2020-06-21, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Apotea:

DAX Clinical Handdesinfektion 600 ml - tillfälligt slut.

DAX Alcogel 85, 75 ml
Tillfälligt slut.
Apoteket Hjärtat:

Hjärtats handdesinfektion oparfymerad 500 ml - ej i lager.

osv osv. Vad är det Du har sett som jag inte har sett???
På Jula finns det 1 liters flaskor med handsprit.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/hudvard/kroppsvard/handsprit-012470/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Många får semester som planerat – utom vårdanställda
https://www.dn.se/ekonomi/manga-far-semester-som-planerat-utom-vardanstallda/

Fast som man brukar säga - vårdyrket är ett kall för att man som person vill hjälpa och rädda andra medmänniskor. Så blir det nog också denna sommar för många inom vården.
Citera
Medlem
Citat:
hittade nåt här

UD förlänger avrådan till 31 augusti för länder utanför EU, EES och Schengen, samt häver avrådan för ett antal länder inom EU, EES och Schengen från och med den 30 juni
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/ud-avradan/

Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Jag undrar vilka länder jag kan besöka nu?
Jag gjorde några sök på internet, och det kom upp en del rekommendationer från svensk sida. (svenska utrikesdepartementet, och utrikesminister) Men jag vill veta vilka länder som det är fritt att besöka. Vilka länder som har karantän-krav. Och hur det är att återvända till Sverige?
Nån som vet? Både vad som gäller i Europa och andra världsdelar?
Citat:
hittade nåt här

UD förlänger avrådan till 31 augusti för länder utanför EU, EES och Schengen, samt häver avrådan för ett antal länder inom EU, EES och Schengen från och med den 30 juni
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/ud-avradan/

Tack där fick jag veta lite mer.
Men jagundrar filka länder som jag är välkommen till?
Alltså vi får resa vart vi vill i hela världen, svenska myndigheter har väl inte några reserestriktioner för svenskar - varken till eller från Sverige?
Massor av länder har restriktioner - antingen är det förbjudet att åka dit, eller så får man sitta i karantän.

Så jag skulle vilja veta vilka länder jag faktiskt kan åka till? Borde finnas någon sammanställning som visar vart man kan åka. Och vart det är restriktioner.
Citera
2020-06-21, 19:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunkrunkdata
Man kunde tro att det var satir när man ser den skäggiga gubben med munskydd i videon beklaga sig över sin döda pappa som även han var skäggig.
Här är ju ett skolboksexempel på vad som händer när man uppmanar obildat folk att bära mask.
Skyddet fungerar inte om man är skäggig eller orakad.

Inte tätt där inte nej,

kanske kan fånga några aerosoler/droppar vid utandning/tal,

och hindra dem gå rakt fram på reportern.
Citera
2020-06-21, 19:41
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, enligt gamla Siffror har vi alltså testat ynka 6,5% mindre än Finland.
Siffror som inte uppdaterats på ett tag.

Vi har redan nu passerat Finland i antal tester per invånare.

Och vi har redan nu testat mer än ett 15-tal andra länder i Europa.

Vi testar helt enkelt bland de mesta i hela Europa just nu. vilket såklart är bra och som tråden gapat om hur långe som helst.

Är för att grannländerna har färre fall. Man testar inte folk som verkar fullt friska.

Skulle fallen öka så skulle även testningen öka. Smittspårning bidrar där också.
Citera
2020-06-21, 19:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Nån som vet? Både vad som gäller i Europa och andra världsdelar?

Tack där fick jag veta lite mer.
Men jagundrar filka länder som jag är välkommen till?
Alltså vi får resa vart vi vill i hela världen, svenska myndigheter har väl inte några reserestriktioner för svenskar - varken till eller från Sverige?
Massor av länder har restriktioner - antingen är det förbjudet att åka dit, eller så får man sitta i karantän.

Så jag skulle vilja veta vilka länder jag faktiskt kan åka till? Borde finnas någon sammanställning som visar vart man kan åka. Och vart det är restriktioner.

Sorry såg sen att du redan sett den sidan efter jag hade postat
Citera
2020-06-21, 19:45
Medlem
Citat:
Sorry såg sen att du redan sett den sidan efter jag hade postat
Det är ok. Jag hade inte koll på dessa lättnader. Så tack. (Bl.a. Portugal är jag intresserad av)
Citera
2020-06-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Apotea:

DAX Clinical Handdesinfektion 600 ml - tillfälligt slut.

DAX Alcogel 85, 75 ml
Tillfälligt slut.
Apoteket Hjärtat:

Hjärtats handdesinfektion oparfymerad 500 ml - ej i lager.

osv osv. Vad är det Du har sett som jag inte har sett???

Det finns alkogel i lager på Apotea, välj ett annat märke bara.

Vanlig tvål och vatten är givetvis att föredra om du har den möjligheten.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-21 kl. 19:48.
Citera
2020-06-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
På vilket sätt skyddar munskydd dig själv och andra ute på stan?? Kan du inte en gång för alla publicera denna rapport som styrker detta påstående någongång istället??

Eller just det, någon sådan rapport finns ju inte. WHO säger sig ha den bästa och de har nu ändrat sig i fallet om munskydd men mig veterligen har ingen läst denna rapport?

Den innefattar också en herrans massa OM och MEN.

De säger följande:

""WHO beskriver även hur munskydden bör se ut. De bör bestå utav tre lager olika material: Bomull, närmast ansiktet följt av ett lager polypropen, en typ av plast, följt av ett lager med vätskeresistent material längst ut.

– Det handlar alltså om ett munskydd i tyg, inte den typ av medicinskt munskydd som används i vården. Vi har nu belägg för att om det görs på rätt sätt så kan ett munskydd stoppa potentiellt smittsamma partiklar, sade WHO:s tekniska expert på covid-19, Maria Van Kerkhove, till Reuters.""

De ska dessutom kokas efter varje användning för att ha önskad effekt.

De munskydd man ser ute i Europa och i USA är så långt ifrån de WHO rekommenderar i många fall. I Tyskland och USA har ju folk uppmuntrats sy egna trasor runt käften. Såklart totalt meningslöst vilket WHO indirekt bekräftar genom detta statement och den rapport de säger sig ha.

Jag resonerade bonnigt såhär: om jag skyddar andra från mina baciller och andra skyddar andra, så slutligen blir jag själv skyddad . Om alla håller sin smitta för sig själv, så skyddas alla från alla.
Utopi, men ändå....
Citera
2020-06-21, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du måste hänga med i svängarna lille vän.

”Folkhälsomyndigheten kommer inte att uppdatera siffrorna gällande bekräftade fall eller avlidna förrän på måndag, meddelar presstjänsten till SVT Nyheter”

Svt.se

Förlåt. Jag ägnar inte varje vaken stund för att följa det senaste kring kring denna Hoaxen.
Citera
2020-06-21, 19:50
Medlem
Folkhälsomyndigheten får ett nytt uppdrag: att sprida kunskap om psykisk ohälsa och självmord.
Citera
2020-06-21, 19:51
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-i-tyskland-okar-fordubblats-pa-tva-dygn-/

Citat:
R-talet i Tyskland ökar.

På två dygn har det mer än dubblats – från 1,06 till 2,88, skriver Reuters

blir de lockdown igen nu lokalt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här