2020-06-21, 16:55
Medlem
Vad hände med smittpenning för riskgrupper? Är det något som nu används?
Citera
2020-06-21, 16:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Dina rimlighetsantagande riskerar att sätta dig i samma grupp som sno och ulf, bara så du vet.....
Vad är din förklaring till att inlagda på sjukhus minskar?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kan det vara men tror det är mer psykiskt sjuka personer det handlar om.
Av det jag läst hittills känns det som att det inte inte behöver utesluta det andra...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Smittspridningen ökar inte alls i Sverige utan ligger ganska konstant. Det enda som hänt är att vi testar mera.
Vi har nu testat lika mycket som Finland. Så även där ljuger du.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-24_final.pdf

Nä, nu ljuger du.

Sverige har testat 382 804 (taget från dokumentet du länkade), vilket är 38 280 per miljon invånare.
Finland har testat 224 400, vilket är 40 800 per miljon invånare.

Alltså har Finland testat 6,5% mer än oss, sett till folkmängd.

Om du nu skall komma med säkra påståenden, var säker på din sak istället för att bara gissa och hoppas att ingen synar din bluff.
Citera
2020-06-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej länken visar inte antal tester utan antal fall/befolkning. Sverige är alltså värst av Belgien, UK, Frankrike, Spanien, Italien och ökar också mest.
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&time=latest&country=SWE~GBR~FRA~E SP~ITA~BEL

Och det handlar ju BARA om att vi börjat testa flera. Inte att smittspridningen i sig är större nu än tidigare för det är den inte.

Ju mer du testar ju mer fall kommer du hitta. Ganska enkelt eller hur? Så den kurvan säger ju ingenting.

Den jämförs med länder som typ inte testar nånting och tro fan att du då heller inte hittar några fall.
Citera
2020-06-21, 16:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Menar du att man inte testar specifikt för att se om man haft Covid? Varför skulle man då ödsla pengar på ett test som bara visar om personen haft en infektion vilken som helst?
I början av graviditet testas man ju specifikt för vissa sjukdomar, då testas ju allt samtidigt och det går att särskilja om du haft till exempel vattkoppor eller röda hund.
Det går att se om du haft toxoplasmos eller om du fortfarande har toxoplasmos, osv. Varför skulle det inte gå att se corona specifikt?

Svar 2. Antikroppen IgG måste ha rätt sorts receptorer för att kunna angripa viruset eller bakterien. Men det skulle kunna bli en enorm mängd olika sorters IgG och det kräver sannolikt elektronmikroskop för att skilja ut dem. Aldrig i livet att de lägger ner så omfattande undersökningar.
Vill inte betala 750 spänn till min doktor bara för att höra dem säga att jag har haft covid när jag vet att jag inte har haft det.
Citera
2020-06-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man tar för givet att det är Covid eftersom det är det överlägset mest förekommande just nu. Jag tycker det är grovt uppskattande, inte exakt. Å andra sidan kanske det är omöjligt att ta fram något som är specifikt när coronaviruset redan har lämnat kroppen.

Att mäta immunglobulin är det svenska labbprojektet om jag uppfattat det rätt. Man kan även mäta IgM och IgA de ger inte samma säkerhet enligt Björn Olsen. Möjligt att andra tester kombinerar.

När man testar för toxoplasmos mäter man IgM och IgA och det går att se att det är specifikt toxoplasmos personen har/har haft.
Samma när man testar för vattkoppor.
Menar du att det inte går att se coronaantikroppar på samma sätt?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi har en skribent som anser att smittan ökar drastiskt i landet. Rimligen bör de smittade fördelas både bland riskgruppen och utanför riskgruppen. Alltså borde IVA gå upp.

Eftersom IVA går ned så är det rimligen enbart de utanför riskgruppen som smittas och då är det ju inte så farligt. De är hemma någon vecka och tillfrisknar sedan utan att ha belastat sjukvården.

Vi har en massa avdelningar med covid19 sjuka som inte räknas till IVA. Sen som sagt så dör inte alla på sjukhus eller IVA.

Sen beror det också på var smittan sprider sig. Håller du den borta från riskgrupperna, som man gjort bättre i Skåne, så ser man också skillnaden i IVA fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och det handlar ju BARA om att vi börjat testa flera. Inte att smittspridningen i sig är större nu än tidigare för det är den inte.

Ju mer du testar ju mer fall kommer du hitta. Ganska enkelt eller hur? Så den kurvan säger ju ingenting.

Den jämförs med länder som typ inte testar nånting och tro fan att du då heller inte hittar några fall.
Nej, Sverige testar mindre än dom länderna (förutom fransmännen), och även grannländer men Sverige har ändå mest fall/befolkning oc ändå mest döda/befolkning och den snabbaste ökningen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Vi har en skribent som anser att smittan ökar drastiskt i landet. Rimligen bör de smittade fördelas både bland riskgruppen och utanför riskgruppen. Alltså borde IVA gå upp.

Eftersom IVA går ned så är det rimligen enbart de utanför riskgruppen som smittas och då är det ju inte så farligt. De är hemma någon vecka och tillfrisknar sedan utan att ha belastat sjukvården.
Och de har inte smittat några under tiden, menar du?
Som i värsta fall hamnar på IVA.

Som Lisa Mattson skrev i artikeln jag citerade för dig så är det inte bara på IVA de hamnar, och att det fokuseras lite väl mycket på IVA. Och coronan har visat sig ge andra skador som vad jag förstått inte enbart drabbar de som hamnat på IVA.

Det kanske är slut på folk som hamnar på IVA - att de helt enkelt har gått åt.
Är inte det isf talande för hur pass dåligt Sverige har skött sig - fastän man var förvarnade?!?
Citera
Medlem
Citat:
Vad är din förklaring till att inlagda på sjukhus minskar?

Skolorna har stängt. Viruset kan ha muterat. Vi får väl aldrig veta då våra myndigheter sitter och trycker på statistiken och delar inte med sig av fakta och kunskap. Den får man hämta från andra länder i världen.
Citera
2020-06-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han ljuger.

Your doctor can test for IgG to figure out whether you've been infected by certain kinds of bacteria or virus.

Klart att antikroppstesterna vore helt meningslösa om man inte kunde lista ut vilket virus det handlade om..

Det är min tanke också eftersom andra sjukdomar går att se, både om man har dem eller om man haft dem och tillfrisknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in