2020-06-22, 12:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Beror såklart på många faktorer men främst på individen och faktorer som underliggande sjukdomar
Och behandling/medicinering som ofta blir fel eller bara halvlyckad.
Hur förklarar du det faktum att ca 80% överlever iva med ditt påstående att många blir felbehandlade eller får fel medicin?
Citera
2020-06-22, 12:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis vad jag trodde. Vården har lärt sig en massa och räddar fler patienter nu enligt radioreportaget. De ser också att patienter som kommer in nu är inte så svårt sjuka. Kan det ha skett en ändring så att man tar in folk tidigare i stället för att vänta att de är nästan döda innan de får komma in.

https://sverigesradio.se/artikel/7499950
De har lärt sig av Tyskland kanske? Där tar man in patienter innan de blir svårt sjuka vilket räddar livet på dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är väl det som gör en annan mest rädd.. Den totala förnekelsen fortsätter till 100%

Ja, helt overkligt är det.

Att vara i takt med omvärlden har ju också ett egenvärde, och nu är lilla Sverige totalt i otakt.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Läs Aschberg kolumn. Han har hittat att SCB inte tagit befolkningsökningen i beaktande. Slutsats: det finns faktiskt ingen överdödlighet. Eller rättare sagt: inget rekord i överdödlighet.

Visst, Ascberg.... dåren, trumfar SCB...

Vad är nästa? Åsanisse blir statsminister... Ooops har det redan hänt?
Citera
2020-06-22, 12:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tyskland har 83 milj på en yta 350000 km2 mindre än Sveriges 450000.
Norrland är fan lika stort som södra Tyskland. Befolkningstätheten är Tysklands största problem. Därför kan dom inte anamma Sveriges halvöppna strategi.
Jag vet inte vad man ska ta sig till. Stänga ner igen och kura ihop sig i väntan på vaccin.

Robert Malthus hade rätt. Befolkningstillväxten begränsas bara av sjukdomar, elände och avhållsamhet, inte ekonomisk tillväxt.
Nja, nu drar du för stora växlar på utbrottet i Tyskland. Det handlar fortfarande om ett väldigt lokalt klusterutbrott. Tydligen bland slaktare från övriga Östeuropa som lever under kanske inte helt optimala förhållanden. Och det där med R-talet. Ja, det påverkas ganska mycket även av väldigt lokala utbrott om det är någon storlek på det. Det betyder ingalunda att situationen för övrigt i andra delar blivit sämre:
/.../Estimates of the reproduction numbers (R-value and 7-day R-value) were above 1 during the last few days. This is mainly related to local outbreaks which are described above. In addition elevated 7-day incidences are only observed in those federal states which are affected by these outbreaks. Since case numbers in Germany are generally low, these outbreaks have a relatively strong influence on the value of the reproduction number. A nationwide increase in case numbers is not anticipated.
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-06-20-en.pdf?__blob=publicationFile

Så jag tror nog att en jämförelse med Sverige haltar betänkligt.

Don't feed the Trolls!
Citera
2020-06-22, 12:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Passerar vi 6000 döda nu under veckan? Lär ju vara rätt lugnt med rapporteringen nu idag, men sen ska ju all eftersläpning in från midsommarhelgen, så under onsdagen lär väl typ 150-200 döda rapporteras skulle jag tro. Hoppas förstås att jag har fel.
Känns sjukt det här.
Jag är tveksam till om midsommarhelgens eftersläp kommer denna veckan?
Citera
2020-06-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur förklarar du det faktum att ca 80% överlever iva med ditt påstående att många blir felbehandlade eller får fel medicin?
Har inte sagt att alla blivit det. Med allt rätt så hade troligen fler överlevt även o. Många troligen var rejält skröpliga och sjuka redan innan C19 och IVA.
Citera
2020-06-22, 12:34
Medlem
Wajis avatar
Idag kommer även nya beräkningar från AF
Citat:
Prognosen: 15 procents ungdomsarbetslöshet
Arbetslösheten fortsätter att öka – och utvecklingen är särskilt dyster för de unga.

– Vår bedömning är att arbetslösheten bland unga kommer ligga på 13 procent i år och strax över 15 procent år 2021, säger Sandra Offesson, arbetsmarknadsanalytiker på myndigheten, i en kommentar.

Förra veckan var totalt 462 526 inskrivna som arbetslösa. Det motsvarar en arbetslöshet på 8,9 procent.

Hela föra veckan blev vi spammade här i tråden att vi inte har någon överdödlighet och att arbetslösheten ej stiger och vi fick till och med att vi var en av de bästa i Europa trots att fakta presenterades.

Nästan komisk att visa har 100% fel i sina inlägg men fortsätter ändå spamma forumet med felaktigheter.

Som jag sagt förut. Följ varje vecka från AF så kommer ni få se en rekord ökning varje vecka fram till slutet av augusti. Det kommer nya pressträffar från regeringen inom kort för att bemöta den höga arbetslöshet som nu kommer. Var så säkra.
Citera
2020-06-22, 12:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Stod Väl inget om fullständigt söndertrasade lungor där?
Not 164, om du vet vad det betyder.
Citera
2020-06-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
IFR eller ens CFR är ingen naturkonstant i det här läget. Det beror på vilken grupp (demografi etc.) man tittar på. Det borde väl ändå en intelligent människa som du förstå?

CFR för SARS-1 varierade t ex mellan 0 och 100% beroende på land. Sug på den karamellen en stund. Se upp så du inte sätter den i halsen bara. Intubering får du nog göra själv i det här läget för det är trångt på IVA och man prioriterar hårt...

Att tjafsa om vad som är rätt i det fallet framstår mest som barnsligt och nivån börjar närma sig min pappa har finare bil än din pappa.

FHM har estimerat IFR till 0.6% i Sverige för närvarande. Det är det vi har att förhålla oss till eftersom vi bor just i Sverige. Vad man kommer fram till i landet X eller Y kan vara av intressen i vissa fall, men mindre relevant här.

You didn’t understand my post. The topic is a globally stratified IFR, or a globally informed IFR. If you don’t understand what that means, it’s a general blanket IFR. Which is about 1%.

Sweden’s FHM also estimated the IFR at 0.025%, 0.1%, 0.2% and 0.4%. If you think anybody in this thread should take their word for something without critical thinking you must be either mad or blindly patriotic to a fault. Other countries with similar population age structure and wide-scale infection such as our own have found an IFR of 1.1% to 1.3%. It’s not a stretch to imagine our own as a nation will fall somewhere close to here. It’s also important to note that when calculating back from their antibody results you'll find that the IFR is different from their claims.

It’s also worth noting that there are many tricks used in their data to inform a higher antibody rate than otherwise, from non-adjusted test parameters to biased data set. You can use a crude Bayesian inference model to correct for the test parameters, but the biased data set cannot be adjusted for as easily.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Japp, det är en hållbar hypotes. Någon sorts obalans mellan Th1 och Th2-celler kanske.

Och cytokinstormar. Man lyckades väcka till liv originalviruset och infekterade några apor med det. Det resulterad i helt söndertrasade lungor hos dem.
Jag vet inte. Åtminstone inte ännu.

Jag känner ändå till två faktum:

1) Vi har haft en samhällsspridning i Sthlm.

2) Man hittar väldigt få (med hänsyn taget till faktum 1) med antikroppar mot SARS-CoV-2.

Det går inte ihop.

Folk har spekulerat om att man inte utbildar antikroppar eftersom viruset motarbetar detta. Det tror inte jag, då skulle vi se en betydligt större andel patienter som återinfekteras. Det ser vi inte utan väldigt många rehabiliteras. De som slipper viremi verkar bli helt återställda ganska snabbt (ett par veckor).

Hypotesen är alltså att väldigt många (givet faktum 1) exponeras för virus utan att bli infekterade (vilket mitt faktum 2 visar. )

Observera att detta är en löst hållen hypotes men den bygger på fakta.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så Tysklands r-tal uppe på 2.88 från 1 efter att de släppt på restriktionerna. Tegnell och Giesecke får rätt än en gång.
Nej, det får de inte:
Estimates of the reproduction numbers (R-value and 7-day R-value) were above 1 during the last few days. This is mainly related to local outbreaks which are described above. In addition elevated 7-day incidences are only observed in those federal states which are affected by these outbreaks. Since case numbers in Germany are generally low, these outbreaks have a relatively strong influence on the value of the reproduction number. A nationwide increase in case numbers is not anticipated.
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-06-20-en.pdf?__blob=publicationFile
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in