Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Det verkar som spanska sjukan drabbade vissa unga väldigt hårt:
Spanska sjukan skördade omkring 27000 döda år 1918 vilket är en väsentlig ökning av dödligheten, varav kanske drygt 10000 fanns i åldern 20-40 år.
Spanska sjukan och dess effekter på svensk befolkningsutveckling (2009) - Jan Erik Einarsson
http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A222179&dswid=-2035
(1918)
inkallelser till just Karlskrona "mycket tragisk" och belyste detta med siffror: av 500 värnpliktiga som den 1 november inkallats hade ett 60-tal avlidit i spanska sjuka
Spanska sjukan den svenska epidemin 1918-1920 och dess internationella bakgrund (1990) - Margareta Åman [Avhandling]
Tack för den informationen.Intressant läsning.
Då hade min gamla mormor rätt det hon berättade för mig för länge sedan att den andra vågen drabbade de unga och friska i första hand.
När jag gick igenom materialet så fanns det också på den tiden kluster av smitta.
En hel bys befolkning av yngre och medelålders män och kvinnor kunde drabbas mycket hårt medan det omgivande landskapet knappt hade några fall alls.
Mönstret känns igen i nuvarande pandemi.
Vi får verkligen hoppas att inte denna pandemi får ett liknande förlopp, när vi drabbas av den andra vågen, för då är vi mycket illa ute.
Ett effektivt vaccin är väl vad de flesta väntar på liksom att man hittar allt bättre metoder och läkemedel som kan rädda också de svårast sjuka oberoende av ålder.