2020-06-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Notera att om SE är GM så är det helt kontraproduktivt att be RB ta fram
en exakt utpasseringstid. Denna kommer ju då med all säkerhet att inte ge honom alibi, i synnerhet om RB kollar klockan mot Fröken Ur.

Att SE kommer med olika tider är märkligt, men uppgiften i TR är
så uppenbart orimlig att den inte tjänar något syfte; om jag minns rätt säger han sig då komma ut efter mordet fastän han också säger sig höra minst ett skott.

Det är inte märkligt att SE att kommer med olika tider. INNAN han fick den rätta stämpeltiden så hade han vid två tillfällen.. inom 40 minuter 860301 ..till två hel olika personer..sagt att han inte pratat med några väktare.

Det är när han går den korrekta tidsangivelsen han måste skaffa ett alibi för mordet. Min tro är att manipulerat HO efter att stämpeltiden ändrats.
Citera
2020-06-20, 15:29
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det bör väl påpekas att SEs utstämplingstid inte på något sätt gör honom till mördaren. En "perfekt" utstämplingstid gör honom i bästa fall till en möjlig gärningsman, men bevisar i sig ingen egentlig skuld till mordet.

Även en "perfekt" utstämplingstid kan lika väl innebära att han är oskyldig. Det hänger nämligen inte på SEs utstämplingstid om han också är GM utan det hänger på om SE också höll i ett vapen och sköt LOP på brottsplatsen.

Motsatsen däremot är helt avgörande för om SE har alibi för mordtiden. Genom att lämna Skandia och kliva ut på Sveavägen efter att skotten fallit gör att SE blir omöjlig som GM.

Låt oss se hur KP ser på vad som händer mellan det att SE stämplar ut och att han kliver ut på Sveavägen. Vi är således intresserade för när SE kliver ut genom ytterdörren på Skandia till Sveavägen och inte exakt vilken tid han stämplade ut.

https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=2119
"KP: Enligt sina egna uppgifter stängde han (SE) sin tjänstedörr (sic!) 23.15. Han jobbade på första våningen i Skandiahuset och gick ned för trappan och bytte några ord med väktarna i receptionen och stämplade sedan ut från sin arbetsplats. Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes 23.20, men eftersom stämpeluret gick fel så var den verkliga tiden 23.19 när han gick ut och han lämnade då Skandiahuset via Sveavägen 44. Mordet skedde 23.21.30 cirka."
Vi noterar att KP slår fast:

1.SE växlar några ord med väktarna
2.Därefter stämplar han ut 23.19 och går omedelbart ut på Sveavägen.

Vittnet på Skandia HO har en något annan berättelse:

Vittnesförhör Henry Olofsson:

Och medan vi höll på prata där så kom Stig Engström.
F: Mm, varifrån då?
O: Innefrån huset, troligtvis från sitt rum då en trappa. Och, ja jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han slutfört ett jobb som var tvunget vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer till Centralen kvart i tolv.
F: Ja, hur gjorde han när han kom ut, har ni några rutiner att de ska stämpla ut eller att de måste ha nyckel och låsa upp dörren eller någonting sådant?
O: Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte.
F: Det syns inte från receptionen?
O: Nej, men troligtvis gjorde han det eftersom han skulle på semester.
F: Ja, och efter det här lilla samtalet så gick han därifrån
.
O: Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra.
F: Och då var fortfarande Anette Kohut kvar?
O: Det var hon.
F: Hur kommer man ut där, är dörren låst från receptionen?
O: Dörren är låst, ja, antingen så kan man öppna dörren åt dem när de går ut eller också har dom ett låsvred på dörren som de kan öppna själva.

Här är kronologin lite annorlunda!

1. För att få en registrerad stämpeltid så måste SE stämpla ut, men HO kan inte se detta från sin position. Vi antar att SE stämplar ut 23.19 då andra uppgifter tyder på detta.
2. HO och SE "står och pratar i några minuter".
3. SE går ut på Sveavägen utan att kunna få en stämplingstid genom den yttre dörren som öppnas av HO eller med ett vanligt vred av SE själv.

Slutsats:

KP och HO har helt olika uppfattning om när SE kliver ut på Sveavägen om vi tror att SE och HO pratade ett par minuter efter att SE stämplat ut, tiden HO anger 23.20 är säkert mer osäker än stämpelklockan, så kommer SE ut för sent på Sveavägen.

Tror vi på väktaren HO på Skandia har SE alibi för mordet.

Tror vi på KP att SE och HO växlar några ord och sedan stämplar ut så måste SE först vända om och gå tillbaka in i huset igen från receptionen och stämplat ut för att återkomma till receptionen och därefter kliva ut på Sveavägen.

Tror vi på KPs version så finns en teoretisk möjlighet att SE saknar alibi för mordet. Som jag redan påpekat så innebär inte ens detta per automatik att SE är GM.

Jag tror SE hade alibi för mordet, men ser gärna att KP utvecklar lite hur han har resonerat om jag ska ändra uppfattning.

Det måste då vara viktigt att få officiellt klarlagt var
stämpeluret satt. Åklagaren är skyldig att redogöra
även för omständigheter som gynnar SE. Med sitt
påstående om utstämplingen inte bara underlåter
han att beakta information utan verkar rentutav
plantera en felaktighet.
Citera
2020-06-20, 15:30
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Så här säger Skandiamannens kusin om den saken:

Källa: https://www.etc.se/inrikes/skandiamannens-slakting-han-skulle-aldrig-ha-kunnat-halla-kaft-om-det

Stämmer det verkligen? Att det var en skytteklubb på femtiotalet som vi talar om här? Som det har framlagts av TP och andra så har man ju fått intrycket av att SE var aktiv i en skytteklubb vid tiden för mordet, eller i alla fall hade varit det i närliggande tid. En skytteklubb på femtiotalet saknar ju relevans som jag ser det.
Citera
2020-06-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Japp! Att så många spottar på tanken att SE är GM har jag svårt att förstå när samtidigt mer än halva Svea Rike en gång i tiden under många år sade sig vara säkra på CP som GM.

Den rikshalvan har väl med åren helt enkelt lärt sig läxan att PU aldrig verkar vara att lita på. VG, PKK, CP, SE och nästan AL. Mot CP fanns ju åtminstone Hennes Sossemajestät Lisbeths utpekande, vilket t.o.m räckte för Löfven - tills KP fick uppenbarelsen av bögslungan, det förändrade ju allt.
Senast redigerad av Westrogothia 2020-06-20 kl. 16:23.
Citera
2020-06-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Vapnet hade på ditt kontor som var låst för alla..utan för SE. Väktarna kom inte i hans rum.

Nja. Det var inte hans vapen. Varför skulle han ha haft det på kontoret?
Citera
2020-06-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Tror vi på HO som vittne så har KP fel och SE har alibi.

Det vore intressant att läsa det hemligstämplade förhöret med den andra väktaren som var närvarande vid samtalet.

Kanske det vittnet ger en annan tolkning, men då borde man släppa det så vi kan förstå om detta har fått KP att resonera annorlunda. Jag tolkar det som att detta vittnesmål inte stödjer KPs tolkning och agenda tills vi får ta del av det och motsatsen har bevisats.

HO uppskattar samtalstiden med SE till ett par minuter. Det kan i realiteten ha varit 30 sek. Det kan ha varit i 4 min.

Detta uppger HO nästen ett halvår efter att detta samtal skulle ha ägt rum.

Självklart ger inte detta SE alibi. Det måste du väl ändå förstå?
Citera
2020-06-20, 15:36
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Ja, det är såklart möjligt men man tycker ju att fler personer borde uppmärksammat det i så fall.

Jo , jag tycker kanske det också men vittnen lägger märke till olika saker .
Oftast har de uppmärksamheten främst riktad mot huvudet och överkroppen.

Frågan är om det här på avstånd , i halvmörker och under några få sekunder kunnat uppfattas av LL
som lågskor,för korta byxor och att anklarna (damaskerna?) syntes när GM sprang i väg i den mörka gränden ? https://imgur.com/a/vy2RbIS

Lite för korta vanliga byxor tvivlar jag på att LL hade hunnit lägga märke till och kommit ihåg sen.

Kunde varit intressant att veta vilka som hade högvakten 28 februari 1986.
Något fallskärmsjägarregemente kanske?
Citera
2020-06-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag har noll koll på Oxen. Sigge Cedergren dog 1996. Cedergren kan möjligen ha känt igen SE som "vittnet som var med på tv", men SE figurerade ju aldrig som misstänkt före KP tog upp honom 2016. Att LL och TP arbetade på teorier kring honom några år innan lär ju aldrig ha kommit till SC kännedom eftersom han var död?

Jag vet inte hur klientelet kom och gick genom åren på Oxen. Men det är väl inte helt otänkbart att det cirkulerade några personer 1985-86 på stället som inte var där dagligen så att säga.

Givetvis vild spekulation, men det kan ju även hända att det figurerade lite "finare folk" ibland på Oxen, till vilka man ju lär säga att SE i så fall hörde. Mycket om SE är ju inte känt (på gott och ont). Men, vad motsäger att SE någon gång ska ha blivit erbjuden att köpa droger i närheten av Skandia någon kväll - att han nappade en gång, köpte kola eller amfetamin, och därefter fick ett "kodord" från någon på Oxen, utifall han någon gång skulle vilja köpa igen, eller om han ville spela? Konstigare saker bland finare folk har ju som bekant skett. Världen är liten. Osv.
Vet inte exakt vad "spelklubb" betyder i sammanhanget (vad som spelades och hur legalt det var på en skala), men det är ju inte alltför svårt att se Stig "storfräsaren" Engström leva över sina tillgångar genom att blåsa en massa pengar vid poker- och roulettebord.
Citera
2020-06-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Notera att om SE är GM så är det helt kontraproduktivt att be RB ta fram
en exakt utpasseringstid. Denna kommer ju då med all säkerhet att inte ge honom alibi, i synnerhet om RB kollar klockan mot Fröken Ur.

Att SE kommer med olika tider är märkligt, men uppgiften i TR är
så uppenbart orimlig att den inte tjänar något syfte; om jag minns rätt säger han sig då komma ut efter mordet fastän han också säger sig höra minst ett skott.

Sammanfattningsvis:

860301 11.40. SE ringer Roland B och vill ha exakt stämpeltid. Roland B kan inte göra det med en gång utan skall spela tennis innan. SE säger till Roland B att han ej pratat med väktarna. SE har inteckning om den exakta stämpeltiden utan sagt att han gått ut från sitt kontor 23.15

860301 12.20 Polisförhör. SE säger att han inte pratat med några väktare. SE vet ej exakt stämpeltid.

När SE får veta att stämpelklockan gått 1 minut fel och han stämplade ut. Det är då SE inser att han inte har alibi för mordet och måste då manipulera HO för att skaffa ett alibi. Det gör han under 25 ggr från mordet till juni 1986.
Citera
2020-06-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Nja. Det var inte hans vapen. Varför skulle han ha haft det på kontoret?

Pga otrygghet i city under denna tiden. Var ofta SE var tvungen att åka hem sent från jobbet. Var väldigt otryggt i Stlm under denna tiden. Han kände sig helt enkelt otrygg. Dessutom hade han psykisk ohälsa.
Citera
2020-06-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Stämmer det verkligen? Att det var en skytteklubb på femtiotalet som vi talar om här? Som det har framlagts av TP och andra så har man ju fått intrycket av att SE var aktiv i en skytteklubb vid tiden för mordet, eller i alla fall hade varit det i närliggande tid. En skytteklubb på femtiotalet saknar ju relevans som jag ser det.
Jag har också sett en annan källa på det, att han var medlem ett kort tag "i sin ungdom" och/eller i samband med lumpen, men den minns jag inte.
Citera
2020-06-20, 15:43
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Kom ihåg att SE sade att han gick ut utan att prata med väktarna INNAN han fick den rätta
tidsangivelsen

Kom ihåg att SE pratade med Roland B 11.40, innan polisförhöret. Roland B säger att SE inte sade att han pratat med väktarna innan han gick ut. Roland B och SE pratades således vid INNAN man rättat stämpeltiden från 23.20 till 23.19.

Annette K förhör är hemligstämplat. Hon satt i receptionen när SE gick.

HO har pratat med SE 25 ggr mellan 28 februari-12 juni. Två personer som egentligen aldrig skulle träffas då den ene jobbade dagtid och den andre 16.45-20.45 eller 20.45-8.15.

Jag får lite puls av tanken att få ta del av Annette Ks hemligstämplade förhör! Nu borde det väl bara styrka PUs utpekande av SE. Att behålla hemligstämpeln kan knappast öka trovärdigheten i utpekandet av SE som GM.

SE som visste att han kom fram först då OP låg på rygg, folk stod redan omkring OP, HLR pågick och blod bubblade ur hans mun insåg då tiden 23.20 var hans stämpeltid att han för att få stå i centrum för Polisens intresse att han måste "skynda sig" för att bli aktuell i hjälterollen. SE "rensade" bort samtalet på några minuter i sin historia.

KP nämner också att SE ljuger att han hade bråttom till till Tunnelbanan. HO påstår att sista tåget till Mörby gick 23.45. Att SE hade bråttom är en lögn. Vi som tror att SE är en mytoman inser att SE som trodde utstämplingen skedde 23.20 dagen efter mordet måste hitta på en anledning att skynda på sina rörelser, för att kunna "stypa på Palmes kropp där han fallit i gatan liggande på rygg". En felaktig uppgift i hans första förhör, då det var vad han såg, men kom dit först då OP hade vänts på rygg.

SEs "lösning" för att hinna till mordet och göra sig viktig: Förtig samtalet på flera minuter med HO och låtsas som om han har bråttom att hinna till T-centralen på 35 min. Mytomaner tror att de blir mer trovärdiga om de håller sig till sina lögner och får hitta på historien om klockan med mörk urtavla och zigagpromenader på trottoaren på Sveavägen då han inser att den riktiga utstämplingstiden är 23.19. Hade han då rusat direkt ut på Sveavägen och gått i rask takt hade han befunnit sig långt bortom mordplatsen när skotten föll, närmare Kungsgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in