2020-06-22, 12:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.expressen.se/kvallsposten/semester-i-sverige-da-riskerar-du-att-fa-sparken/

Danskarna är hårda emot sina egna. Åker du till Sverige på semester så får du sparken

Och säger våra politiker och Tegnell lovers att vi inte har några problem och det är andra länder som har problem
Danskarna tar ansvar för sitt folks hälsa och för att sjukvården skall fungera även efter semestern.
Citera
2020-06-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag pratar inte om finnar öht. Jag citerade ett inlägg av dig där du påstod att det bara är gamla människor som dör.
Du besvarade ett inlägg som var ett svar på varför finnarna är den hårdaste drabbade gruppen. Ingenstans har jag hävdat att endast gamla människor dör i COVID-19.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Läs Aschberg kolumn. Han har hittat att SCB inte tagit befolkningsökningen i beaktande. Slutsats: det finns faktiskt ingen överdödlighet. Eller rättare sagt: inget rekord i överdödlighet.
Skönt att Ashberg styr upp detta. Denna oändliga brunn av vetenskaplig kompetens. Med lite tur blandar sig Henrik Schyffert och resten av ståupp-eliten i denna vetenskapliga och statistiska debatt.

Skall vi äntligen få ett svar på frågan hur många ståupp-komiker går det på en näve Coronavirus?
*host harkel lunginflammation*

Det förklarar åtminstone den totala avsaknaden på smak.
Citera
Medlem
Citat:
Läs Aschberg kolumn. Han har hittat att SCB inte tagit befolkningsökningen i beaktande. Slutsats: det finns faktiskt ingen överdödlighet. Eller rättare sagt: inget rekord i överdödlighet.

fast nu består ju befolkningsökningen mest av unga ensamkommande från syrien och iran plus en enorm ökning av födda barn

och den här snuvan drabbar äldre hårdast

så hur ser överdödligheten ut bland äldre äldre

"De vanligaste åldrarna bland utrikes födda i Sverige är personer mellan 25 och 44 år. Tillsammans motsvarar denna grupp cirka 40 procent av den utrikes födda befolkningen. Utrikes födda har generellt en yngre befolkningsstruktur än inrikes födda, varför invandringen totalt sett har en föryngrande effekt på befolkningen.2"

https://www.migrationsinfo.se/befolkning/aldersfordelning/
Citera
2020-06-22, 12:41
Medlem
Wajis avatar
Sverige fortsätter att köra med dubbla budskap

https://www.expressen.se/dinapengar/nojesparker-kan-inte-oppna-/

Man straffar några, man öppnar för några utan att kunna ha en gemensam röd tråd.
Ännu ett bevis på att Sverige så här 6 månader efter starten vid Covid-19 vill smygstänga men vågar inte erkänna att man har fel
Citera
2020-06-22, 12:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men suck förstår du inte att han pratar om ECMO avdelningen? Det finns extremt få ECzmO i Sverige eftersom de är väldigt dyra och väldigt stora.
Det har förekommit mängder av reportage från sjukvården där de slår larm om just detta att människor bortprioriteras.

Du måste läsa hela artikeln innan du avger dina ignoranta påståenden. Det är flera läkare som uttalar sig, inte enbart från ECMO-avdelningen.

Katrin Hruska är akutläkare på Mälarsjukhuset i Eskilstuna, och arbetar med akutläkarbilarna i Region Stockholm. Hon tolkar det som att prioriteringarna varit nödvändiga, och en del av strategin, inte minst som planeringen för att möta pandemin kom i gång för sent. Samtidigt ställer sig också hon frågande till budskapet från myndigheter och regionledning om lediga vårdplatser.

– Det har aldrig funnits någon överkapacitet – inte heller före pandemin. Strategin har varit att sänka kvaliteten ett snäpp i hela vårdsystemet för att det skulle hålla ihop. Om man hade gått upp i katastrofläge så hade man varit tydligare med att det var de här prioriteringarna som gällde, säger hon.”
Citera
2020-06-22, 12:43
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danskarna tar ansvar för sitt folks hälsa och för att sjukvården skall fungera även efter semestern.

Tycker Danmark och även Finland och Norge har gjort många rätt i denna Epidemi. Men så har det också kompetenta regeringar och framför allt politiker som jobbar tillsammans för landet bästa till skillnad emot Sverige.
Citera
2020-06-22, 12:45
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Det där vägde över vågskålen för mig, var osäker innan men då har vi garanterat en överdödlighet, Aschberg har inte haft ett rätt senaste 30 åren.
Citera
2020-06-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nja, nu drar du för stora växlar på utbrottet i Tyskland. Det handlar fortfarande om ett väldigt lokalt klusterutbrott. Tydligen bland slaktare från övriga Östeuropa som lever under kanske inte helt optimala förhållanden. Och det där med R-talet. Ja, det påverkas ganska mycket även av väldigt lokala utbrott om det är någon storlek på det. Det betyder ingalunda att situationen för övrigt i andra delar blivit sämre:
/.../Estimates of the reproduction numbers (R-value and 7-day R-value) were above 1 during the last few days. This is mainly related to local outbreaks which are described above. In addition elevated 7-day incidences are only observed in those federal states which are affected by these outbreaks. Since case numbers in Germany are generally low, these outbreaks have a relatively strong influence on the value of the reproduction number. A nationwide increase in case numbers is not anticipated.
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-06-20-en.pdf?__blob=publicationFile

Så jag tror nog att en jämförelse med Sverige haltar betänkligt.

Don't feed the Trolls!

They put 6,500 people under quarantine to combat this cluster outbreak as well, I believe. A true gut punch to the users crying about how Germany had played its lockdown card too early and would never dare do so again.

Germany is a smart country formed in the shadow of two of the greatest national tragedies in history and the debt that brings. I believe this has made their leadership remarkably empathetic, and we can witness it through their actions in aggressively contact tracing and shutting down local clusters. They have no need for the callous Swedish model, but Sweden has a need for theirs.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej det är det inte, inte när det är avgörande för argumentet. I det här fallet handlade det om lockdown när man inte skulle umgås med andra hushåll, så visst blir det en avgörande skillnad om man har egen trädgård eller delar den med övriga hushåll i samma hus, särskilt eftersom en trädgård i stadsmiljö kan vara liten.

Naturligtvis, eftersom de förväntades distansera sig från andra hushåll.

Det verkar snarare vara du som hakat upp dig eftersom du inte förstår hur avgörande det är för sammanhanget. Det började dessutom med att tjackadingdong felaktigt hävdade att 88 % av hushållen har egen trädgård, vilket alltså är fel. Varför skulle hen hävda nåt sånt, tror du?

Det är inte frågan om 15 minuter. Du lägger dig i en diskussion du inte följt från början och hackar på mig för att jag är noga med fakta. Du kanske skulle ta och läsa på en bit bak i tråden for att bilda dig en uppfattning om sammanhanget innan du börjar skälla som en arg vovve för att jag försöker vara noga med avgörande detaljer.

Har är en artikel om svårigheterna att isolera sitt hushåll i hus med gemensam trädgård. Som du kan se är det av avgörande betydelse om man har egen trädgård eller ej.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/low-rise-lockdown-one-london-block-flats-coping-quarantine/

In London roughly 43 per cent of the population live in flats with small or communal gardens. Or no garden at all.

Typically, there are shared communal spaces both outside and in – making a household-level quarantine complicated.

Ett kort svar för jag orkar verkligen inte. De 15 minutrarna jag skriver rör hur länge du bör vistas i solen för att få din dagliga D-vitamin dos. Det räcker med 15 minuter.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte. Åtminstone inte ännu.

Jag känner ändå till två faktum:

1) Vi har haft en samhällsspridning i Sthlm.

2) Man hittar väldigt få (med hänsyn taget till faktum 1) med antikroppar mot SARS-CoV-2.

Det går inte ihop.

Folk har spekulerat om att man inte utbildar antikroppar eftersom viruset motarbetar detta. Det tror inte jag, då skulle vi se en betydligt större andel patienter som återinfekteras. Det ser vi inte utan väldigt många rehabiliteras. De som slipper viremi verkar bli helt återställda ganska snabbt (ett par veckor).

Hypotesen är alltså att väldigt många (givet faktum 1) exponeras för virus utan att bli infekterade (vilket mitt faktum 2 visar. )

Observera att detta är en löst hållen hypotes men den bygger på fakta.
Dansk text-TV rapporterar om återinfekterade idag enl. uppgift. Det där med antikroppar är skumt. Det kan också handla om rent individuella reaktioner. Som hypotesen om Original antigenic sin hos en del individer där minnesceller från andra coronavirus förhindrar uppkomsten av specifika SARS-CoV-2-antikroppar: https://en.wikipedia.org/wiki/Original_antigenic_sin . Vissa får felaktigt svar som följd av alla tidigare infektioner man genomgått med någon av de fyra andra coronainfektionerna som finns.

Skulle förklara en del fenomen som att man kan se ett rejält immunsvar med IgG-antikroppar hos en del i den asymtomatiska fasen som senare försvinner när COVID19 bryter ut. Eller att äldre med svagt cellulärt immunförsvar drabbas hårdare.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Vad är ett bra resultat idag ?
Helst inga döda såklart men det kommer inte hända, under 100st måste ses som bra då 3 dagar + lite allmän eftersläpning ska fyllas på.
https://morberg.github.io/covid-notebook/charts/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in