2020-06-22, 17:53
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inget att märkligt med att kolla på klockan och frågan skulle heller inte diskuteras, om det inte vore så att det är den mest centrala delen i hans berättelse om tidpunkten då skotten föll. Han gör ju klocktittandet till hela anledningen till att han inte är framme vid mordplatsen i tid att se GM.

I Tingsrätten är han uppe i sisådär 8 sekunder av klocktittande i Götabankens fönster och då tillkommer de extra sekunder det tagit för honom att gå från trottoarens ytterkant till innerkanten.

Han gjorde klockan till den egna berättelsens 'centerpiece'. Inte vi. Så fnys lagom.
Jo jag håller med om det, SE verkar tillmäta klockepisoden nästan orimligt stor vikt, men – och här hamnar vi ju alla i ren spekulation – jag tror själv att han hänger upp sig på den för att han vill få tiden och kronologin rätt, samt att han är lite av en rättshaverist. OCH att han är alldeles för dåligt förhörd.

Vägvalet kring SE handlar ju om detta: antingen tror man att hans bluddrande med tiderna och var han befann sig och hur han rörde sig osv handlar om att han vill dölja att han är mördaren, eller att han vill dölja att han inte var en rådig och handlingskraftig medmänniska på mordplatsen. Jag tycker alltså att det senare är väldigt mycket mer sannolikt än det förra.

Här kan man ju jämföra med Gösta Söderström, som på närmast rättshaveristiskt manér vidhöll att hans (och Windéns) uppfattning om larmtiden osv var korrekt och alla andras fel. Det blir en trosfråga om man ska tillskriva GS rättrådighet, missuppfattning, slarv, mytomani, galenskap eller konspirationsmedverkan.
Citera
2020-06-22, 17:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Då blir det tätt på given att hinna med några sekunders kallprat med väktarna efter utstämpling för SE för att hinna till mordplatsen.

Dock var väl SE någon slags sprintfenomen i sin ungdom och borde springa 60 meter på ca 9 sek. Drygt 2 sekunder över gällande världsrekord!

Hur kan ja veta detta? Jo ingen vittne har sett honom sprinta på Sveavägen och då är det ju så det gick till enligt Pettersonlogik!

Ja KP-logiken är att han behövde sprinta för att hinna i tid och därför sprintade han även om ingen såg det. Han behövde också ha en Magnum i handen för att kunna skjuta och därför hade han en Magnum.
Citera
2020-06-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Så han försöker skaffa alibi genom att säga att han tittade på klockan, men förnekar medvetet att han pratat med väktarna innan han stämplade ut. Nej, det där tror jag inte på. Om han var GM skulle nog det där klocktittandet troligare vara laddning av revolver som han vill kunna förklara om någon sett honom stanna där och hålla på med något.
"Alibi"? Jag tror du missförstår här. Det handlar om att han kämpar för att göra historien om de 40 metrarna från 44:an till mordplatsen det minsta sannolik.

Han har fått sin utcheckningstid bekräftad. Han vet också mordtiden. Han vet att eftersom han inte är en sköldpadda eller en svårt sjuk patient med droppställning och rollator så är det helt bisarrt att han bara har hunnit 20 meter när skotten faller.

SE är inte ensam om att inse att storyn har ett gapande hål här. Per Häggström hade provgått distansen och han fattade ingenting. Han har släpat fötterna efter sig men lyckas ändå hinna till mordet med marginal.

Förhörsledaren 860425 verkar också fundersam. SE vet att han både sagt att han haft bråttom och småsprungit, men också att han måste fylla ut tiden med fler saker som förklarar fördröjningen och den dåliga uppmärksamheten, så i detta förhör lyckas han slå ihop det till att han "halvspringer den där sträckan och är förhållandevis koncentrerad på klockan". Jaha? Klockan var ju så svår att se att han var tvungen stanna vid ett skyltfönster, men nu springer han och tittar på den koncentrerat samtidigt?

Tingsrätten 3 år senare är den mest hinderspäckade versionen av alla, fattas bara seriekrockande bilar och flyganfall.
Citera
2020-06-22, 17:56
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Och enligt KP skulle detta gjorts för att utreda om SE hade någon koppling till organisationer. Jag tror som jag trodde före presskonferensen, att det var precis tvärtom, man behövde utreda om SE hade någon koppling till huvudspåret. Och sedan stod man där, av någon anledning, med byxorna nere och alla kunde SE.

Det borde ju KP gladeligen kunna redovisa för att helt kunna rentvå dessa "organisationer". Lägg märke till att en "organisation" inte är en löst sammansatt konspiration i poliskretsar utan något annat mer formellt sammansatt.
Citera
2020-06-22, 17:59
Medlem
Annette Kohut säger ju att Anna-Lisa Gahn tjänstgjorde med henne från 16:45 men ALG säger själv att hon började efter kl 20! Något stämmer inte. Var Kohut där ensam till ALG kom?

Sen säger även Kohut att SE kan ha kommit in vid 21-tiden även om hon är osäker på tiden.
Citera
2020-06-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Är Annette K. fortfarande vid liv? Bytt namn? Skyddad identitet?

Jag har för mig att hon bytt efternamn. Någon skrev det för ett tag sedan när jag intresserade mig för henne.
Citera
2020-06-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Är Annette K. fortfarande vid liv? Bytt namn? Skyddad identitet?
Bytt namn.
Citera
2020-06-22, 18:06
Medlem
Citat:
För mig stärker meningen ovan misstanken att din vilja att SE ska vara oskyldig har tagit överhanden så till den grad att om du fick veta att SEs arbetsrum hade blå väggar, skulle du argumentera för att eftersom blått är en lugnande färg kan han svårligen ha begått ett mord efter att ha vistats där.

Det är en målande detalj för att göra berättelsen mer trovärdig. Det specifika i reflektionen syftar till att styrka berättelsens trovärdighet. Läs lite litteratur om forskning kring ljugandets konst så kommer du att känna igen SEs småtricks direkt.

I senare förhör ser Palme ut som en A-lagare han nästan snubblat över. Inga tårar över offrets litenhet där. Skaffa en bullshitdetektor FFS.

Ett första reflekterande om en alkis-händelse i de trakterna och den tiden på dygnet förefaller som ett fullkomligt rimligt antagande.
Citera
2020-06-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jo jag håller med om det, SE verkar tillmäta klockepisoden nästan orimligt stor vikt, men – och här hamnar vi ju alla i ren spekulation – jag tror själv att han hänger upp sig på den för att han vill få tiden och kronologin rätt, samt att han är lite av en rättshaverist. OCH att han är alldeles för dåligt förhörd.

Vägvalet kring SE handlar ju om detta: antingen tror man att hans bluddrande med tiderna och var han befann sig och hur han rörde sig osv handlar om att han vill dölja att han är mördaren, eller att han vill dölja att han inte var en rådig och handlingskraftig medmänniska på mordplatsen. Jag tycker alltså att det senare är väldigt mycket mer sannolikt än det förra.

Här kan man ju jämföra med Gösta Söderström, som på närmast rättshaveristiskt manér vidhöll att hans (och Windéns) uppfattning om larmtiden osv var korrekt och alla andras fel. Det blir en trosfråga om man ska tillskriva GS rättrådighet, missuppfattning, slarv, mytomani, galenskap eller konspirationsmedverkan.
Ja, du ställer rätt frågor kring det centrala vägvalet, men jag har då landat på andra sidan nätet i mina slutsatser. Jag bygger det på att när man synar hans lögner så är det bara en mindre del som kan kopplas till att vara ett potentiellt verktyg för att få bekräftelse och göra sig märkvärdig. Den större andelen av lögnerna går inte att koppla till ett syfte om han inte är GM. Och en viktig aspekt på det är såklart hur lögnerna utvecklas över tid, tidpunkterna för dessa revisioner och hur de sammanfaller med yttre faktorer som vilken info som gått ut i media etc.

Nåja, vi blir alla saliga på vår tro och det verkar ju bra att det går omkring en massa saliga på gatorna.
Citera
2020-06-22, 18:16
Medlem
Är det första förhöret med Kohut också tillgängligt nu? Finns det att hämta någonstans?
Citera
2020-06-22, 18:33
Medlem
cptwillards avatar
Citat:
Annette är uppfriskande mänsklig i det att hon inte kommer ihåg tider så noga mer än ner till en kvart angående en kväll flera månader tidigare. Det blev ju inte en ovanlig kväll förrän 23:21.30. Önskar fler vittnen hade varit så ärliga.
F: Kom det någon som jobbade i huset under den här tiden när Henry Olofsson och du befann dig (sic) i receptionen?

K: Det minns inte jag, jag minns bara att innan, vad kunde hon ha varit, ja jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. Nej, jag säger inget för jag minns inte, men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan eller vad det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där. För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting. Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick. Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva...

F: Någon gång vid niotiden säger du, träffade du honom, gick han ut eller in i Skandia eller?

K: Det är sådana saker som inte jag kommer ihåg, för folk går alltid in och ut... Då pratar man väl oftast med folk när det går ut och in men i och med att de inte har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord, då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer. Men... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det.

F: Nej. Det är Stig Engström du kanske syftar på?

K: Ja, just det.

F: Det är så han heter.

K: Ja.

F: Du säger här att någon gång vid 21.00, menar du då att du träffade Stig Engström i receptionen?

K: Varför jag sade nio kommer jag inte... det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också.

F: Ja. Men i samband med att du då skulle åka hem och efter att Henry Olofsson hade kommit för att lösa av dig, under den tiden Henry Olofsson och du satt i receptionen lämnade Stig Engström Skandia då?

K: Ja, det gorde (sic) han.

F: Det gjorde han.

K: Det är därför jag tippar på, för det var nog ungefär kvart över elva, kan det ha varit...

F: Då gick han alltså?

K: Ja, omkring där. För jag vet att det var jag och Henry Olofsson, nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting. Och sedan efter det, jag hade hunnit gå strax innan han kom tillbaka berättade Henry.
Tur för 20:10-detektivklubben att hon är så svävande om tider, annars hade ju ovanstående blivit så mycket besvärligare.

Apropå tid, har det figurerat någon bild på Engströms svarta urtavla, förresten? Han tittar på klockan i rekonstruktionsfilmen ett par gånger, men man ser inte urtavlan. Enda jag hittat där man ser hans klocka ordentligt är från ett annat tillfälle och den urtavlan är vit... (ja, man kan ha flera. Frågan kvarstår).

Duger denna?
https://imgur.com/a/j3HAhus
Citera
2020-06-22, 18:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, du ställer rätt frågor kring det centrala vägvalet, men jag har då landat på andra sidan nätet i mina slutsatser. Jag bygger det på att när man synar hans lögner så är det bara en mindre del som kan kopplas till att vara ett potentiellt verktyg för att få bekräftelse och göra sig märkvärdig. Den större andelen av lögnerna går inte att koppla till ett syfte om han inte är GM. Och en viktig aspekt på det är såklart hur lögnerna utvecklas över tid, tidpunkterna för dessa revisioner och hur de sammanfaller med yttre faktorer som vilken info som gått ut i media etc.

Nåja, vi blir alla saliga på vår tro och det verkar ju bra att det går omkring en massa saliga på gatorna.

Du har gjort ett bra case för en skyldig SE och du skall ha tack för det. (Tack för tidigare svar i tråden som jag inte hann kommentera också.)

Men i slutänden är metoden att hitta skumma saker i en persons uppgifter eller beteende långt efteråt mycket riskfylld och riskerar starkt att leda till felaktiga slutsatser. Det är och har ofta varit en bidragande ingridiens i rättsskandaler och spekulativa teorier om kända mord.

Det handlar inte så mycket om tro på en oskyldig SE att förklara synbara märkligheter med att de är verkligen är oskyldiga, menar jag, utan vetskap om ovanstående parat med bristen på alla slags handfasta bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in