2020-06-20, 12:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
En spekulation byggt på flera spekulationer..

Lite bakgrund.

Hedersmord, eller skammord, är ett ofta planerat mord på en familjemedlem eller släkting för att återupprätta familjens, klanens eller gruppens heder, som offret på något sätt anses ha vanärat.

Den upplevda vanäran förorsakas vanligtvis av följande värderingar och åtföljande handlingar:

Förövarna anser det är fel att umgås med personer av motsatt kön, och/eller med personer ur andra grupper.
Förövarna anser att vissa kläder bryter mot gruppens klädkod för offrets könstillhörighet.
Förövarna försöker tvinga offret till att genomgå ett arrangerat äktenskap, eller försöker stoppa en skilsmässa eller förhindra offret ifrån att gifta sig enligt eget val.
Förövarna tolererar ej för- eller utomäktenskapliga sexuella handlingar eller homosexuellt umgänge.

Hedersmord är en del av begreppet ”hederskultur”. I en situation då kvinnan anses ha dragit skam över familjen åligger det de manliga familjemedlemmarna att återupprätta hedern. Mordet ses som en rättvis och berättigad handling. Mord på kvinnor i nära relationer avspeglar attityder som är gemensamma för alla samhällen och länder, och som handlar om kvinnans värde, hennes "riktiga" roll i samhället och mäns äganderätt över och kontroll av kvinnor. En man som begår ett hedersmord försvarar inte bara sin egen heder utan även moralen i samhället.

I starkt patriarkala samhällen betraktas kvinnors föräktenskapliga eller gifta kvinnors utomäktenskapliga sexuella förbindelser som det allvarligaste hotet mot männens och familjens heder. Begreppet hedersmord är kopplat till kvinnans (otillåtna) bruk av sin sexualitet och/eller ett omoraliskt, oacceptabelt uppförande. Kvinnan anses, genom sitt påstådda eller verkliga beteende, ha dragit skam över sin familj genom att bryta mot de accepterade samhällsnormerna för hur en kvinna förväntas uppföra sig. Men även andra opassande beteenden hos de kvinnliga familjemedlemmarna kan dra skam och vanära över familjen, och i förlängningen över hela samhället. Kvinnor mördas för att de gift sig med män de själva valt, för att de vägrat ingå tvångsgifte, för att de skilt sig från män som misshandlat dem, för att de flirtat, visat brist på lydnad eller för att de "tillåtit sig själva" att bli våldtagna.

Nu till den 3 april 2018

Inledningsvis sticker det inte ut med tanke på allt som florerar på FB.
Det publiceras ett enskilt hot imot W på forumet Facebook.
Som är skam relaterat,som avser att relationen W och T inte är ärbar. Som ska bestraffas.

Sedan händer inget på många månader.
Verkar det som.
Men T börjar fokusera mer och mer på hur W ska klä sig,uppföra sig bla. Fokus på att W är nära honom.. T börjar att uppfattas som paranoid och kontrollerande.

Det händer saker runt honom..

Nu börjar det bli lite mera intressant.

W är inte med T. Ute och rör sig.
2019-09-28 skickar W ett sms.
Albas o vikons vän Ali är med han är kurd och lugn..

Men vad man inte vet just då.
Nu senare samma kväll, postas samma hot mot W igen. Från,som det ser ut som är postat av Ali.

Verkar som om W får lite obehag känslor för A.

W smsar igen.

Jag har gjort så du kan se vart jag är, du behöver inte ha din karta på men känns bra om du vet vart ja är om något skulle hända..

Lite kortfattat om kommande sms och frågeställning.

Varför blev Tisko så nervös över vad w hade för kläder på sig när hon blev sedd av "släktingen"?

W svarade hon hade ju bara det..

T säger att hon måste tänka sig för..

W ber om mera råd om kläder..
Bara vissa endast om han är med henne.
(Då som skydd)

T.. nu har du förstört allt..
T kan inte längre skydda henne eller..

Nu har även det spridits sig i kretsar att T har gjort W gravid vid mer än ett tillfälle och W har gjort abort.. Det pratas tillochmed i Moskén i Uddevalla om det.
Ps

Veckan innan mordet.

Nu dyker samma gamla hot upp tre gånger på samma dag. Illavarslande.

Närmare helgen kommer även Kurdo på besök.
Även andra vänner håller sig nära honom.

Verkar som T måste fatta ett snabbt beslut.
Tiden börjar rinna ut för T.

T har nu ett val.
Alt 1 Upprätta heder med att w dödas av honom.
Alt 2 Att själv hamna i onåd och själv bli dödad.

T är ung har egentligen ingen aning om hur han ska gå tillväga. Han googlar på hur polisen jobbar och hur man kan komma undan.. ect..

Men brist på kunskap och erfarenhet och under enorm tidspress kör han sin plan.

Medhjälpare finns som gör det T inte är kapabel till. Sedan lämnar T åt sitt öde..

Som vi vet havererade..
Stress och slarv,trasslar in sig i lögner..

Nu sitter han där han sitter och kan inte göra något.. Han är dömd på båda sidor vad han än gör..

DETTA är bara en alternativ SPEKULATION.

Den enda som vet vad som har hänt är T.

Vi andra kan bara tro och gissa..

Jag köper ditt resonemang till viss del.
Men jag tycker att Du har ganska bra synpunkter.
Kanske inte till 100 procent men ganska bra ändå.
Jag ska fundera på detta ett tag till.
Citera
2020-06-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Uddevalla tingsrätt har redan förberett sig genom att ta in en extra advokat, för att minimera risken för att behöva ta om rättegången om någon blir sjuk. De ska också vara två åklagare, två domare och fyra nämndemän.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7470871
Ehh ja. Du har delat en artikel från 11 maj.
Rättegången i tingsrätten är över.
RPU sen kommer domen.
Citera
2020-06-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Efter att en vit svensk en gång vart tionde år begår ett brutalt mord / terror-attack får vi konstanta artiklar om det vita hotet från extremhögern.

Var är artiklarna om hotet från dessa asylanter som gång på gång utför vidriga mord/sexuell attacker mot svenska kvinnor?

Man får alltså gruppera vita svenska män men inte utomeuropeiska färgade muslimska män?

Okay

RIP Wilma. - han kommer ut ur fängelset en dag, och då kan ingen rädda kräket.

/C

Hur många gånger har vidriga mördare blivit dödade efter avtjänat straff?

Förstår inte varför denna kommentar skrivs så ofta.
Han kommer inte bli dödad för det han har gjort.
Ingen vill smutsa ned sig så
Citera
2020-06-20, 12:24
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Ehh ja. Du har delat en artikel från 11 maj.
Rättegången i tingsrätten är över.
RPU sen kommer domen.

Jag svarade på frågan "Någon som vet hur många som satt i rätten??" Har du annan information?

May 29, 2020 12:04 PM
Rätten består av två ordföranden och fyra nämndemän, samt en sekreterare. Att det är dubbla domare och fler nämndemän är vanligt på större rättegångar, men ännu viktigare nu eftersom man inte vill riskera att behöva ställa in eller börja om på grund av eventuella sjukdomsfall.
https://embed-beta.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2931090
Citera
2020-06-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Hur många gånger har vidriga mördare blivit dödade efter avtjänat straff?

Förstår inte varför denna kommentar skrivs så ofta.
Han kommer inte bli dödad för det han har gjort.
Ingen vill smutsa ned sig så

Jag fattar inte heller. Man hör den ofta, även för mildare typer av brott.

"Rör du mitt barn, så dödar jag dig!"

Men finns det något verkligt fall av återgäldningsmotd?
Citera
2020-06-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Städade badrummet, tvättade mattan, bytte sängkläder, moppade golvet, kastade ut sopor, det blir 5 gg.

Tur du inte är förundersökningsledare, du sitter och säger att han hade massa städande han inte hade hunnit på natten men han skulle alltså ha hunnit städa hela lägenheten under 1 timme och 12 minuter på dagen framför att hinna städa lägenheten under flera timmar på natten? Du skojar va?

Loggade tider Tishko var hemma:

-08:44-08:51(7 min)
-09:52-10:17(25 min)
-11:09-11:28(19 min)
-11:49-11:56(7 min)
-12:53-13:07(14 min)
Citera
2020-06-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Jag fattar inte heller. Man hör den ofta, även för mildare typer av brott.

"Rör du mitt barn, så dödar jag dig!"

Men finns det något verkligt fall av återgäldningsmotd?

Nej det är sånt man ser i filmer men i Västerlandet i verkligheten är det sällsynt med öga för öga.
Ingen vill smustsa ned sig så, som sägs i tråden.
I gangsterkretsat i USA kan det förekomma om än ovanligt.
Men det är annat i länder med tradition för vendettor och de är ganska många i världen.

I Sverige finns ett fall för inte så länge sedan med enbart svenskar inblandade och misstänkt inblandade: Killen som sköt ihjäl sin exfru (ev fru) på en parkeringsplats och efter avtjänst straff på ca 10 år försvann. Anhörig till frun misstänktes och häktades men kunde inte bindas.
Bland nysvenskarna har det förekommit öga för öga som inte fått någon vidare plats i medier.

Den här kurden går säker efter sitt frigivande. Då kan han vara ca 35 och har bytt namn och sätter sig på annat håll i Sverige. Inga anhöriga eller vänner till W rör honom fysiskt även om de skulle veta var han fanns.
I eget land hade han haft anledning att frukta för sitt liv. Men då hade han väl flytt till Sverige och fått asyl för livsfara i Irak.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-06-20 kl. 13:01.
Citera
2020-06-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Nej det är sånt man ser i filmer men i Västerlandet i verkligheten är det sällsynt med öga för öga.
Ingen vill smustsa ned sig så, som sägs i tråden.
I gangsterkretsat i USA kan det förekomma om än ovanligt.
Men det är annat i länder med tradition för vendettor och de är ganska många i världen.

I Sverige finns ett fall för inte så länge sedan med enbart svenskar inblandade och misstänkt inblandade: Killen som sköt ihjäl sin exfru (ev fru) på en parkeringsplats och efter avtjänst straff på ca 10 år försvann. Anhörig till frun misstänktes och häktades men kunde inte bindas.
Bland nysvenskarna har det förekommit öga för öga som inte fått någon vidare plats i medier.

Den här kurden går säker efter sitt frigivande. Då kan han vara ca 35 och har bytt namn och sätter sig på annat håll i Sverige. Inga anhöriga eller vänner till W rör honom fysiskt även om de skulle veta var han fanns.
I eget land hade han haft anledning att frukta för sitt liv. Men då hade han väl flytt till Sverige och fått asyl för livsfara i Irak.

Jo, men jag tänkte främst här i Sverige. I många andra länder har ju inte ett människoliv samma värde som hos oss, och man verkar döda till och med sitt kött och blod väldigt lättvindigt.
Citera
2020-06-20, 13:25
Medlem
Callebiltes avatar
Hoppas han får det riktigt djävligt inne på kåken. Har kostat oss skattebetalare ofantliga mängder pengar.. säkert uppemot 100 mille vid det här laget.

Krävs mååånga nysvenskar med lågbetaljobb för att täcka upp skattekostnaden för denna enskilde berikare...
Citera
2020-06-20, 13:28
Medlem
K.Blomkvists avatar
Detta är nog OffTopic.

Men jag vill varna alla oss normala människor.

Det finns väldigt många sjuka personer i vårt samhälle som gör väldigt sjuka saker som vi normala inte ens kan tänka på.

Jag tror att Tischko är en av de sjuka psykopatiska, sociopatiska och narcissistiska personliga egenskaper.

Kolla bara upp detta här hur sjuka de kan bli:

VIDEO: Kriminell Instagramprofil misstänks för skottlossning på fest
https://samnytt.se/video-kriminell-instagramprofil-misstanks-for-skottlossning-pa-fest/

Kolla in detta svinet också:

Polisen jagar utvisningsdömd psykrymling: ”Knivhugger vem som helst”
https://samnytt.se/polisen-jagar-utvisningsdomd-psykrymling-knivhugger-vem-som-helst/

Sorry om detta är NÅGOT Off Topic.

Men detta är ENBART ett WORD OF WARNING!!

Kanske jag skulle lägga upp detta i ett annat forum.
Men det är SÅ många här inne i detta forum så jag kände att jag måste bara skicka detta vidare till Er.

Jag tor nog att Admin här inne kommer att banna mig, men det köper jag.

Men SE UPP när ni rör ute, speciellt just nu i Göteborg!!
Citera
2020-06-20, 13:33
Medlem
Blir ju lite fundersam när han påstår att ev någon kan ha lagt Wilmas huvud i garderoben utan hans inblandning ? Någon har då tagit täcket i sängen lagt det i garderoben och sedan bäddat igen sängen . Men såklart jag skulle absolut inte reagerat att täcket var borta , lukten och allt blod som fanns kvar 🤔 vill inte ens tänka vilka mängder som han städat upp med tanke på hur mycket blod som fanns på täcket , väggar , golv ja överallt !!!!!! Slarvigare mördare får man leta efter . Vet att det inte är helt omöjligt att dom ändras vid ett överklagande .. för det kommer den att bli . Och att det ska vara absolut ställt utan rimligt tvivel att någon annan dödat henne och hanterat kroppen ja då är det riktigt riktigt illa i vårat rättssystem 😕
Tänker på Wilmas anhöriga som inte får sörja pga de endast har en del av sitt barn att begrava och vetenskapen om att resten av henne finns någonstans där ute .. fruktansvärd tanke . Med tanke på T ” tigande under alla förhör , rättegång , isolerad m fulla restriktioner så lång tid väljer att tiga så tror jag inte att han kommer berätta var han dumpat resten ? Är dessa på tippen , havet så anser han väl att allt är borta och då spelar inte ett erkännande någon roll . Sedan eftersom har har lyckats köra m tysta leken under restriktioner och isolering Under så lång tid bevisar att han är tuff , de flesta brukar klappa ihop förr eller senare . Vet några som suttit i Saltvik under restriktioner och de har sagt att dessa två månader har varit fruktansvärda . En cell 23 Tim per dygn varav 1 för promenad . Ingen kontakt m andra , tv, tidningar . Dessa personer är inte förstagångsförbrukare utan varit in några vändor på häkte / anstalt. T har väl suttit häktat ca 6 månader ?
Citera
2020-06-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Detta är nog OffTopic.

Men jag vill varna alla oss normala människor.

Det finns väldigt många sjuka personer i vårt samhälle som gör väldigt sjuka saker som vi normala inte ens kan tänka på.

Jag tror att Tischko är en av de sjuka psykopatiska, sociopatiska och narcissistiska personliga egenskaper.

Kolla bara upp detta här hur sjuka de kan bli:

VIDEO: Kriminell Instagramprofil misstänks för skottlossning på fest
https://samnytt.se/video-kriminell-instagramprofil-misstanks-for-skottlossning-pa-fest/

Kolla in detta svinet också:

Polisen jagar utvisningsdömd psykrymling: ”Knivhugger vem som helst”
https://samnytt.se/polisen-jagar-utvisningsdomd-psykrymling-knivhugger-vem-som-helst/

Sorry om detta är NÅGOT Off Topic.

Men detta är ENBART ett WORD OF WARNING!!

Kanske jag skulle lägga upp detta i ett annat forum.
Men det är SÅ många här inne i detta forum så jag kände att jag måste bara skicka detta vidare till Er.

Jag tor nog att Admin här inne kommer att banna mig, men det köper jag.

Men SE UPP när ni rör ute, speciellt just nu i Göteborg!!

Jag jobbar inom psyk sedan 20 år tillbaka . Var på en utbildning med en fransk forskare inom just psykiskt sjuka m våldstendenser . Han har tydligen jobbat m bla T Qvick mfl . Han sa när det tex skrivs i tidningen att en patient på psyk rymt mm så brukar det få rubriker i media . Men alla grova våldsbrott som görs är det endast ( detta var något år sedan ) 4% som var psykiskt sjuka . Resterande 96 % är som kallas ” friska” så de vi egentligen ska vara rädd för är dessa ” normala människor . De flesta som är svårt psykiskt sjuka är under behandling och ofta inte kapabel att utföra dessa brott . Något att fundera på 🤔 de fick mig att göra det .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in