Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Ja övriga Europa kommer få det tufft. Och jag håller med dig att alla kommer få det hårt. Men frågan är om inte turismen kan rädda syd Europa?? Jag tror det.
Och visst är Sverige bättre rustade.
Men glöm inte att vår regering budgeterade 2 miljarder för korttidspermitteringarna. Det gick upp i över 100 miljarder direkt. Så det kan gå fort för oss också
Absolut kommer vi att få enorma utgifter i framtiden. För vi vill ju inte lämna folket åt sitt öde - som man tenderar nu göra i Italien där maffian får ta hand om skiten..
Det går inte att komma ifrån att denna pandemi kommer att kosta pengar. Men vi behöver ju inte öka utgifterna i onödan. Vi behöver inte investera i värdelösa munskydd utan lägga de pengarna exempelvis för att kämpa arbetslösheten. Då räddar vi liv..
Och jag tror tyvärr att turismen inte är lösningen för problemet i syd-Europa. Dels vågar inte folk åka som vanligt pga osäkerheten som råder. Dels ökar också kostnaderna i dessa länder när turisterna bär med sig virus in i landet. Grekland hade 32miljoner (!) turister förra året. HUR skulle de kunna ta emot ens en bråkdel av alla dessa, testa, spåra, isolera etc?
Jag tror tyvärr att många räknar med "gratispengar från EU". Jag är glad att Sverige har en med återhållsam inställning till att sprida pengar sorglöst omkring sig - för att sen gråta över det faktum att landet är bankrutt. Men jag fattar att de stora länderna jublar. De har ju mest att hämta hem:
Citat:
Det finns ännu ingen färdig tabell, men enligt preliminära siffror kommer Italien att få 82 miljarder euro, Spanien 77 , Frankrike 39, Polen 38 och Tyskland 29 miljarder euro. Och Sverige får alltså 4,9 miljarder euro, drygt 50 miljarder svenska kronor.
Länderna får själva ansöka om pengar till investeringar. Och ansökningarna granskas sen av EU-kommissionen för att se att de överensstämmer med EU:s prioriteringar t ex klimatomställning och digitaliseringen av ekonomin men länderna måste också följa EU:s rekommendationer när det galler sunda statsfinanser och strukturreformer.
Det där fetade: kan det bli mer löjligt? Länder vars statsfinansiering är redan helt åt skogen INNAN Coronan..