2020-06-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag är ingen ”förnekare”. Jag är objektiv och presenterar bara siffror och statistik oavsett om de är positiva eller inte. Min enda poäng var att denna måndag kan man inte tolka rapportsiffran som övriga måndagar eftersom flera dagars rapportering fanns inbakad däri.

Lägg ner att försöka vara objektiv. Du kommer bara bli anklagad för att vara förnekare.
Jag försöker hålla en vettig nivå här inne, men det tas inte väl emot.
Finns idioter i båda ”läger”.
Några puckon som tror att detta är en förkylning och att det bara är gammal multisjuka som dör.
Andra blir vansinniga om man försöker påpeka att dödstalen går ner och att antalet inlagda minskar.
Då är det bara för att folk nekas vård osv osv.

Göteborg har för övrigt gått om Stockholm i antalet inlagda på iva..
Citera
2020-06-22, 14:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Räknar med 20/dag i juli. Mycket bra trend.

Jo-o..

Antalet döda går ner är positivt, dock är det långsamt. Dessvärre så pendlar antalet smittade mellan 700-1000 per dag. Viruset tar ingen semester. Och jo.., antalet som testas går upp, men likaväl är det 700-1000 per dag som smittas.

Och det är illa.
Citera
2020-06-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag talar hellre om mer eller mindre prövade hypoteser.
Javisst är det hypoteser och jag kräver absolut inte att alla ska köpa dem men jag menar att jag bygger mina hypoteser på vad som kan anses vara fakta.

Jag påstår inte alls att jag har rätt men jag tror på mina hypoteser tills jag blir överbevisad om motsatsen.
Citera
2020-06-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag är ingen ”förnekare”. Jag är objektiv och presenterar bara siffror och statistik oavsett om de är positiva eller inte. Min enda poäng var att denna måndag kan man inte tolka rapportsiffran som övriga måndagar eftersom flera dagars rapportering fanns inbakad däri.

This is true, but I would also wager that the bulk of the reporting will come on Wednesday as usual and not today.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

+2889 fall

"Jag kan konstatera att Sverige, som andra länder, jobbar väldigt hårt för att se till att begränsa smittan så mycket vi någonsin kan naturligtvis."

Statsminister Stefan Löfven använder sig av Adolf Hitlers taktik Den stora lögnen.

Citat:
Den stora lögnen
Den stora lögnen är ett begrepp inom propaganda som myntades av Adolf Hitler i Mein Kampf och som syftar på en lögn som är så kolossal att allmänheten utgår ifrån att ingen skulle ha mage att ljuga så stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det där låter övertygande för att motivera att hålla stängt. Samtidigt så är det ju mest ungdomar som rör sig på nöjesfält. Och det är mest ungdomar som får sommarjobb där.

Tror egentligen inte att skillnaden mot allmänna kommunikationsmedel etc. är så stor när det gäller smittspridning.

Med lite obligatoriska munskydd som arrangören får stå för så hade nog nöjesfälten kunnat få vara öppna också. De är ju inte så himla många i Sverige.
Det skulle aldrig fungera. Man kan inte samla tio tusen skrikande ungar på samma ställe, och tro att de frivilligt ska upprätthålla social distansering och klinisk hantering av munskydd.

Man kan inte jämföra Gröna Lund med tunnelbanan. Tunnelbanan är en samhällsbärande funktion, som behövs för att allt annat ska fungera.

Om regeringen hade öppnat Gröna Lund så hade ni gnällt på det också. Då hade ni tyckt det var oansvarigt, och sett sommarjobben på grönan som en ren dödsfälla för de anställda.
Citera
2020-06-22, 14:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst är det hypoteser och jag kräver absolut inte att alla ska köpa dem men jag menar att jag bygger mina hypoteser på vad som kan anses vara fakta.

Jag påstår inte alls att jag har rätt men jag tror på mina hypoteser tills jag blir överbevisad om motsatsen.
Det är dock svårt att ifrågasätta observationer. Om du inte ljuger d.v.s.

Som detta med plasma just nu. Ja, många har blivit friska snabbt och det är bra. Det är fakta (observerade).

Men varför? Är det alltid så?

Det är andra frågor.
Citera
2020-06-22, 14:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De där rekommendationerna är för personer utan D-vitaminbrist.

Prova FASS istället:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20110414000054

Kod:
Dosering

Rekommenderad dos: 1 tablett dagligen

Högre doser kan behövas för behandling av vitamin D-brist då dosen ska anpassas efter önskad serumnivå av 25-hydroxykolekalciferol (25(OH)D), bristtillståndets allvarlighetsgrad samt patientens svar på behandlingen.

Den dagliga dosen bör inte överskrida 4000 IE (5 tabletter).

Varningar och försiktighet
Divisun bör förskrivas med försiktighet till patienter som lider av sarkoidos på grund av risk för ökad metabolism av vitamin D till dess aktiva form. Dessa patienter bör kontrolleras med avseende på kalciumhalten i serum och urin.

Vid långtidsbehandling bör kalciumnivåerna i serum följas och njurfunktionen kontrolleras genom mätning av serumkreatinin. Monitorering är särskilt viktig hos äldre patienter som samtidigt behandlas med hjärtglykosider eller diuretika (se Interaktioner) och hos patienter med hög tendens till stenbildning. Vid hyperkalciuri (kalciummängden i urin överskrider 300 mg (7,5 mmol)/24 timmar) eller tecken på nedsatt njurfunktion ska dosen minskas eller behandlingen utsättas.

Divisun ska ges med försiktighet till patienter med nedsatt njurfunktion och effekterna på kalcium- och fosfatnivåerna bör kontrolleras. Risken för kalk*inlagring i mjukdelar bör beaktas. Hos patienter med grav njurinsufficiens är metabolismen av vitamin D i form av kolekalciferol störd och andra former av vitamin D bör användas.

Innehållet av vitamin D (800 IE) i Divisun ska beaktas vid förskrivning av andra läkemedel som innehåller vitamin D. Ytterligare dosering av vitamin D bör ske under strikt medicinsk övervakning. I dessa fall krävs täta kontroller av serumkalciumnivåer och kalciumutsöndring i urinen.

Interaktioner
Tiaziddiuretika minskar urinutsöndringen av kalcium. På grund av den ökade risken för hyperkalcemi bör serumkoncentrationerna av kalcium följas regelbundet vid samtidig behandling med tiaziddiuretika.

Samtidig behandling med fenytoin eller barbiturater kan minska effekten av vitamin D eftersom metabolismen ökar.

Överdrivet höga doser av vitamin D kan ge upphov till hyperkalcemi vilket kan ge ökad risk för digitalistoxicitet och allvarlig arytmi på grund av den additiva inotropa effekten. Elektrokardiogram (EKG) och kalciumserumnivåerna hos dessa patienter ska följas noggrant.

Glukokortikoid kan öka metabolismen och eliminationen av vitamin D. Vid samtidig behandling kan det vara nödvändigt att öka doseringen av Divisun tabletter.

Samtidig behandling med jonbytarresiner såsom kolestyramin eller laxermedel, såsom paraffinolja, kan reducera den gastrointestinala absorptionen av vitamin D.

Graviditet  (Läs mer om graviditet)
Kategori  B:3.

Divisun ska endast ges under graviditet vid brist på vitamin D. Divisun rekommenderas inte till gravida kvinnor utan brist på vitamin D eftersom det dagliga intaget inte ska överskrida 600 IE vitamin D. I djurstudier har höga doser av vitamin D givit reproduktionstoxiska effekter (se Prekliniska uppgifter). Det finns inga indikationer på teratogena effekter hos människa vid terapeutiska doser av vitamin D.
D-vitamin ska alltså förskrivas med försiktighet till gravida, äldre, samt att det finns en lång rad multisjuka personer som inte ska förskrivas det utan vidare eftersom det interagerar med annan medicinering. Vid långtidsbehandling så ska man mäta kalciumnivå och njurfunktion kontinuerligt.

Överdosering leder till hyperkalcemi. Symptom på hyperkalcemi kan vara anorexi, törst, illamående, kräkningar, förstoppning, buksmärtor, muskelsvaghet, trötthet, mental påverkan, polydipsi, polyuri, skelettsmärta, nefrokalcinos, njursten, och i allvarliga fall hjärtarytmier. Extrem hyperkalcemi kan resultera i koma och död. Långvariga höga kalciumnivåer kan leda till irreversibel njurskada och kalkinlagring i mjukdelar.

De flesta som dör av COVID-19 är så skröpliga att de kan dö av minska störning, som kräksjuka eller influensa. Det är inte personer som man kan klämma i 4000 IE D-vitamin per dag utan uppföljning.
Oavsett vilket verkar det enkelt att googla sig fram till vilken dos av D-vitamin som är rekommenderad. Att risken för att dö av feldoserad D-vitamin skulle vara i närheten av lika hög som av COVID-19 kan vi väl konstatera är minst sagt överdriven för att inte säga påhittad?

Överdosering av D-vitamin är inte ett problem. Har du verkligen svårt att förstå detta?

Somebody, please just shoot me now...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-22 kl. 14:26.
Citera
2020-06-22, 14:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Skillnaden är att nöjesparker är något som får folket på bra humör. Sånt smittar extra mycket. Det och midsommarfirande samt studentfirande. Sånt ska inte tolereras, allt som är upplyftande för människors själ ska bort. Att åka i en dystopisk tunnelbana med andra deprimerade drönare är dock ok. Allt är ett stort skämt som folket har börjat vakna upp till.

Känns onekligen så. Försöker man finna minsta gemensamma nämnare kokar det ned till pengar. Att stänga nöjesparker när man tillåter andra större affärsverksamheter och stora gemensamhetsanläggningar i övrigt hålla öppet känns som en stor portion symbolik. Det har kommit bort ifrån att begränsa smitta. Det verkar aldrig handlat om det. Man håller allt öppet med mycket få begränsningar och sedan har man valt ut ett fåtal saker som man bedömer inte gör särskilt stor samhällsskada om man stänger ned. Nöjesparker och minst 2 meters lucka på uteserveringar. Fullpackade t-banevagnar, spårvagnar, bussar, skolmatsaler, klassrum etc etc går däremot bra. Skillnaden är väl att folk inte har så kul där som i ett tågset på Gröna Lund. SJ får dockfortsätta köra med sina tåg, trots att de har tak och således utgör slutna utrymmen. Ur ett smittskyddsperspektiv är det svårt att se logiken. Väljer man däremot att se världen med sina symboliska glasögon framstår det som glasklart varför man gör som man gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Är du dum eller?
Sen när är DN ute på kanten på galtan
Du bara snackar strunt rent sketprat .
DN är definitivt långt ut på GAL/TAN, klockan 11 ungefär.

I synnerhet är de mycket politiska, och har en övertro på att man kan styra människor och världen med politiska ingrepp.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This is true, but I would also wager that the bulk of the reporting will come on Wednesday as usual and not today.
Absolut, finns ingen motsättning mellan min invändning och att det lär bli många fall på onsdag som vanligt.
Citera
2020-06-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Etalpha 0,5mg x 1 brukar vara en vanlig förskrivning åt äldre-äldre tycker jag mig ha sett.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19981218000052&docType=7& scrollPosition=388

Don't feed the Trolls!
Det är inte alls säkert att det hjälper en person med D-vitaminbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in