2020-06-21, 00:25
Medlem
Politiet hadde funnet ut at AEs telefon ikke var stilt på lydløs.

Hvorfor TH ikke hørte AEs telefon da han ringte til henne fra fasttelefonen, kan det ha vært pga forandret ringetone og/eller forandret ringevolum på AEs telefon?
- Noen nevnte ringevolum og ringetoner. Kan politiet finne ut at noen har forandret ringevolum og ringetone (for en periode), for deretter å forandre det tilbake til det normale? (Lagres slik informasjon i telefonen?)
Citera
2020-06-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Du har ingen holdepunkter for å påstå at politiet ikke har etterforsket bredt nok eller noe annet.

Det er skrevet i VG at mange i politiet tidlig mente det var TH.

(sitat VG)

"En oppgitt etterforsker sier det rett ut:

– Jeg er sikker på at det er ektemannen, utbryter han.

Allerede høsten 2018 er det blant noen politifolk et tema om de bør rette skytset mot Tom Hagen, får VG opplyst."
Citera
2020-06-21, 00:27
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
THs ankomst til Futurum ble bekreftet av flere vitner (lest i avisartikkel).
Ansatte på Futurum ble avhørt allerede den 1.11.2018 (leste jeg her i tråden).
Har lest på forumet at det kunne være alt fra flere dager til noen uker før vitner ble avhørt på Futurum.

Har også lest på forumet at informasjon fra basestasjoner viser at TH's mobil befant seg på Futurum i tidsrommet hendelsen fant sted, men at han pleide å legge telefonen sin igjen på jobben.
Citera
2020-06-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose

(sitat VG)

Allerede høsten 2018 er det blant noen politifolk et tema om de bør rette skytset mot Tom Hagen, får VG opplyst."

Og hva så, hadde det vært best om ikke TH ble etterforsket ?
Citera
2020-06-21, 00:36
Medlem
Citat:
Politiet hadde funnet ut at AEs telefon ikke var stilt på lydløs.

Hvorfor TH ikke hørte AEs telefon da han ringte til henne fra fasttelefonen, kan det ha vært pga forandret ringetone og/eller forandret ringevolum på AEs telefon?
- Noen nevnte ringevolum og ringetoner. Kan politiet finne ut at noen har forandret ringevolum og ringetone (for en periode), for deretter å forandre det tilbake til det normale? (Lagres slik informasjon i telefonen?)

Hva vil du fram til egentlig ? At Truls Birkeland ikke kan jobben sin ?
Citera
2020-06-21, 00:38
Medlem
Citat:

(sitat VG)

Det høres ikke bra ut. Har du eller andre informasjon om hvor lenge initialfasen i etterforskningen er?

Abrahamsen er sterkt i tvil i om politiet har prioritert riktig i initialfasen av etterforskningen.
- Villedningen som er skjedd her har gitt gjerningsmennene et enormt forsprang som er veldig vanskelig å ta igjen. Mange etterforskningsskritt som er viktig å sette i gang i initialfasen er ikke blitt gjort. Det er svært uheldig for saken. Men jeg skulle ønske at politiet hadde tenkt to tanker samtidig, både bortføring og drap, slik at de kunne sikre nødvendige og viktige spor.

Politiet mener de har gjort riktige strategiske vurderinger.
- Helt siden 31.10.2018 har politiet etterforsket saken bredt ut i fra flere ulike hypoteser. Det er viktig å understreke at mange av etterforskningsskrittene i initfalfasen var de samme uavhengig av hvilken hypotese politiet jobbet etter, skriver påtaleansvarlig i Haris Hrenovica i en mail til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/tidligere-politi-topp-om-tom-hagen-loslatelsen---noe-av-det-verste-som-kunne-skje/3423971679.html

12.02.2016. Norske drapsetterforskere avkledd i doktorgrad: Politiledere erkjenner for dårlig etterforskningskompetanse
Drapsetterforskere i fem politidistrikt ble testet og funnet dårligere enn politiferskinger i en ny norsk doktorgrad.
Nå erkjenner politiledere over hele Norge at noe må gjøres.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jzn67/norske-drapsetterforskere-a
vkledd-i-doktorgrad-politiledere-erkjenner-for-daarlig-etterforskningskompetanse

Felles for alle de kjente indisiene er at det kan finnes naturlige forklaringer på alle.

https://www.dagbladet.no/nyheter/pagripelsen-var-siste-mulighet/72479581
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-21 kl. 00:44.
Citera
2020-06-21, 00:39
Medlem
Citat:
Og hva så, hadde det vært best om ikke TH ble etterforsket ?

Selvfølgelig.
Men hvis det ikke er han, har de jo opplagt gjort for lite for å oppklare saken.

De hadde ikke nok på ham, derfor planla de å knekke ham med isolasjon og forhør, men de skar seg, rett og slett fordi de ikke kunne bevise at det var mer enn 50 prosent sannsynlig at han var skyldig.

De kan selvfølgelig velge å tiltale ham, det vil si, statsadvokaten må være enig i at de skal gjøre det.
Men enn så lenge er det lite som tyder på at det kommer til å skje.

Og har jeg rett i det, er han uskyldig.

Mitt poeng er at det dessverre kan skje i en gruppe at hvis de sammen konkluderer med at de vet hvem som er GM, så kan de overse viktige tips som peker i andre retninger.
Citera
2020-06-21, 00:39
Medlem
Citat:
Hva vil du fram til egentlig ? At Truls Birkeland ikke kan jobben sin ?
Jeg ønsker svar på det jeg spør om.
Citera
2020-06-21, 00:42
Medlem
Citat:
Selvfølgelig.
Men hvis det ikke er han, har de jo opplagt gjort for lite for å oppklare saken.

De hadde ikke nok på ham, derfor planla de å knekke ham med isolasjon og forhør, men de skar seg, rett og slett fordi de ikke kunne bevise at det var mer enn 50 prosent sannsynlig at han var skyldig.

De kan selvfølgelig velge å tiltale ham, det vil si, statsadvokaten må være enig i at de skal gjøre det.
Men enn så lenge er det lite som tyder på at det kommer til å skje.

Og har jeg rett i det, er han uskyldig.

Mitt poeng er at det dessverre kan skje i en gruppe at hvis de sammen konkluderer med at de vet hvem som er GM, så kan de overse viktige tips som peker i andre retninger.

Bra at du bekrefter at du har tunellsyn.
Citera
2020-06-21, 00:43
Medlem
Citat:
Jeg ønsker svar på det jeg spør om.

Du er jo direkte dum hvis du tror at noen her kan bekrefte eller avkrefte om lydene på telefonen er endret på, du er også dum hvis du tror at lydtestene ble utført på et annet lydvolum enn det telefonen var innstilt på.
Citera
2020-06-21, 00:47
Medlem
Citat:
Du er jo direkte dum hvis du tror at noen her kan bekrefte eller avkrefte om lydene på telefonen er endret på, du er også dum hvis du tror at lydtestene ble utført på et annet lydvolum enn det telefonen var innstilt på.
Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om etterforskere kan finne det ut ved at slike endringer lagres på en eller annen måte i telefonen slik at man kan gå inn og se hva som ble endret og når det ble endret hvis slike endringer ble gjort..

Det fetade: Betyr dette at du kan bekrefte at etterforskere kan gå inn på telefonen kl 21 og se at JA kl 14.47 var telefonen stilt inn på ringevolum 9?
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-21 kl. 00:49.
Citera
2020-06-21, 00:53
Medlem
Citat:
Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om etterforskere kan finne det ut ved at slike endringer lagres på en eller annen måte i telefonen slik at man kan gå inn og se hva som ble endret og når det ble endret hvis slike endringer ble gjort..

Det fetade: Betyr dette at du kan bekrefte at etterforskere kan gå inn på telefonen kl 21 og se at JA kl 14.47 var telefonen stilt inn på ringevolum 9?

Poenget ditt er altså at GM har sneket seg inn i huset mens TH var på bensinstasjonen og skrudd opp igjen volumet, beklager men jeg tar deg ikke seriøst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in