2020-06-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då är vi alltså överens om att munskydd är bra? Det är ingen som hindrar dig att slänga ditt munskydd efter varje användning.

Det är ju uppenbart så att munskydd INTE är bra om det inte är av den typ som framgår genom WHO´s studie.
Och då KAN det ha effekt. Observera ordet "KAN".

En snabbtitt av de få länder i Europa som har ett påbud om detta så framgår det ju tydligt att 90% går runt med munskydd helt utan effekt. Bara för syns skull.

I Tyskland uppmuntrades man till och med att sy egna trasor runt käften... I USA likaså.

Det är rätt långt ifrån de krav som ställs från WHO om det överhuvudtaget ska ha nån effekt åt något av hållen.

Dessutom ska de kokas efter varje användning.

OM ovanstående följs så kan det ha en effekt ja. Det som Europa går runt med nu har det inte.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det enda som säger "allt" i det här är du själv som anser det vara jättebra med stängda skolor och förespråkar det till hösten!?!?

När det av allt att döma inte har någon särskilt effekt alls och är en svindyr åtgärd som ska betalas...
I Norge kostade det alltså 1,7 miljarder om dagen!!

Enorma summor och såklart totalt ohållbart att ha en sådan åtgärd som dessutom ger minimal effekt av allt att döma.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Gasta hur mycket du vill.

I oktober kommer om inte alla men garanterat vissa skolor stängas.

Viruset sprider sig lite lagom just nu och arbetar in sig i hela befolkningen. Sedan när det blir regniga inomhusdagar kommer det blossa upp ännu starkare än innan.

Ofrånkomligt med den "strategi" som regeringen valt.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Professor Kim Woo-joo i SvD 26/4:

"Framöver rekommenderar Kim Woo-joo Sverige att först och främst titta på skolbarnen. Sverige har stängt universitet och gymnasium - men grundskolor och förskolor är öppna. Just barn anses vara en stor smittkälla, enligt Kim Woo-joo, därför bör Sverige undersöka hur stor utbredd smittan är bland skolbarnen.
Inlägg med länk till artikeln (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Sverige (som enda land?) kunde studerat detta grundligt:

How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools
https://www.sciencemag.org/news/2020...avirus-schools

En bekant som jobbar i Norge har berättat om alla de åtgärder de gör i förskolan för att minska smittspridningen, en annan bekant som jobbar som lärare i Sverige "gör precis som vanligt",

det jag menar är att det finns andra sätt än att bara "vifta bort" skolor,

man kan hantera det på andra sätt,

till exempel till att ta reda på hur det faktiskt ligger till.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av sno
"I Sydkorea har vi redan flera hundratals fall bland skolbarn, där de flesta har blivit smittade hemma"

Då är det ju hemmen man borde ha stängt - inte skolorna.

Professorn skriver 'smittkälla' det tolkar jag som han anser att barn kan smitta andra som de träffar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
När det gäller den första frågan,

så fungerar det inte så bra att jobba i vården och att bli smittad

när det finns pre-/asymptomatisk smittspridning eller hur?

Jag känner inte mig sjuk, stannar inte hemma, och går till jobbet och smittar,

OM jag inte har munskydd på jobbet, det kan hjälpa.

Nu tänker du inte logiskt. Man kan ju inte hålla vårdpersonalen hemma i skräcken att någon av dem KAN bära smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nu pratade vi ekonomi.

Medicinskt är en helt annan sak. Där gör det givetvis skillnad. Vet varenda förälder.

Norges smittskydd är ungefär lika relevant i sammanhanget som FHM.

Appropå kostnaden. Det kallas för solidaritet. Ett koncept som ni narcissistiska småglin inte har en uppfattning om...

Medicinskt har skolstängningar minimal effekt ja.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/
Citera
2020-06-20, 16:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
På sidan 13 pratas om "the more advanced designs". Tror du verkligen det är sådana som vanligt folk skulle använda? Hur mycket kostar såna, har du en aning? Det verkar ju vara extra avancerade modeller, inte för kreti och pleti som trängs på tunnelbanan.

Så här skrev du:

Det tycks mig uppenbart att du och nibiru2011 talar om helt olika typer av skydd, så det är fult av dig att anklaga honom för att hitta på. Din källa verkar inte alls handla om enkla skydd folk ska bära , utan om avancerade varianter!

Kan alarmister inte tänka?

Ja det är olika munskydd. Om du är smittad och har munskydd, säg enklare kirurgskydd så smittar du inte mig. Det är det som är poängen. Min källa handlade om sjukvården. Jag tycker munskydd är bra för det kan skydda befolkningen. Jag vet att du inte gillar det, så nu kan vi dumpa det.
Citera
2020-06-20, 16:01
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ett av få argument och ofta upprepat att vi helt enkelt som samhälle inte längre anser det ekonomiskt försvarbart att rädda våra svaga i samhället.
Det försvaras ibland med argument helt utan bevis att fler annars hade dött pga försämrad ekonomi.
Dessa gissningar är helt godtagbara av samma människor som samtidigt omöjligt kan ta till sig att munskydd stoppar spridning.

En generation narcissister utan känsla för solidaritet (tills det drabbar dom själva...)
Citera
2020-06-20, 16:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det tar ju lätt en timme att åka från ena sidan Stockholm till andra sidan.

Handlar du dessutom allt i EN butik?

Jag utgår inte ifrån jag, mig och my self utan inser att så är det för många människor.

Jag bor inte i Stockholm och åker inte kollektivt.

Japp, numera gör jag det, minimerar mina kontakter.

Jo så är det för många.
Citera
2020-06-20, 16:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Gasta hur mycket du vill.

I oktober kommer om inte alla men garanterat vissa skolor stängas.

Viruset sprider sig lite lagom just nu och arbetar in sig i hela befolkningen. Sedan när det blir regniga inomhusdagar kommer det blossa upp ännu starkare än innan.

Ofrånkomligt med den "strategi" som regeringen valt.
Sannolikt scenario, vi lär se en hel del av det som nu händer i Gällivare.
Kanske 100 tals?
Citera
2020-06-20, 16:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan du inte läsa? Det står också att

Och om munskyddet har blivit fuktigt då ska det bytas ut innan dess.

Det finns ingen garanti i sommarvärmen att det inte blir fuktigt tidigare än efter en timme.

Ja men byt då, problemet löst, vad käbblar du om?
Citera
2020-06-20, 16:04
Medlem
Citat:
Det är ju uppenbart så att munskydd INTE är bra om det inte är av den typ som framgår genom WHO´s studie.
Och då KAN det ha effekt. Observera ordet "KAN".

En snabbtitt av de få länder i Europa som har ett påbud om detta så framgår det ju tydligt att 90% går runt med munskydd helt utan effekt. Bara för syns skull.

I Tyskland uppmuntrades man till och med att sy egna trasor runt käften... I USA likaså.

Det är rätt långt ifrån de krav som ställs från WHO om det överhuvudtaget ska ha nån effekt åt något av hållen.

Dessutom ska de kokas efter varje användning.

OM ovanstående följs så kan det ha en effekt ja. Det som Europa går runt med nu har det inte.

I Finland rekommenderade man lakantyg OM man nu absolut vill sy själv munskydd. För lakantyg kan man tvätta i 90 grader (vita lakantyg av typ percale kvalitet).

Men man insåg snabbt att folk inte skulle idas hålla på så där. Därför har man inte rekommenderat trasor framför munnen.

Därutöver upptäckte man att vissa tygsorter skulle dessutom vara direkt skadliga om man hade dem framför munnen och andades inte partiklar.
Senast redigerad av sno 2020-06-20 kl. 16:13.
Citera
2020-06-20, 16:06
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Medicinskt har skolstängningar minimal effekt ja.

Du länkar fortfarande till en skitstudie som använder ord som "troligtvis" och "misstänker".

Betyder ingenting och är mera ett tecken på din desperation att "få rätt".

Du har förgäves länkat till den artikeln i över en månads tid och bryter således mot regel 2.02.
Senast redigerad av Testonio 2020-06-20 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in