Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Jo kan bli nu till hösten som den riktiga depressionen börjar. Vi skjuter problemen framför oss nu när pengar pumpas in för att hålla ekonomierna flytande.
Hur mkt kan man pumpa in är ju den riktigt intressanta frågan -- inte hur eller vilken karaktär den konstgjorda andningen ser ut. Att vi får se en optimistisk höstprognos låter jag vara osagt, men intuitivt upplever jag det som att man först till våren kan börja leverera statistik av betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Massor av corona-lån till företag och permitteringsbidrag och annat under flera månader. Till råga på allt har ekonomierna redan dopats i många år innan coronakrisen började med extremt låga räntor...Undrar om det blir hyperdeflation snart?
Man kan som sagt inte kasta in hur mkt vackra cash som helst, tänk om det kommer ngt ytterligare problem runt knuten; en svårighet vi idag inte kan förutse som kommer till råga på den här misären. Och jag måste säga att jag blir mer skeptisk allteftersom pandemin fortlöper. Statsskulden ser ut att bli något i hästväg. Allt som är glasklart idag, det är bara att inga sunda politiska initiativ verkar hjälpa, skulle nu krisen fortsätta långt in till hösten dvs.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Usas statsapparat är som sagt illa ute nu. Offentlig skuld/bnp i usa har ökat med flera procent de senaste veckorna.
USA ligger alltid dåligt till sägs det -- tills man börjar analysera de ekonomiska tillväxtkurvorna mer ingående. Hursomhelst, man kan diskutera sig själv till döds om detaljerna. Vilket är trist. Helhetsbilden regerar, och juryn är fortfarande ute när det gäller vilka de långtgående effekterna blir. Men jag räknar kallt med att vi får räkna med 10 års recession, följt av en stentuff automatiseringsperiod. Alltså, med hundratusentals arbetslösa på halsen, så har vi dessutom en efterbliven arbetslinje att följa, och den ekvationen blir om något omöjlig att få ihop -- särskilt om USA sänker världskonjunkturen eftersom man prånglar ut krispaket på löpande band.