2020-06-23, 08:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Om du tillhör den mänskliga arten är det SJUUUUKT mycket större risk att bli smittad i covid-19 än att vara inblandat i trafikolycka. Därav blir du en potentiell mördare, då du kan smitta personer i riskgrupper. Eller bli en del av kedjan som för smittan vidare till personer i riskgruppen. Tillhör du kategorin utvecklingsstörda inser du dock inte sånt.

Som sagt: om du INTE tillhör en riskgrupp är det jävligt mycket större risk att dö i en trafikolycka än i C-19. Det är svaret på varför jag använder bilbälte men inte ansiktsmask när jag går på Ica.

Mördare är man om man medvetet tar livet av någon. Mördare är man såklart inte om man omedvetet smittar någon med ett virus.
Citera
2020-06-23, 08:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror att man blandat ihop enheterna här vilket gör att doseringen blir alldeles galen.
1 µg är en tiondel av vad man rekommenderar i dagligt intag för nyfödda (inte tillskott).

För vuxna ligger den vanligaste rekommendationen för tillskott på 10 µg dagligen. Detta gäller inte den som lider av rejäl D-vitmainbrist (vilket är vanligt på vinterhalvåret i norra Europa). Jag tar själv 50 µg på vinterhalvåret, men det varierar lite på kosten.
Kom ihåg:
Verkningsmekanism

Kalcitriol (1,25-dihydroxikolekalciferol) är en biologiskt aktiv vitamin D3 metabolit. Denna metabolit bildas i njurarna från prekursorn 25-hydroxikolekalciferol. Kalcitriol ökar den intestinala kalciumabsorptionen och reglerar benmineraliseringen. Substitutionsterapi med kalcitriol till patienter med kronisk njurskada medför normalisering av den låga kalciumnivån, normalisering av kalciumabsorptionen och lindring av symtomen på sekundär hyperparatyreoidism. Vid tillstånd med skeletturkalkning ökar mineraliseringsgraden av ben.

Den biologiska effekten av kalcitriol medieras av vitamin D-receptorn, en nukleär hormonreceptor som uttrycks i de flesta celltyper och verkar som en ligandaktiverande transkriptionsfaktor som binder till specifika regioner i DNA för att modifiera uttrycket av målgener.

Den farmakologiska effekten av en singeldos kalcitriol varar minst 4 dagar.
Ekvipotensen kan vara annorlunda därför (vilket jag inte kollat upp).
Citera
2020-06-23, 08:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Var det helg på Fredagen också? Midsommar? Man rapporterade in så här för Fredagen 19/6

Kod:
Deaths
19/6/20
52

Infected
19/6/20
2033
Ja, det var det.
Citera
2020-06-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du inte tillhör en riskgrupp är det SJUUUUKT mycket större risk att vara inblandad i en trafikolycka än att dö av C-19. Som alla risker får man väga för- och nackdelar. Du kan inte skydda dig mot allt hela tiden.

Ja, precis du är smart du! Det dör ju mycket fler än 5000 per år i den svenska trafiken.
Citera
2020-06-23, 08:51
Medlem
Citat:
Borde och borde. Alla faror vägs mot inskränkningar av den personliga friheten. Är det värt att åka båt? Man kan ju drunkna. Är det värt att dricka några öl? Man kan ju ramla och slå sig. Osv.

Jag håller med om att social distansering är en bra grej när ett ”nytt” virus börjar spridas i ett samhälle. Men med nuvarande dödstal går min personliga gräns där.

Du kan alltså inte skilja på enskild olycka och kollektiv katastrof, pandemi?

Sjukvården och ekonomin går under, och du jämför Covid19 med att ramla på fyllan...

Det är helt groteskt. Du måste trolla.

Ett munskydd är knappast nån dramatisk åtgärd, särskilt inte om man vill att ens land ska fungera på basal nivå.
Citera
2020-06-23, 08:53
Bannlyst
Citat:
Som sagt: om du INTE tillhör en riskgrupp är det jävligt mycket större risk att dö i en trafikolycka än i C-19. Det är svaret på varför jag använder bilbälte men inte ansiktsmask när jag går på Ica.

Mördare är man om man medvetet tar livet av någon. Mördare är man såklart inte om man omedvetet smittar någon med ett virus.

Stämmer. Fast om man gör det omedvetet, bör man då ta detta som en tolkningsfråga?
Citera
2020-06-23, 08:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, precis du är smart du! Det dör ju mycket fler än 5000 per år i den svenska trafiken.

Om du inte kan läsa tar jag det igen: ”Om du INTE tillhör en riskgrupp är det jävligt mycket större risk att vara INBLANDAD i en trafikolycka än att dö i C-19.”
Citera
2020-06-23, 08:58
Bannlyst
Citat:

Du dödar folk. I ditt fall inte för att du vill det, utan bara pga din inkompetens. Och för att du har en ärthjärna.
Citera
2020-06-23, 09:00
Medlem
ä
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Trafikolyckor smittar inte.

Det borde vara en kollektiv prioritet att dämpa smittan och undvika inte bara dödsfall, utan också livslånga men och sjukskrivningstal på 3-8 veckor.

Dessutom vet vi fortfarande inte vad Covid19 är.
Det (av mig) fetade: Vad menar du med det? Vi vet ganska väl vad covid-19 är. Det är en allvarlig sjukdom som i värsta fall leder till cytokinstormar vilket i sin tur kan leda till en allvarlig viremi med en massa otäcka följdverkningar.
Citera
2020-06-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sabbar levern om man tar för mycket va? Och accumuleras långsamt dessutom har jag för mig, så D-vitamin ska man väl va försiktig att inte överdosera.

Vi beskriver här hur en man via nätet, i välmenande syfte, hämtade hem och administrerade höga doser D-vitamin till sin far. Följden blev flera långvariga sjukhusvistelser och hyperkalcemi som varade i över 6 månader.

Överskott av D-vitamin lagras i lever och fettväv, vilket förklarar den relativt långa halveringstiden på 2 månader [4]. En äldre människas behov av D-vitamin uppgår till 400 IE (10 μg) per dygn.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2015/06/d-vitaminforgiftning-av-preparat-kopt-pa-natet/
Citera
2020-06-23, 09:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Du kan alltså inte skilja på enskild olycka och kollektiv katastrof, pandemi?

Sjukvården och ekonomin går under, och du jämför Covid19 med att ramla på fyllan...

Det är helt groteskt. Du måste trolla.

Ett munskydd är knappast nån dramatisk åtgärd, särskilt inte om man vill att ens land ska fungera på basal nivå.

Det jag pratat om är hur vi väger risker mot inskränkningar i den personliga friheten. Och när det kommer till C-19 är jag helt med på tåget när vi snackar social distansering. Om DU vill gå ännu längre och t.ex. bära ansiktsmask pga smittorisken står du fri att göra detta.
Citera
2020-06-23, 09:03
Medlem
Citat:
Om du inte kan läsa tar jag det igen: ”Om du INTE tillhör en riskgrupp är det jävligt mycket större risk att vara INBLANDAD i en trafikolycka än att dö i C-19.”

Hur vet du till 100% att inte just du tillhör en riskgrupp?

Vad menar du med "större risk att vara INBLANDAD i en trafikolycka"?
1.) Sannolikheten att man hamnar i en trafikolycka?
2.) Sannolikheten att man dör(eller annat?) när man redan är inblandad i en trafikolycka?
3.) Sannolikheten att man som trafikant dör i en trafikolycka?
4.) Sannolikheten att man som medelsvensk dör i en trafikolycka?
5.) ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in