beviset" sitt värde eftersom det inte går att göra trovärdigt att SD,s sädesvätska inte funnits på kjolen en längre tid dvs redan den 2018-05-11.

Varför fortsätter du att skriva denna lögn?

Det är "dålig hygien" att vränga på sanningen som du gör.

Så här skriver polisen på plats vid försvinnandet 15/8-18:

Aktibil 145, sid 5
[...]
" Automatiskt drog jag liknelser till ett hem där en missbrukare bor, men inte alls lika ofräscht. Bara väldigt mycket saker, men inte avsevärt stökigt. Jag fick känslan av att hon är en person som har mycket för sig och inte riktigt hinner med eller prioriterar att ha ordning hemma. "[...]

Att det är en grupp postare i tråden som försöker plantera falsk information på detta sätt ser jag som en kupp.

Så fult att ljuga på det här sättet och dessutom hävda att hon var skitig och inte varken tvättade sig eller sin kläder.
Citera
2020-06-23, 14:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Var hittar man källan till allt som du påstår?

Det står ju i inlägget!

"Aktb 151 s 136 förhör med P*ter W*ickström ett vittne."
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-23 kl. 14:35.
Citera
2020-06-23, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Dessutom vägrar han att lämna ut lösenordet till något av sina konton.
Var det google-kontot han inte ville visa polisen?
Det är inte ett beteende som är rimligt från någon som är oskyldig.

Kanske åklagarna är envisa och kontaktar google igen för att få ut uppgifter?
Ibland kan det löna sig att vara tjatig om det stöds av bra argument.Kanske är det så enkelt som att han är mytoman?
Ljuger om allt av något slags inre tvång?
Det klassas väl som en psykisk sjukdom, men inte en sådan som de noterar vid psykundersökningen?

Jag lyssnade på en snutt från rättegången mot Wilma där den misstänkte förhörs i rätten. Det som slår mig är att han med en sådan lätthet ljuger. Det krävs ingen eftertanke, utan det bara kommer. Ligger så lätt i munnen att om man inte visste annat, så skulle man köpa det hela.

Och så känns det med SD också.
Lögner kommer med en sådan övertygelse att man tror nästan att han tror på det själv. Blandar det med en del "hygglig pappa" med en del lögner. En del "reko och hjälpsam person" och en del lögner.

Jag tror att har man ljugit i hela sitt liv, då vet man vad som går och vad som inte går. Och att han inte ens blinkar, det får mig att tro att han varken skäms eller ångrar något.

Empatilös, det är vad jag tror. Då ljuger man för att själv vinna poäng.

De flesta som har känslor, avslöjar sig med lätthet.
Om man känner personen, kan man nästan direkt se att något är på tok. Innan man anar att det är en lögn.
Citera
2020-06-23, 15:52
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med till fullo.
Visst kan man ljuga om en sak trots att man är oskyldig. Men att ljuga om ditt och datt i flera år, det kräver att man antingen döljer något eller som du säger inte är tillräknelig. Och demens vet vi väl att han inte har?

Kanske svårt att radera på mobilen om man är dement. Instruktionerna fick han ju ett halvt år innan.

Har det gjorts ngn utredning att SD -för det är väl han du syftar på- inte är tillräknelig/normal. osv?

Så bör du kunna bevisa det med fakta så det inte bara blir en trådsanning
Senast redigerad av Smhf 2020-06-23 kl. 15:54.
Citera
2020-06-23, 16:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad jag förstår av överklagandet till HR kommer man genom en bevisvärderingsmodell som man hade i det omnämnda "balkongfallet" lägga upp konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. På det viset kommer man att försöka visa att SD är svaret på frågan VEM.
Citat:
Jag har ingen erfarenhet alls om hur bevisföring brukar läggas fram (vilket jag påpekat många gånger), och ser med spänning emot hur åklagarna kommer att framföra dessa konkurrerande hypoteser.
Det verkar inte vara någon som riktigt har förstått hur åklagaren resonerar här med "Balkongfallet", men möjligen är det väl som du säger att hon kommer att lägga fram en konkurrerande hypotes om vem gärningsmannen kan vara.

Utifrån att hon redan har sagt sig ha kunnat utesluta annan gärningsman så kan det här bli en svår utmaning. Kanske kommer hon alltså i hovrätten att behöva plocka fram en annan möjlig gärningsman som man kan misstänka för att ha begått brottet. Risken är då att den här konkurrerande hypotesen framstår som mer sannolik än hypotesen om SD.

Eller också kommer hon väl att lägga fram en konkurrerande hypotes om en helt osannolik gärningsman som t.ex. Lisbeth Palme, som då vid en jämförelse kan komma att få hypotesen om SD att framstå som riktigt sannolik.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-23 kl. 16:49.
Citera
2020-06-23, 16:27
Medlem
Flera av debattörerna här har ju hävdat att det faktum att SD vägrat lämna ut lösenorden till dv konton ska läggas honom till last men det är åklagaren som har hela bevisbördan och en misstänkt är inte skyldig att bistå åklagaren i utredningen. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1412276/FULLTEXT01.pdf
Citera
2020-06-23, 16:59
Medlem
Citat:
Vad jag förstår av överklagandet till HR kommer man genom en bevisvärderingsmodell som man hade i det omnämnda "balkongfallet" lägga upp konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. På det viset kommer man att försöka visa att SD är svaret på frågan VEM.

Indiciemål är ju inte uppbyggda på "the one and only" beviset: en fimp gör ingen mördare. Det är just det som är kruxet. Åklagarna behöver besvara frågorna; hur, när, var och av vem, allt genom en mängd olika indicier och bevisning.

Om man enbart hade blod på en plösen, så vore det inte så lätt.
Men säg att man hade ett femtiotal olika sådana indicier. Då ser man lätt hur de stärker varandra.

Jag ser ingen anledning för åklagaren att försöka "vilseleda". Jag är säker på att de tror på att de har rätt gm.

Visst, det finns fall, där åklagaren verkar driva sin tes mest för att göra sig ett namn, få makten och äran. De kan bli fartblinda i sin tro, få med sig andra på resan. Eller någon annan i utredningen som har en sådan position där de kan driva någon tes som får flera med på tåget. Vi människor är flockdjur, och detta är en fara som är viktig att se upp med.

Eftersom åklagarna har tagit upp att TR har gjort felaktiga antaganden och missförstått andra, har TR t ex felaktigt dragit slutsatsen att mgm inte skulle kunnat ha haft tid att utföra mordet. De har också missförstått i vilket konto som det gjorts inloggningar på kl 05:23 på morgonen.

Om hotet om att frihetsberövas ytterligare en tid under den tid som utredningen behövde för att gå igenom mgm konto, men som kunnat bevisa att han är oskyldig, då låter det ju mycket märkligt. Slutsatsen måste vara att det finns saker att dölja. Personligen tycker jag att det är ett starkt indicium och det borde vara olagligt att hindra utredningen på det viset. Det borde också vara olagligt att radera bevis när man kunnat bevisa att det är omöjligt att göra i misstag. Detta är också ett starkt indicium.

Här har jag inte heller mer erfarenhet än det som jag har hört sakkunniga säga i frågan.
I princip kan man väl också säga att visserligen visar statistiken på att så brukar vara fallet, men det finns ju alltid avvikelser.

Säg att det är en psykiskt sjuk person i området som tror att Lena är ett monster. Kanske slår personen mot det otäcka huvudet i ren panik.

Statistiken är till hjälp i en utredning, hur man kan tänka för att hitta den skyldige.

Här har nu utredningen kommit så mycket längre och har andra pusselbitar som faller på plats. Då får de 17 slagen en betydelse som passar in.

Nu kan jag inte fallet med balkongflygaren så bra, men som jag mins det
så va både hon och hennes man på plats i lägenheten.

Jag får nog ansluta mig till dom som inte riktigt förstår hur Hiding tänker här.

Om jag inte minns helt fel så sa rättsläkaren att tre slag va dödande, samt att
hon kanske va vid liv i upp emot 1tim efter angreppet.

Det skulle kunna tyda på att mordvapnet inte va så effektivt för det ändamålet.
Med tanke på det utdragna tidsförloppet med skriken kanske det krävdes "minst" 17slag.
Dålig planering eller ingen alls kanske.

Det utdragna tidsförloppet skulle också kunna tyda på en svagare person, en
kvinna möjligen.
Citera
2020-06-23, 17:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och?

Vad spelar hennes hygien för roll? Tror du att
det var p.g.a. den hon blev mördad?

Håll dig till ämnet!

Du behöver inte försvara precis allt negativt
som skrivs om BO. Som jag upfattat det så
kände du inte henne? Ändå så säger du emot
precis varenda en som berättar något negativt
om henne. Även det hennes barn och vänner
berättar i FUP. Din idealiserade bild av L är det
som ska gälla och du vet bättre än alla andra.

I början av tråden fanns det postare här som
kände LW IRL men de blev snart ivägkörda av
mobben som inte accepterade att det skrevs
något negativt om L. De som satte henne på
piedestal för att hon var en mördad trebarnsmamma.
Som om det skulle vara synonymt med att hon
var ett helgon.

För styrkande av att mobben har fördröjt ända
tills vi kunde läsa i FUP att en sann bild av LW
har kommit fram. Och de har förstört tråden
med sitt strutsbeteende.

Det kanske finns fler som hade motiv att
mörda L men det kanske aldrig kommer fram
eftersom de som vet inte vill utsätta sig för
hatmobben här.
Lika kloka som sanna ord..
Eftersom tokfian ifrågasätter allt om LW som inte är gulligt in absurdum så har välan barnen fötts med jungfrufödsel ?

I en kommunikation/förhör redogjord i FUP så har SD som fövr, nästan aldrig sagt något negativit om LW förutom ang, hennes besatta förföljelse av honom och HD. Han sa åt LW att det var ofräscht att hon hoppade över duschen och bara tryckte upp en bit toapapper, inte tog på sig kläder efteråt utan gick omkring naken med tussen instoppad.

Vad jag vill komma till är att hygienen inte var prio vilket inte kan bortses från när tidsaspekten på besudlingarna vilka enl, Åkl talar för att MGM mördat Lena diskuteras.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-06-23 kl. 18:13.
Citera
2020-06-23, 17:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Har det gjorts ngn utredning att SD -för det är väl han du syftar på- inte är tillräknelig/normal. osv?

Så bör du kunna bevisa det med fakta så det inte bara blir en trådsanning

Nej, jag skriver inte att SD inte är normal.
Jag skrev och menade att om man ljuger i två års tid om ditt och datt så "antingen döljer något eller som du säger inte är tillräknelig".

I det här fallet fins det inget som visar att SD inte är tillräknelig.

Kvarstår att man ljuger för att man döljer något.
Citera
2020-06-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lika kloka som sanna ord..
Eftersom tokfian ifrågasätter allt om allt om LW som inte är gulligt in absurdum.

I en kommunikation/förhör redogjord i FUP så har SD som fövr, nästan aldrig sagt något negativit om LW förutom ang, hennes besatta förföljelse av honom och HD att efter dom haft sex så berättade vid tillfälle att han sagt åt LW att det var ofräscht att hon hoppade över duschen och bara tryckte upp en bit toapapper, inte tog på sig kläder efteråt utan gick omkring naken med tussen instoppad.

Vad jag vill komma till är att hygienen inte var prio vilket inte kan bortses från när tidsaspekten på besudlingarna vilka enl, Åkl talar för att MGM mördat Lena diskuteras.
Ang min fetning:
Om det är så att LW alltmer successivt börjar strunta i sin hygien, alltså beter sig ofräscht typ med trosor fyllda med sperma från flera män, så kan det indikera uppseglande psykisk sjukdom, som t ex depression eller mani.

Att SD tydligen reagerade över att LW inte tvättade sitt underliv skall vi kanske inte övertolka i onödan. Kanske älskar SD att hålla sig ren och duschar därför ofta? Ingen dålig egenskap alls, tvärtom, så för att vara man, tycks han mig vara hygienmässigt godkänd.

Enl misstänksamma postare här i tråden anses han dock kanske duscha lite för mycket.
Han påstås ha använt en gräsmattevattnare mitt i natten för att ta sig en dusch. Det är väl att gå till överdrift?
Har karl'n tvättmani? OCD?
Citera
2020-06-23, 18:14
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Nej, jag skriver inte att SD inte är normal.
Jag skrev och menade att om man ljuger i två års tid om ditt och datt så "antingen döljer något eller som du säger inte är tillräknelig".

I det här fallet fins det inget som visar att SD inte är tillräknelig.

Kvarstår att man ljuger för att man döljer något.

Det var inte jag som påstod att att SD INTE är tillräknelig.

Det bevisar inte att SD är mördaren för att han *ljuger* han har rätt att *ljuga* hur mkt som helst i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in