2020-06-22, 17:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du glömmer hela tiden bort att FHM vill att vi ska smitta lagom.

FHM har inte som mål att stoppa smittspridningen.

Det är därför du uppfattar det som inkonsekvent.

I själva verket tillåts resor eftersom då sprider sig smittan över hela landet vilket FHM vill.

Och gränsen att vissa saker med fler än 50 ej tillåts är satt för att hålla nere smittan lite grann.

Smitta lagom! Dö lagom!

Dina sista ord är klockrena i sammanfattningen. Smitta lagom, dö lagom och se till att jämna ut det så vi kan göra kurvor som ser bra ut

FHM mål blir tydligt. Men tyvärr har ju FHM hittills misslyckats i alla sina strategier. Därför känns det som att det går åt helvete även denna gång
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antingen har viruset tagit sig in i några av din kropps celler eller inte och förvandlat dem till virusfabriker. Ett sådant test kan du få gjort hos https://doktor24.se/covid-19-provtagning/ gratis.
Jomen är jag då smittad med viruset eller av viruset? För jag har ju läst av den där Nibiru att det är farligare att vara smittad med virus än av virus.

Det är ju inte så många som dör av viruset, dom flesta dör ju med viruset?

Kanske man kan skicka frågan till Tegnell och hänvisa till den där Nibiru?
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Dödstalen kommer gå upp nu. Folk leker att viruset är borta och lever som vanligt eftersom det är sommar och sommaren är helig för svensken.

Är man alarmist för att dödstalen går upp? Ska man ljuga då? Säga att de går ner som vanligt?

Eller ska man acceptera 20 000 döda som något normalt, annars är man alarmist?

Bara för att just de unga inget märker, de kan göra precis vad de vill och smitta andra utan att de själva har symptom, så tror de bara vad de ser. Ett studiebesök på en covidavdelning vore på sin plats. Eftersom de förnekar att covid finns för då kan de inte slemma omkring som de vanligtvis gör.
Citera
Medlem
varför uppdaterar man inte nya smittfall?

hur många nya smittade har vi idag?
Citera
2020-06-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag personligen tycker det är rätt att de får hålla stängt. Den mesta av kritiken härrör nog snarare till den bristande stringensen. Att stänga nöjesparker men samtidigt tillåta Ullared, kollektiva transporter, SJ mfl att köra som vanligt rimmar otroligt illa. Likaså att det är okej för 30 stycken barn att vistas i ett klassrum inomhus, men det är inte okej att sitta i en karusell utomhus. För mig framstår det bara som symbolpolitik. Det har inget med smittspridning att göra för då hade man varit stringent på ett helt annat sätt. Man förbjuder nöjen helt enkelt, men viruset bryr sig inte beträffande vilket typ av sammankomst det är. Det smittar ändå.

Risken är större för smittspridning på nöjesparker, svårare att undvika trängsel också.
Citera
2020-06-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag förstår det och även om jag är högerkapitalist så tycker jag inte människor ska lida och inte vid en sådan här stor sak som Covid-19.
jag vet att man sagt att man inte kan rädda alla ja. Men det ger ju inte rätten till att inte ha en röd tråd när man stänger och öppnar.
Just nu är man bödeln som väljer vilka man slaktar och inte går på sitt koncept om max 50 personer. Att resa och åka båt, gå i köpcentrum, campingplatser, badplatser mm.

Bli inte förvånad om man är tvungen att stänga ner Gotland i början av augusti pga av att folk blivit sjuka.

Men Gotland och Gotlands företagare har ju gråtit i tv att de MÅSTE få öppna - annars dör de.. Det har varit otroligt svåra samtal och övervägningar.

Mycket möjligt att smittfallen ökar - skulle tro det. Bättre då att de inte ökar överallt.
Citera
2020-06-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Risken är större för smittspridning på nöjesparker, svårare att undvika trängsel också.

Varför är det svårare att undvika trängsel på en nöjespark än i Ullared?
Citera
2020-06-22, 17:54
Medlem
Testonios avatar
Intressant artikel som förklarar flockimmunitet. Läs och sluta hoppas...:

https://www.inverse.com/science/herd-immunity-covid-10
Citera
2020-06-22, 17:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det finns inga meters-regler som fungerar. Det är bara att åka till ICA-Maxi och handla så gäller mer halv meters regeln.
Det är samma här.
Beslutet (om ryktet är korrekt) är helt galet om du frågar mig. Det är alldeles för tidigt att släppa på restriktionerna. Det är redan en halvmeter på supermarkets och folk beter sig som pandemin aldrig hänt. Att "minska" på den sociala distanseringen sänder fel signaler.
Citera
2020-06-22, 17:55
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7500581

Efter en hårt kritiserad intervju i tysk tv i förra veckan, där Sveriges utrikesminister Ann Linde försvarade den svenska coronastrategin, anmäler nu Sverigedemokraterna henne till riksdagens konstitutionsutskott.

– Vi vill att man ska granska den här intervjun därför att det finns ett krav på en minister att de ska säga det som är sant, och man ska inte säga det som inte är sant. Här är vårt intryck att Ann Linde faktiskt har skarvat en del på sanningen i sin intervju, säger Sverigedemokraternas vice partieldare Henrik Vinge.

Det var i tyska Deutsche Welle som Ann Linde frågades ut före midsommar, och intervjun har lett till kritik både från politiskt håll och i sociala medier. Henrik Vinge syftar bland annat på det Ann Linde säger att alla som vill kan bli testade nu.

– Alla som vill, även om man inte har några symtom kan testa sig, sade Ann Linde.

Men när hon träffade journalister i dag försvarade hon sitt uttalande med att hon syftade på Stockholmsregionen, inte hela landet.
Tidigt ute att också kritisera Ann Linde var Moderaternas partiledare Ulf Kristersson, som anser att hon äventyrar Sveriges anseende genom illa underbyggda påståenden och genom att svara arrogant på rimliga frågor. Men Ann Linde ser ingen risk att det svenska anseendet är skadat-

– Det är en stenhård intervjuare. I svensk kontext kanske man är ovan vid att politiker, alldeles särskilt kvinnliga politiker då, svarar på samma sätt. Vi är inte så vana vid det här. Men jag tror inte att det är några problem, säger hon.

Ann Linde säger nu att hon såg som sin uppgift att rätta till den felaktiga bild som gavs av Sverige i intervjun. Hon tillbakavisade exempelvis uppgifter om att Sverige inte skulle ha nått sin topp på smittspridningen, men ger ändå sina kritiker rätt i att hon kan ha låtit för hård:

– Det är möjligt att jag ska uttrycka mig lite mer ödmjukt och vänligt, säger hon.
Citera
2020-06-22, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Bra sammanfattning. Exakt den bilden och känslan får jag med. Man undrar ju vilken agenda det finns i covid-19 hanteringen här?

Det handlar om pengar och symbolpolitik. Man vill inte stöta sig med handel och turismnäring. Likaså är man rädd för negativ social skadeverkning om barn från icke studievana hemmiljöer tvingas bedriva undervisning på distans. Man vill bevara samhällsfunktioner så mycket som möjligt. Alla strukturer. Man är rädd för att göra något annat. Man offrar hellre 1-2% av befolkningen än sänker BNP med ytterligare några procentenheter. För att inte bli anklagade för passivitet väljer man ut några få områden med symbolik och stänger eller reglerar dessa. Nöjesparker, uteserveringar och idrottsevenmang med publik. Det anser man sig ha råd med för att visa på god vilja.
Citera
2020-06-22, 17:56
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men Gotland och Gotlands företagare har ju gråtit i tv att de MÅSTE få öppna - annars dör de.. Det har varit otroligt svåra samtal och övervägningar.

Mycket möjligt att smittfallen ökar - skulle tro det. Bättre då att de inte ökar överallt.

Absolut. Gotland lever ju på turismen men det gör ju även många andra orter. Jag förstår företagarna men jag förstår inte riktigt regeringens agerande då Gotland har dålig beredskap om folk skulle bli sjuka.

Men man räknar väl att de kommer tillbaka sjuka till sina regioner och tar det därifrån. Frågan är bara från vilka ställen de som åker till Gotland kommer ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in