Citat:
Jo jag håller med om det, SE verkar tillmäta klockepisoden nästan orimligt stor vikt, men – och här hamnar vi ju alla i ren spekulation – jag tror själv att han hänger upp sig på den för att han vill få tiden och kronologin rätt, samt att han är lite av en rättshaverist. OCH att han är alldeles för dåligt förhörd.Det är inget att märkligt med att kolla på klockan och frågan skulle heller inte diskuteras, om det inte vore så att det är den mest centrala delen i hans berättelse om tidpunkten då skotten föll. Han gör ju klocktittandet till hela anledningen till att han inte är framme vid mordplatsen i tid att se GM.
I Tingsrätten är han uppe i sisådär 8 sekunder av klocktittande i Götabankens fönster och då tillkommer de extra sekunder det tagit för honom att gå från trottoarens ytterkant till innerkanten.
Han gjorde klockan till den egna berättelsens 'centerpiece'. Inte vi. Så fnys lagom.
I Tingsrätten är han uppe i sisådär 8 sekunder av klocktittande i Götabankens fönster och då tillkommer de extra sekunder det tagit för honom att gå från trottoarens ytterkant till innerkanten.
Han gjorde klockan till den egna berättelsens 'centerpiece'. Inte vi. Så fnys lagom.
Vägvalet kring SE handlar ju om detta: antingen tror man att hans bluddrande med tiderna och var han befann sig och hur han rörde sig osv handlar om att han vill dölja att han är mördaren, eller att han vill dölja att han inte var en rådig och handlingskraftig medmänniska på mordplatsen. Jag tycker alltså att det senare är väldigt mycket mer sannolikt än det förra.
Här kan man ju jämföra med Gösta Söderström, som på närmast rättshaveristiskt manér vidhöll att hans (och Windéns) uppfattning om larmtiden osv var korrekt och alla andras fel. Det blir en trosfråga om man ska tillskriva GS rättrådighet, missuppfattning, slarv, mytomani, galenskap eller konspirationsmedverkan.