Citat:
Når virkeligheten overgår fantasien.
Jeg har nå sett tre episoder av denne kriminaldokumentaren:
https://tv.nrk.no/serie/drapet-paa-emilie-meng/sesong/1/episode/1/avspiller
Det er en egen tråd på Flashback:
(FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død, juli 2016
Politiets etterforskning er elendig! Man tror ikke sine egne øyne! Jeg stiller derfor spørsmålet: Kunne dette ha skjedd i Norge? Vi vil gjerne tro at vi har verdens beste politi, men er vårt politi så mye bedre enn deres danske kolleger?
Jeg reager spesielt på at politiet ikke sjekket overvåkningskameraer. Vel vitende om at opptak ble slettet etter 30 dager.
Hvilke feil kan ha blitt gjort i Hagen-saken? Sjekket man videokameraer i nærområdet? Denne type kamera ser ut til å ha blitt allemannseie, kanskje spesielt i villaområder.
Jeg har nå sett tre episoder av denne kriminaldokumentaren:
https://tv.nrk.no/serie/drapet-paa-emilie-meng/sesong/1/episode/1/avspiller
Det er en egen tråd på Flashback:
(FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død, juli 2016
Politiets etterforskning er elendig! Man tror ikke sine egne øyne! Jeg stiller derfor spørsmålet: Kunne dette ha skjedd i Norge? Vi vil gjerne tro at vi har verdens beste politi, men er vårt politi så mye bedre enn deres danske kolleger?
Jeg reager spesielt på at politiet ikke sjekket overvåkningskameraer. Vel vitende om at opptak ble slettet etter 30 dager.
Hvilke feil kan ha blitt gjort i Hagen-saken? Sjekket man videokameraer i nærområdet? Denne type kamera ser ut til å ha blitt allemannseie, kanskje spesielt i villaområder.
Ja, den sag er lidt af en katastrofe, men det skal tages med i betragtning at den elendige efterforskning skyldtes en total underdrejet enhed for personfarlig kriminalitet, det var et stort problem inden den sag også. Samtidig skete det midt i en sommerferie, så der var skiftende personale. Hovedproblemet var manglende ressourcer, og dermed manglende sammenhæng og overblik i sagen.
I DK er det mit indtryk at der også er forskel på de forskellige politikredse ift erfaring inden for de forskellige områder. Fx er det ofte Københavns politi der efterforsker terrorrelaterede sager, selvom de foregår i nabokredsen.
Min erfaring er, at der er nogle steder er enkelte medarbejdere i politiet (som alle andre steder) der absolut ikke er noget at råbe hurra for, men de samlede enheder er dygtige. Det vil sige jo flere der arbejder på en sag, jo bedre og bredere efterforskning. Dette forudsætter dog en god ledelse, som er et problem nogen steder/i nogen afdelinger, ihvertfald i de nogen af de politikredse jeg kender til.
Har I indtryk af Sør politiet (eller hvad de hedder)? Er det område hvor de har oparbejdet erfaring, fx ift Oslo? Med det mener jeg sagsflow, antal sager, størrelse af området osv.