Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Det är inte så mycket halleluja som det är OK, det här är vad proffsen som haft tillgång till exakt hela materialet har kommit fram till, då kollar jag själv närmare på alla delar som inte fick plats i presentationen.
Såvitt jag förstod hade alla veteraner gått i pension och det här var en ny grupp som startade på ny kula och gick tillbaka till brottsplatsen, så varför skylla CP på dem? Ölvebro tycker ju SE-spåret är ointressant och han kanske är representativ för gamla gardet i det avseendet, vad vet jag.
Varför skulle det vara omöjligt när Veckans brott lyckades göra det på c:a 4:20 i ganska soft tempo? En småspringande SE med koll på ingångarna kan lätt raka bort 30 sek från den tiden och hämta vapnet. Fast nu har jag aldrig varit en anhängare av vapenhämtandet på kontoret, min huvudtes är att han redan hade det med sig. Jag la in det som alternativ här i "kränktscenariot" endast för att det öppnade för att mord"planen" (well...) fick en alternativ begynnelsepunkt.
Jag kan bara tolka "självmant" som att du menar att det skulle vara ett stort risktagande man borde ha velat undvika till varje pris. Det håller jag inte med om, med tanke på att det också ger fördelar. Titta på dig själv, du tycker i stort sett att utstämplingen är en form av alibi som gör att han kan strykas. Det är precis vad han hoppades använda det till, och förstärka ytterligare med frampetandet av visaren till 23:20 och sedermera 23:21 (tingsrätten). Hur hade du försvarat SE om du hade saknat den där tidsangivelsen och plötsligt måste hantera att han kunde ha varit precis varsomhelst mellan 21:00 (alt 20:10 som team ALG vill) och 23:40? Den som misstänker honom får ju en hel leksaksbutik att laja med då, ungefär som med CP som man tack vare att han inte riktigt fanns någonstans kunde placera överallt han behövde ha varit.
Dock är jag tveksam till att tillskriva utstämplingen ett rationellt och genomtänkt syfte, givet att den GM-profil som SE skulle matcha inte handlar särskilt rationellt när de är fast i tunnelseendet före dådet. Det är först efteråt (om de har turen att komma undan) som de tvingas försöka bli smarta helt plötsligt.
Kommentar: VB presenterade ingen tur via SEs kontor. Det funkar inte.
Vad du också glömmer är att VB (och TP) inte har två parallella turer till MP/Sveavägen 44, en via Saris skyltfönster, en via bakvägen till Skandia och stämpelklockan. Hade man gjort så hade det framgått att stoppet vid Sari måste vara flera minuter för att kompensera för SEs omväg (SE måste också gått fortare vilket inte är omöjligt).
Dina idéer om att SE skulle resonerat i termer av alibi stämmer inte med kända fakta. Om SE gör rundturen till bakvägen måste han påbörjat denna redan innan LOP korsar gatan, och definitivt innan de stannar vid Sari. Således finns det inget sätt för honom att veta att han skall komma ut och möta LOP utanför Skandia och iden om alibi är meningslös. Iden om SE som Grandman är kass helt enkelt.
Till sist: jag brukar avstå från GM-psykologi om motiv etc. eftersom det inte går att veta säkert hur en GM resonerar, men det finns gränser. Att en presumtiv statsministermördare som lyckats smyga ut obemärkt och fått korn på sitt offer (med eller utan avsnäsning!) skulle välja att gå in på jobbet och binda sig själv till tid och plats (och tappa offret ur sikte), det är inte udda, det är befängt.