2020-06-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Tro tvärtom att vi går mot depression. Oavsett vem som vinner valet i USA i höst så har vi en dollarkrasch inom det närmsta året. USA fastnar i en arbetslöshet på 10% och EU på 15%.

Vi har hört detta i 10 år nu. Det skulle bli superdepression efter valet 2016, istället var det sprudlande optimism eftersom USA hade en företagarvänlig president. Nu hade Trump ett stort rally i Tulsa igår kväll, om det visar sig att Tulsa inte drabbas hårt av förklyningsdöd så kommer hela USA att vakna och de idiotiska restriktionerna kommer försvinna. Trump är jävligt smart på det sättet, han vet precis vad han ska göra och gör det vid rätt tillfälle.
Citera
2020-06-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Trump skickar dock USA ned i avgrunden ekonomiskt.
USA kommer på sista plats vad gäller BNP fall och budgetunderskott. Det är svårt misskött.
Och det är ett problem för oss också eftersom vi har behov av att exportera till USA.

Han sköter ekonomin bättre än sin föregångare. Så käften din vänsterblivna svennejävel.
Citera
2020-06-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermanlyman
Han sköter ekonomin bättre än sin föregångare. Så käften din vänsterblivna svennejävel.

Ungefär. Vad dessa Trumphatare bortser ifrån är att Trump har fullt av svarte petters på sin hand att handskas med i form av en stor hord med svarta (påhejade av vänsteranarkister!) i landet som nu verkar gå all-in på att destablisera landet med kaos och upplopp. Utan en endaste liten tanke på vad det betyder för landet och de själva på längre sikt. Och utan en endaste liten tanke på hur deras agerande motverkar Corona-insatserna. Noll ansvarstagande på alla plan.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-21 kl. 15:22.
Citera
2020-06-21, 16:35
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Tro tvärtom att vi går mot depression. Oavsett vem som vinner valet i USA i höst så har vi en dollarkrasch inom det närmsta året. USA fastnar i en arbetslöshet på 10% och EU på 15%.

ZZZZzzz kom med något nytt. Kollat för mycket på post-apokalyptiska filmer? Varva ner med teorierna.
Citera
2020-06-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men Maggan stod ju i TV-rutan och påstod att BNP kommer att sänkas i år med 6%. Var hon berusad menar du kanske och det finns ekonomer som tror på ett ännu värre tapp. Men OK allt beror på hur stor efterfrågan blir.
Att det blir ett fall på 6% 2020 motsäger inte det jag skrev. Det räcker med att det stiger 5% nästa år för att det skall stämma. Och just 1% back under 2020 och 2021 är vad jag ser fler börjar räkna med nu. Tidigare låg man på 2% back.

Skälet till att man justerar upp prognoserna är att April och Maj inte backade så mycket som väntat.

Så du får väl fundera en vända till på vem som är berusad.
Citera
2020-06-21, 19:27
Medlem
Citat:
Varför skulle USA fastna på en arbetslöshet på 10%?
Deras arbetsmarknad är inte lika reglerad som Sveriges. Deras är friare så dom brukar ligga klart lägre än Sveriges och övriga Europas. (Utom Schweiz som också har relativt fri arbetsmarknad och därmed låg arbetslöshet).

Tillfälligt kan den åka upp men clearas med tiden.
Citera
2020-06-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Att det blir ett fall på 6% 2020 motsäger inte det jag skrev. Det räcker med att det stiger 5% nästa år för att det skall stämma. Och just 1% back under 2020 och 2021 är vad jag ser fler börjar räkna med nu. Tidigare låg man på 2% back.

Skälet till att man justerar upp prognoserna är att April och Maj inte backade så mycket som väntat.

Så du får väl fundera en vända till på vem som är berusad.

OK jag hajar om det går bra för Sverige kan vi ta igen en del av tappet nästa år. Jag missförstod dig. Jag var bakfull igår men kunde ändå träna. Men när det gäller Sveriges ekonomi litar jag inte på någonting, det kommer ju larmrapporter om arbetslösa ungdomar och hur FAN skall det lösas. Och vi är ju extremt exportberoende, minskar efterfrågan från Europa så hjälper det inte att vi har ett litet försprång. Uppriktigt sagt tror jag Sverige är en av förlorarna, vi klarar dessutom inte den offentliga sektorn.
Citera
2020-06-21, 22:56
Medlem
Citat:

Jo kan bli nu till hösten som den riktiga depressionen börjar. Vi skjuter problemen framför oss nu när pengar pumpas in för att hålla ekonomierna flytande. Massor av corona-lån till företag och permitteringsbidrag och annat under flera månader. Till råga på allt har ekonomierna redan dopats i många år innan coronakrisen började med extremt låga räntor. Förr eller senare får någon betala. Själv sitter jag med csn-lån m.m. vilket inte blir trevligt när deflationen ökar allt mer. Undrar om det blir hyperdeflation snart?

Usas statsapparat är som sagt illa ute nu. Offentlig skuld/bnp i usa har ökat med flera procent de senaste veckorna.
Citera
2020-06-22, 04:32
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo kan bli nu till hösten som den riktiga depressionen börjar. Vi skjuter problemen framför oss nu när pengar pumpas in för att hålla ekonomierna flytande.
Hur mkt kan man pumpa in är ju den riktigt intressanta frågan -- inte hur eller vilken karaktär den konstgjorda andningen ser ut. Att vi får se en optimistisk höstprognos låter jag vara osagt, men intuitivt upplever jag det som att man först till våren kan börja leverera statistik av betydelse.

Citat:
Massor av corona-lån till företag och permitteringsbidrag och annat under flera månader. Till råga på allt har ekonomierna redan dopats i många år innan coronakrisen började med extremt låga räntor...Undrar om det blir hyperdeflation snart?
Man kan som sagt inte kasta in hur mkt vackra cash som helst, tänk om det kommer ngt ytterligare problem runt knuten; en svårighet vi idag inte kan förutse som kommer till råga på den här misären. Och jag måste säga att jag blir mer skeptisk allteftersom pandemin fortlöper. Statsskulden ser ut att bli något i hästväg. Allt som är glasklart idag, det är bara att inga sunda politiska initiativ verkar hjälpa, skulle nu krisen fortsätta långt in till hösten dvs.

Citat:
Usas statsapparat är som sagt illa ute nu. Offentlig skuld/bnp i usa har ökat med flera procent de senaste veckorna.
USA ligger alltid dåligt till sägs det -- tills man börjar analysera de ekonomiska tillväxtkurvorna mer ingående. Hursomhelst, man kan diskutera sig själv till döds om detaljerna. Vilket är trist. Helhetsbilden regerar, och juryn är fortfarande ute när det gäller vilka de långtgående effekterna blir. Men jag räknar kallt med att vi får räkna med 10 års recession, följt av en stentuff automatiseringsperiod. Alltså, med hundratusentals arbetslösa på halsen, så har vi dessutom en efterbliven arbetslinje att följa, och den ekvationen blir om något omöjlig att få ihop -- särskilt om USA sänker världskonjunkturen eftersom man prånglar ut krispaket på löpande band.
Citera
2020-06-22, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Många länder är avundsjuka på svensk ekonomi

Vilka länder då och varför? Du kan inte svara. Du vet ingenting.

Kongo, Nigeria, Chad, Yemen? Och vem bryr sig vad dessa länder får för sig?

Vi vinner ingenting på att vara fånigt självgoda.
Citera
2020-06-22, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermanlyman
Tittar man på prognoserna är USA sämst i klassen vad gäller BNP-fall och budgetunderskott.
Citera
2020-06-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK jag hajar om det går bra för Sverige kan vi ta igen en del av tappet nästa år. Jag missförstod dig. Jag var bakfull igår men kunde ändå träna. Men när det gäller Sveriges ekonomi litar jag inte på någonting, det kommer ju larmrapporter om arbetslösa ungdomar och hur FAN skall det lösas. Och vi är ju extremt exportberoende, minskar efterfrågan från Europa så hjälper det inte att vi har ett litet försprång. Uppriktigt sagt tror jag Sverige är en av förlorarna, vi klarar dessutom inte den offentliga sektorn.
Länder av Sverige storlek, och mindre, har hög export (och import). Sverige är inte extremt på något sätt här. Däremot är det en stor andel av BNP som är export/import. Men det är omöjligt att leva det liv vi lever, utan att ha det så.
Det vi behöver för att kunna leva som vi gör, är några stora företag som kan överleva i den globala konkurrensen och exportera. Den dag vi inte har det kan vi inte importera. (Allt som har med datorer och mobiltelefoni är importerat. Så då är det bara att säga adjö till det).

Det är bara länder med tillräckligt stor inre marknad som klarar att ha låg export/import. Därav EU. Som ett försök att skapa en inre marknad så att våra företag kan överleva.

Ungdomsarbetslöshet finns i alla jämförbara länder. Möjligen med undantag av några med friare arbetsmarknad. Så det är inget unikt svenskt problem. Men det kan ju lösas med en friare arbetsmarknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in