2020-06-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
WARNING! Medical Experts Are Saying That The SARS-CoV-2 Coronavirus Could Attack In A Series Of Waves With New Mutated Strains
https://www.thailandmedical.news/news/warning-medical-experts-are-saying-that-the-sars-cov-2-coronavirus-could-attack-in-a-series-of-waves -with-new-mutated-strains
Medical experts warns an awful lot don't they? They are seldom right though.
Citera
2020-06-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det du länkar till är från 17 mars och det känns inte särskilt aktuellt nu.

Om du läser mer från Thailand Medical News så talar de om flera mutationer. Senast nu i Chicago. Det är massor av olika forskningsresultat som kommit bara senaste dagarna. Jag länkade nog fel, men läs mer på den sajten för att de kommer med ny forskning varje dag.
Citera
2020-06-20, 15:02
Medlem
gloffgloffs avatar
12:29
"Jag åkte ut med Waxholmsbåten igår och inatt fick jag feber och har börjat hosta. Igår kände jag mig frisk med bara lite kli i halsen och några nysningar. Kan jag ta båten hem idag? Vill inte vara kvar här på ön. Tyvärr är det ju en del folk på båtarna. Vad sjutton gör man?
Peder

Hej Peder! Enligt rekommedationerna ska man stanna hemma tills man varit symtomfri i två dagar.

Anna Sjögren

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-06-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Återigen - det är skillnad på enstaka importfall som man omgående tar kontroll över jämfört med att tillåta omfattande samhällspridning som i Sverige.

Att det är öar vi pratar om har ingen reell betydelse. Smittan har spridits med flyg. Sverige är egentligen också en ö. Alla våra grannländer har bara en bråkdel så många smittade och döda per capita. Sveriges strategi är ett stort fiasko.

Så att vara en isolerad ö i Stilla havet eller Atlanten är alltså ingen skillnad mot att vara ett centraleuropeiskt land menar du??

Nu får du väl ge dig med dumheterna.
Även en treåring förstår fördelen med att vara en isolerad ö i världshaven.

Men om du lyfter blicken och tittar på världen i stort så ser även du att det är totalt omöjligt att stoppa en pandemi av det här slaget och samtidigt kunna ha nån sorts välfärd och ekonomi kvar på jorden.

Som sagt... siffrorna talar för sig själv. Nytt rekord i smittspridning igår med 180 000 nya fall på bara en dag.
Nya rekord slås i princip varje dag och WHO varnar nu för det "nya läget".

Detta alltså TROTS alla åtgärder man infört och TROTS att det nu gått 6 månader med den här pandemin.
Även du måste förstå och acceptera att vi kommer att få leva med det här i åratal framöver.
Citera
2020-06-20, 15:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Stängda skolor = mindre smittspridning

Å andra sida reser många land och rike runt och det bidrar väl till mer spridning. Tror ändå på totalt sett mindre spridning nu under sommarlov och semestertider. Tror dessvärre att spridningen tar fart igen under hösten om vi inte får en nedstängning av just skolor. Det tror jag inte vi får. Tror det måste bli väldigt illa innan regeringen fattar andra beslut.

Att stänga skolor är det absolut mest samhällsfientliga man kan göra alla kategorier. Du ska fan i våld förstöra för hela nästa generation du. Farlig mupp du
Citera
2020-06-20, 15:03
Medlem
Citat:
Alla de länder som varit framgångsrika i sin strategi att bekämpa smittan har stängt ned skolor.

Och de flesta av detta ångrar just detta beslut. Inklusive våra nordiska grannar. De hade INTE gjort samma sak igen om de fått chansen.

Det är bättre att göra effektiva åtgärder. Stängda skolor var inte en sådan uppenbarligen. Det håller precis alla med om nu efteråt.
Citera
2020-06-20, 15:04
Medlem
Antalet inlagda på IVA har gått ner. Kan det bero på att skolorna stängt? Stackars äldre föräldrar med barn fortfarande i skolåldern kan väl tillfälligt pusta ut. Skulle vara intressant och se om det finns ett samband. Men sånt lär vi väl aldrig få reda på i Sverige. Här håller myndigheterma statistiks för sig själva.
Citera
2020-06-20, 15:04
Medlem
Citat:
Alla de länder som varit framgångsrika i sin strategi att bekämpa smittan har stängt ned skolor.

Fast Kina stängde ju ner skolorna i Wuhan - och nu har de problem i Peking igen..
Citera
2020-06-20, 15:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det spelar ju ingen roll OM barnen skulle sprida smitta till sina föräldrar (som rimligtvis inte är pensionärer). De enda som Corona är farlig för är åldringarna. Och några yngre med underliggande sjukdomar.

Samhället kan inte hålla stängt för att 500 personer har dött i Corona (= de <70).

Det är också en fråga ifall sophämtare ska räknas som samhällsviktiga eller ICA-kassörer eller kockar eller ...

De som kan jobba hemifrån ska förstås göra det, men det finns massor av yrken som man inte kan sköta på distans. Dessa personer måste ta sig till jobbet med kollektivtrafik.

Barn som smittar sina lärare. Barn smittar sina föräldrar som i sin tur smittar sina arbetskamrater. Arbetskamrater som bor ihop med äldre och andra i riskgrupp. Allt hänger ihop i långa smittkedjor.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Jag anser inte att alla frågor är lätta att svara på, men jag har åtminstone NÅGOT jag bygger mina svar på, till skillnad från er och politikerna.

Vad är det som pekar på att Sveriges extrema dödstal beror på att vi har fått in viruset på äldreboenden i högre grad än våra grannländer?

Tills ni kommer med några konkreta uppgifter så är grundorsaken till Sveriges extrema dödstal helt enkelt en större allmän smittspridning.
Stämmer säkert.

Tittar man på siffror på olika länder så ligger dödstalen i de olika åldersgrupperna ganska lika. T ex att runt 90% är över 70 år. Snittåldern på döda ligger runt 80 år. Oavsett om det är Kina, Danmark, Italien eller Sverige.

Så har ex danskarna 50 döda under 70 år och vi 500 så borde man ju kunna anta att vi har haft 10 ggr fler smittade. Rimligen borde då också antalet med antikroppar i Sverige vara 10 ggr fler.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det spelar ju ingen roll OM barnen skulle sprida smitta till sina föräldrar (som rimligtvis inte är pensionärer). De enda som Corona är farlig för är åldringarna. Och några yngre med underliggande sjukdomar.

Samhället kan inte hålla stängt för att 500 personer har dött i Corona (= de <70).

Det är också en fråga ifall sophämtare ska räknas som samhällsviktiga eller ICA-kassörer eller kockar eller ...

De som kan jobba hemifrån ska förstås göra det, men det finns massor av yrken som man inte kan sköta på distans. Dessa personer måste ta sig till jobbet med kollektivtrafik.

Argumentet var ju att inte stänga skolorna för då skulle personalen i vård och äldreomsorg inte kunna jobba,

så då frågar jag dig: de föräldrarna som det inte spelar nån roll om de blir smittade,

var jobbar de tror du?
Citera
2020-06-20, 15:06
Medlem
Jag skulle vara mycket försiktig med att gå och testa mig för antikroppar under rådande testförhållanden. Vissa forskar hävdar att viruset kan hänga kvar i utrymmen upp till 7 timmar.
Snacka om att sprida smittan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in