2020-06-20, 23:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Immuniteten varar ju inte för evigt. Riskerna är ju betydande om man har en strategi som vår där förloppet blir oerhört utdraget.

Grejen är att man gissat sig till strategin. SARS gav i regel runt 2 års immunitet. Man tror samma gäller här. Corona virus som Corona virus. Men det vet man inte på lång tid eftersom viruset vi säger för enkelhetens skull uppstod 1 januari 2020.

SARS blev heller inget större problem eftersom det försvann nästan helt efter några månader. Detta virus verkar bita sig kvar.
Citera
2020-06-20, 23:56
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi får ju hoppas den varar några år i alla fall. Annars ligger vi dåligt till vad gäller att få fram ett vaccin.

Max sex månader. Max.

Så är det för övriga Coronavirus iaf.
Citera
2020-06-20, 23:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Låter mer som du själv är en politisk organisation i mina öron.

Att inte stänga skolorna var ju dock fortfarande ett bra beslut. Och det var ett medicinskt beslut. Inte politiskt.
Jo, det var politiskt så det bara sjunger om det, har inte du fattat ett jäkla dugg om vad Sveriges strategi har handlat om?
Eftersom andra länder stänger ner så måste vi göra tvärtom så att vi sticker ut, nåt annat är det inte frågan om. Sen låter man Tegnell mumla ur sig några kvasivetenskapliga fraser som låter bra i otränade öron, och hoppas att det går vägen.
Man kan ju alltid skylla på åldringsvården.
Citera
2020-06-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Grejen är att man gissat sig till strategin. SARS gav i regel runt 2 års immunitet. Man tror samma gäller här. Corona virus som Corona virus. Men det vet man inte på lång tid eftersom viruset vi säger för enkelhetens skull uppstod 1 januari 2020.

SARS blev heller inget större problem eftersom det försvann nästan helt efter några månader. Detta virus verkar bita sig kvar.
SARS kanske inte blev något större problem på grund av att viss immunitet redan fanns hos en större del av befolkningen? Vilket verkar vara samma nu med C19.
Citera
2020-06-20, 23:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vilka andra sjukdomar har minskat i dödlighet under det svenska COVID-19 utbrottet? Det skulle jag vilja veta!

Vanlig influensa dödar ju ett antal samt vinterkräksjukan brukar också ta kål på några åldringar. Båda dessa försvann ju under mars någon gång. Så där är dödligheten noll senaste tiden.

Djurparkerna har ju också haft stängt så någon MERS från kamelerna har inte heller kunnat utvecklas och smitta besökarna.
Citera
2020-06-21, 00:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
SaRS kanske inte blev något problem på grund av att viss immunitet redan fanns hos en större del av befolkningen? Vilket verkar vara samma nu med C19.
SARS var så dödlig så den tog kål på den smittade som blev sjuk ganska omgående och inte hann springa runt i samhället och smitta ned andra.
Citera
2020-06-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vanlig influensa dödar ju ett antal samt vinterkräksjukan brukar också ta kål på några åldringar. Båda dessa försvann ju under mars någon gång. Så där är dödligheten noll senaste tiden.
Noll lär de ju inte ligga på.
Citera
2020-06-21, 00:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var har jag fel?

Kirurger använder både vanliga munskydd, men även mer avancerade om det föreligger smittorisk från patienten. Läkare byter inte munskydd förrän operationen är klar (behålla sterilt tillstånd), om de måste på toaletten så görs hela sterilprocessen om, dvs tvagning och nya skydd. Skydden håller mer än en timme, både vanliga och mer avancerade, för gemene man. På flygen anser man de ska bytas var 4:e timme. Det är inte så att de dragit dessa siffrorna ur röven. Ett FFP3 kan du ha en hel dag om du arbetar exempelvis med slipning eller liknande. Man byter när det blivit mättat och tungandat.

Här har du 3M:s rekommendationer:

https://multimedia.3m.com/mws/media/319958O/vernemaske.pdf

Jag använder sådana med D-märkning. Vad andra använder på stan vet jag inte, inte ofta jag ser någon med munskydd.
Men du har fortfarande inte lämnat någon källa på att vanliga munskydd skulle hålla över en timme.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-21 kl. 00:03.
Citera
2020-06-21, 00:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar hur en sajt som https://c19.se/, kan publicera uppgifter då FHM har sagt att allt är stängt till måndag kl 14?
Är någon insatt i redovisningen?
Vissa läkare på sjukhusen rapporterar ju löpande in döda i datorsystemen. Är väl de siffrorna som den sajten snappar upp. Vården utanför sjukhusen är ju de som släpar.
Citera
2020-06-21, 00:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Innan Coronakaoset bröt ut i Sverige kunde vem som helst köpa ALLA slags munskydd/ ansiktsmasker
så det är inte sant att de "avancerade" varianterna var endast till för vården.

FFP2 och FFP3 maskerna kunde man bland annat köpa på vilket byggvaruhus som helst och de enklare munskydden fanns på apoteken i storpack för en billig peng.

Jag vet detta eftersom jag skaffade masker och munskydd till mig själv när pandemin började spridas utanför Kina.

Nu är allt slut och det som finns att få tag på är oerhört dyrt.
Jag tror inte kirurger använder skydd från byggvaruhus. Eller har du uppgifter på att så är fallet?
Citera
2020-06-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
SARS var så dödlig så den tog kål på den smittade som blev sjuk ganska omgående och inte hann springa runt i samhället och smitta ned andra.
Njae det där är väl mest en myt som hålls uppe av alarmister som påstod att SARS skulle ta kål på nästan allt och alla! Lustigt nog samma personer som hypade upp C19.
Citera
2020-06-21, 00:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Noll lär de ju inte ligga på.
Här i Skåne har sjukvården rapporterat att de försvann runt mars. Hade väl ingen chans när folk som blev sjuka stannade hemma samt det där med tvätta händer och hålla avstånd.

Finns de inte så kan man ju inte dö av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in