2020-06-23, 14:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så Tegnell bekräftar att folk som rapporteras avlidna och har covid-19 i blodet även om anledningen är någon helt annat, registreras som Covid-19 döda. Vilken ofattbart skämt. Kör jag ihjäl mig efter ha testat positivt för C-19 så dör jag av Corona.
Otroligt.
De lär inte ta något SARS-CoV-2-test på avlidna efter en trafikolycka.

Faktum är att man inte orkar med obduktionen i onödan just nu Så har du inte varit testad och har påtagliga symptom lär du heller inte registreras som COVID19-fall.

Så vi har istället en underrapportering vilket de flesta är överens om även FHM.
Citera
2020-06-23, 14:17
Medlem
Färre än 200 covidpatienter på IVA nu. En milstolpe i återhämtningen.
Citera
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle kanske lagt en trigger warning på den.

Tänkte mig inte för att det skulle finnas regimtrogna i tråden.

Jag är inte regimtrogen. Jag gillar inte människor som skriver inlägg utan någon tillstymmelse till reflektion.

Sådana idioter finns det gott om på både höger- och vänsterkanten. Oklart vad du tillhör. Idiot är du oavsett.
Citera
Bannlyst
” Interpellation 2019/20:415 Sverige under covid-19

av Markus Wiechel (SD)

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Onsdagen den 3 juni 2020 hände det ofrånkomliga: Statsepidemiologen Anders Tegnell erkände att Sverige som land misslyckats i arbetet mot covid-19. Detta sker i ett läge då Sverige är värst i världen sett till dödsfall per capita.

Socialminister Lena Hallengren (S) var snabb med att kritisera Tegnell och menade att statsepidemiologen saknade svar på hur man kunde gjort på ett annorlunda sätt för att lyckas. Som vanligt saknades självkritik från ministern, som i stället lägger allt ansvar på Folkhälsomyndigheten – den myndighet man byggt hela sin så kallade strategi på och som stått över all annan expertis.

Mitt i detta elände belyser detta vilken absurd situation vi har sett under våren, och utvecklingen borde inte komma som någon överraskning. Det man kallat för den svenska strategin har utgått från scenarier som varit omöjliga att förutspå. I stället för att ta det säkra före det osäkra har regeringen valt en linje som förlitar sig på att samhället, genom en form av flockimmunitet, accepterar allmän smittspridning. Man har valt en strategi som på intet sätt baserats på vetenskap utan i stället på vaga antaganden.

Regeringen bär det yttersta ansvaret för vilken väg Sverige har valt i kampen mot detta virus.

Med anledning av detta vill jag fråga socialminister Lena Hallengren:

Ångrar ministern den strategi som regeringen har valt i kampen mot covid-19?
Vilken är Sveriges covid-19-strategi nu och framgent?
Kommer ministern att ta initiativ till ytterligare åtgärder i syfte att minska antalet dödfall?”

Finns att se här..
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/sverige-under-covid-19_H710415
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jo. Det är undra på.

Belgien,Danmark,Norge,Finland,Tyskland,Island mäter ALLA på det sättet också och har flera flera gånger färre döda.

Ja precis, alla nordiska länder rapporterar så och de klarar ju sig uppenbarligen bra.
Citera
2020-06-23, 14:18
Medlem
+1900 fall och +39 döda!
Avgå Tegnell!

Danmark
+1 död

Finland
+1 död

Norge
+0 döda

Sverige hade idag runt 175 gånger fler +fall än Finland!
Citera
Medlem
Samuel332s avatar
Skönt att se att det minskar ändå om alla trängs ute

Njut av sommaren allihop!
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Så nu kan man stänga av streamen

Färre som dör i Corona varje vecka och färre som blir inlagda på IVA vecka efter vecka. Riktigt skönt
Citera
2020-06-23, 14:19
Medlem
Otroligs avatar
Undrar om de inte kör mot dödsregistret mer kontinuerligt? Man ser nästan varje dag ströfall från flera månader sen. Så saktfärdiga kan väl inte regionerna vara med inrapportering?
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De lär inte ta något SARS-CoV-2-test på avlidna efter en trafikolycka.
Men om personen testade sig positiv för covid-19 innan olyckan så kommer det väl att registreras som det efter körning i dödsregistret.
Citera
2020-06-23, 14:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja om du anser att Ullared är en nödvändighet så har vi rätt olika uppfattningar.
Sedan handlar det inte om vad som är nödvändigt bara.
Utan om jobb och ekonomi.
Är mycket som inte är nödvändigt i samhället om det nu ska styra vad som får hålla öppet.

Det stämmer, men samtidigt har Sverige haft en ologisk hantering av allt under denna pandemi. De verkar alltid stå med byxorna nere i alla situationer.
Citera
2020-06-23, 14:21
Medlem
Citat:
Så Tegnell bekräftar att folk som rapporteras avlidna och har covid-19 i blodet även om anledningen är någon helt annat, registreras som Covid-19 döda. Vilken ofattbart skämt. Kör jag ihjäl mig efter ha testat positivt för C-19 så dör jag av Corona.
Otroligt.

Sen när blev Tegnells ord trovärdigt?

Och är det så att avlidna räknas utan att det är inte är bekräftat att covid-19 var anledningen så kan jag GARANTERA att möjligheten finns ändå att den personen kan ha dött av det, i annat fall skulle inte fallet räknas in såklart.

Ni är så blåsta alltså..

Går på varenda ord Tegnell säger..
Citera
2020-06-23, 14:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Otroligt.
Håller med om att det låter fel.

Sedan lär det påverka statistiken ytterst marginellt. Ovanligt att Covid inte aktivt bidrar till dödsfallet om man är testad positiv senaste månaden.
Förutsätter att man inte räknas med om man har testat negativt i senaste testet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in