Citat:
Ursprungligen postat av
.Dostoj.
Jag har tidigt trott att smittan funnits mycket längre, men vi har ju inte testat hela den vägen tillbaka i tiden. Så många har varit sjuka/dött och gått under radarn. Kanske är det andra gången som vissa blev sjuka tex nu i mars. Kanske var dessa sjuka första gången i låt säga december men gick under radarn då tester inte fanns. Jag ställer mig tveksam till immuniteten eftersom låg andel uppvisar antikroppar/eller för låg nivå av antikroppar.
Ja... jag håller med om att det är lite av ett mysterium med det låga antalet antikroppar i förhållande till den faktiska smittspridningen runt om i världen. alltså inte bara i Sverige utan överallt ser det ut på samma sätt.
Nu kan man ju vara immun ändå genom T-celler eller vad de nu heter. Ett slags minnessystem i kroppen som kommer ihåg infektionen utan antikroppar.
Visst är det lite av ett mysterium det håller jag med om.
Samtidigt tyder ju allt på att vi fortfarande, 6 månader efter pandemin är immuna. Ingenting tyder ju på annat.
Om vi inte har immunitet längre än så så lär vi få enorma problem då ett vaccin blir i princip verkningslöst. Då är det ju egentligen bara att släppa på allt och leva normalt. Då finns ju ingenting att göra.
Men jag tror ändå, trots bristen på antikroppar att en längre immunitet kan uppnås. Studierna på Vaccinen tyder ju på att det bildas ganska kraftiga antikroppar och det är bra!