2020-06-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att den SÄPO-grupp som Sten Andersson talade om existerade har bekräftats av PU, men med orden ”Det var ingen mördargrupp”. Oavsett det uttalandet är det av yttersta vikt att vi får veta vilka dessa var , när , var och varför övervakning skedde. Har alltid förvånat mig att ingen S-företrädare följt upp SAs uppgifter.

Håller helt med om att knarkspan måste kollas , dom har bevisligen funnits i grannskapet. Däremot tycker jag uppgifterna runt dom är besvärande vaga och betraktar allt som kommer över Thure Nässéns läppar med skepsis.

Fallskärmsjägarna blir intressanta då det ger en möjlig koppling mot Jägar-Nisse och det gäng som under morddagen kommer in från Gotland . Detta överrensstämmer dock dåligt med de uppgifter som finns i övervaknings-PM och talar om att Olof Palme varit övervakad fr o m torsdag kväll.

De kan givetvis samverkat med andra grupper och här kommer Åke J Ek och hans KLARA LIDINGÖ - gäng in. Det kan vara dessa som ”Björn” säger varit medlem i till Lars Borgnäs i hans MMM-dokumentär.
Om Stig Engström ska vara inbladad krävs också att Skandiaväktarna är det . Finns inget som tyder på detta trots att fallet nu varit högprioriterat de sista fem åren.

Det där sista om att väktarna måste måste vara inblandade för att få SE inblandad. Kan du utveckla det resonemanget?
Citera
2020-06-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag har ju långt lättare att acceptera att en GM stämplar ut efter ett brott snarare än minutrarna innan. Jag skulle kunna rada upp flera sådana risker som SE som gärningsman tar. Ett sådant riskbeteende behöver förklaras i sådana fall. Var han tvungen av andra skäl att stämpla ut på det sättet. Skäl som väger tyngre än att undvika att knyta sig till mordplatsen i tid och rum. Vad är det för skäl som väger så tungt?

Det finns förstås personligheter som tar extrema risker. Men jag vill se varför SE är en sådan.
Risk är inte en relevant parameter i huvudet på den typ av GM som SE skulle representera, du utgår från ditt eget rationella jag och tänker att du inte skulle gjort si eller så för att det minskar dina möjligheter att komma undan. Den GM som agerar med det MO som SE använt om det var han, är ju en enda stor clusterfuck av massiva risker hela vägen, och har inte ens tänkt så långt som varken ATT eller HUR han ska komma undan.

Vad är en utstämpling riskmässigt jämfört med att uppträda i egna kläder (som man är känd för bland kollegor och bekanta) och skjuta en statsminister framför ögonvittnen? Och därefter springa därifrån mitt framför ögonen på ytterligare vittnen? Halka runt på David Bagares som nån j-a Benny Hill? Vi kan med facit i hand säga att han inte åkte fast på plats och därför argumentera baklänges därifrån att han tycks ha gjort en välavvägd riskbedömning, men det har han ju inte alls? Hur vet han att de som står vid rödljusen är såna som LL och inte civilsnutar på väg till knarkspaning? Hur vet han vad som väntar i gränden? Nu var det Jeppsson, kunde lika gärna varit två promenerande dörrvakter breda som ladugårdsväggar som hade hört skotten, hugger tag i den springande fånen och knycklar ihop honom till en hög med armar och ben som de sätter sig på tills polisen kommer.
Citera
2020-06-20, 11:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inte så mycket halleluja som det är OK, det här är vad proffsen som haft tillgång till exakt hela materialet har kommit fram till, då kollar jag själv närmare på alla delar som inte fick plats i presentationen.

Såvitt jag förstod hade alla veteraner gått i pension och det här var en ny grupp som startade på ny kula och gick tillbaka till brottsplatsen, så varför skylla CP på dem? Ölvebro tycker ju SE-spåret är ointressant och han kanske är representativ för gamla gardet i det avseendet, vad vet jag.

Varför skulle det vara omöjligt när Veckans brott lyckades göra det på c:a 4:20 i ganska soft tempo? En småspringande SE med koll på ingångarna kan lätt raka bort 30 sek från den tiden och hämta vapnet. Fast nu har jag aldrig varit en anhängare av vapenhämtandet på kontoret, min huvudtes är att han redan hade det med sig. Jag la in det som alternativ här i "kränktscenariot" endast för att det öppnade för att mord"planen" (well...) fick en alternativ begynnelsepunkt.

Jag kan bara tolka "självmant" som att du menar att det skulle vara ett stort risktagande man borde ha velat undvika till varje pris. Det håller jag inte med om, med tanke på att det också ger fördelar. Titta på dig själv, du tycker i stort sett att utstämplingen är en form av alibi som gör att han kan strykas. Det är precis vad han hoppades använda det till, och förstärka ytterligare med frampetandet av visaren till 23:20 och sedermera 23:21 (tingsrätten). Hur hade du försvarat SE om du hade saknat den där tidsangivelsen och plötsligt måste hantera att han kunde ha varit precis varsomhelst mellan 21:00 (alt 20:10 som team ALG vill) och 23:40? Den som misstänker honom får ju en hel leksaksbutik att laja med då, ungefär som med CP som man tack vare att han inte riktigt fanns någonstans kunde placera överallt han behövde ha varit.

Dock är jag tveksam till att tillskriva utstämplingen ett rationellt och genomtänkt syfte, givet att den GM-profil som SE skulle matcha inte handlar särskilt rationellt när de är fast i tunnelseendet före dådet. Det är först efteråt (om de har turen att komma undan) som de tvingas försöka bli smarta helt plötsligt.
Kommentar: VB presenterade ingen tur via SEs kontor. Det funkar inte.

Vad du också glömmer är att VB (och TP) inte har två parallella turer till MP/Sveavägen 44, en via Saris skyltfönster, en via bakvägen till Skandia och stämpelklockan. Hade man gjort så hade det framgått att stoppet vid Sari måste vara flera minuter för att kompensera för SEs omväg (SE måste också gått fortare vilket inte är omöjligt).

Dina idéer om att SE skulle resonerat i termer av alibi stämmer inte med kända fakta. Om SE gör rundturen till bakvägen måste han påbörjat denna redan innan LOP korsar gatan, och definitivt innan de stannar vid Sari. Således finns det inget sätt för honom att veta att han skall komma ut och möta LOP utanför Skandia och iden om alibi är meningslös. Iden om SE som Grandman är kass helt enkelt.

Till sist: jag brukar avstå från GM-psykologi om motiv etc. eftersom det inte går att veta säkert hur en GM resonerar, men det finns gränser. Att en presumtiv statsministermördare som lyckats smyga ut obemärkt och fått korn på sitt offer (med eller utan avsnäsning!) skulle välja att gå in på jobbet och binda sig själv till tid och plats (och tappa offret ur sikte), det är inte udda, det är befängt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-20 kl. 11:56.
Citera
2020-06-20, 11:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Det kan ju vara flera lager som inte nödvändigtvis har med varandra att göra. Mordet ger intryck av att vara tillfällighetsstyrt men inte hafsigt. Snarare snabbt och resolut. Resultatet blev det förväntade om OP:s omedelbara frånfälle var målet.

Detta är lokalt, inhemskt. En mindre konspiration alternativt en ensam slumpmördare. Resten av röran är en mix av Holme'rs inkompetens och maktens farhågor för ovälkommen uppmärksamhet där man inte vill ljus skall sippra in. Det kan gälla allt från främmande makt, rikets säkerhet, omsorg om partiet och dess företrädare i allmänhet och OP i synnerhet. Privatliv eller politiskt, sådant man visste eller trodde sig veta.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att den SÄPO-grupp som Sten Andersson talade om existerade har bekräftats av PU, men med orden ”Det var ingen mördargrupp”. Oavsett det uttalandet är det av yttersta vikt att vi får veta vilka dessa var , när , var och varför övervakning skedde. Har alltid förvånat mig att ingen S-företrädare följt upp SAs uppgifter.

Håller helt med om att knarkspan måste kollas , dom har bevisligen funnits i grannskapet. Däremot tycker jag uppgifterna runt dom är besvärande vaga och betraktar allt som kommer över Thure Nässéns läppar med skepsis.

Fallskärmsjägarna blir intressanta då det ger en möjlig koppling mot Jägar-Nisse och det gäng som under morddagen kommer in från Gotland . Detta överrensstämmer dock dåligt med de uppgifter som finns i övervaknings-PM och talar om att Olof Palme varit övervakad fr o m torsdag kväll.

De kan givetvis samverkat med andra grupper och här kommer Åke J Ek och hans KLARA LIDINGÖ - gäng in. Det kan vara dessa som ”Björn” säger varit medlem i till Lars Borgnäs i hans MMM-dokumentär.
Om Stig Engström ska vara inbladad krävs också att Skandiaväktarna är det . Finns inget som tyder på detta trots att fallet nu varit högprioriterat de sista fem åren.
Citera
2020-06-20, 11:58
Medlem
Tror ni man kan utesluta att Alf E kan ha haft någonting med mordet att göra, jag tänker då att han gett support till gm i någon form, typ pengar , vapen osv?
Citera
2020-06-20, 12:03
Medlem
Vad anser ni här i tråden om Borgnäs tankar på att SE stod inne på Tunnelgatan då skotten föll?
Citera
2020-06-20, 12:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Risk är inte en relevant parameter i huvudet på den typ av GM som SE skulle representera, du utgår från ditt eget rationella jag och tänker att du inte skulle gjort si eller så för att det minskar dina möjligheter att komma undan. Den GM som agerar med det MO som SE använt om det var han, är ju en enda stor clusterfuck av massiva risker hela vägen, och har inte ens tänkt så långt som varken ATT eller HUR han ska komma undan.

Vad är en utstämpling riskmässigt jämfört med att uppträda i egna kläder (som man är känd för bland kollegor och bekanta) och skjuta en statsminister framför ögonvittnen? Och därefter springa därifrån mitt framför ögonen på ytterligare vittnen? Halka runt på David Bagares som nån j-a Benny Hill? Vi kan med facit i hand säga att han inte åkte fast på plats och därför argumentera baklänges därifrån att han tycks ha gjort en välavvägd riskbedömning, men det har han ju inte alls? Hur vet han att de som står vid rödljusen är såna som LL och inte civilsnutar på väg till knarkspaning? Hur vet han vad som väntar i gränden? Nu var det Jeppsson, kunde lika gärna varit två promenerande dörrvakter breda som ladugårdsväggar som hade hört skotten, hugger tag i den springande fånen och knycklar ihop honom till en hög med armar och ben som de sätter sig på tills polisen kommer.
Du blandar friskt sådant som GM inte kan veta (civilpoliser, dörrvakter på vift) med sådant som GM-SE definitivt vet: han har enligt Grand-scenariot lyckats smyga ut obemärkt och kan mörda OP utan att någon kan knyta honom till platsen. Vad mer är, han har all anledning att anta att han kan smyga tillbaka samma väg, checka ut och prata med vakterna. På så sätt får han ett verkligt alibi.

Trots ovanstående enkla faktum så envisas du med att försöka hitta en förklaring till att han ska ha valt att springa in bakvägen och stämpla ut INNAN mordet. Märkligt.
Citera
2020-06-20, 12:09
Medlem
FurirRevaers avatar
Går absolut inte att utesluta honom för någonting. Han hade konstiga kontakter och har troligtvis ljugit om var han var på mordkvällen. Iaf har hans förra sambo tagit tillbaka att de skulle gått till sängs samtidigt. Enligt henne gick han ut igen efter att de kommit hem från ett restaurangbesök, och inte kommit hem förrän efter midnatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tror ni man kan utesluta att Alf E kan ha haft någonting med mordet att göra, jag tänker då att han gett support till gm i någon form, typ pengar , vapen osv?
Citera
2020-06-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Till sist: jag brukar avstå från GM-psykologi om motiv etc. eftersom det inte går att veta säkert hur en GM resonerar, men det finns gränser. Att en presumtiv statsministermördare som lyckats smyga ut obemärkt och fått korn på sitt offer (med eller utan avsnäsning!) skulle välja att gå in på jobbet och binda sig själv till tid och plats (och tappa offret ur sikte), det är inte udda, det är befängt.
Omvänt är det lika befängt är det att tro att SEs besatthet av utpasseringstiden inte betyder någonting särskilt. Den fyller ju ingen funktion för en oskyldig SE. Skälet han uppger för att Roland Bergström ska gräva fram tiden ur systemet är falskt. Han är inte jagad av norsk och svensk media då, och hade han varit det så vad fan har utpasseringstid med det att göra? Han ska prompt veta det ner på minuten. Han FÅR veta det ner på minuten och antecknar noga: Det STÅR 23:20, men det VAR 23:19. Inte tvärtom. Fast till polisen säger han tvärtom: Det står 23:19 fast fröken ur blablabla så öhh 23:20 ska det vara. Detta från en man som enligt kollegor är så övermåttan noggrann att han var rätt svår att ha som grafiker för att han tog minst dubbelt så lång tid på sig som alla andra pga extrem perfektionism.
Citera
2020-06-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du blandar friskt sådant som GM inte kan veta (civilpoliser, dörrvakter på vift) med sådant som GM-SE definitivt vet: han har enligt Grand-scenariot lyckats smyga ut obemärkt och kan mörda OP utan att någon kan knyta honom till platsen. Vad mer är, han har all anledning att anta att han kan smyga tillbaka samma väg, checka ut och prata med vakterna. På så sätt får han ett verkligt alibi.

Trots ovanstående enkla faktum så envisas du med att försöka hitta en förklaring till att han ska ha valt att springa in bakvägen och stämpla ut INNAN mordet. Märkligt.
Utstämplingen ÄR inte så märklig som du vill göra den till, och det är DU som envisas med att tjata om förklaringar till den, inte jag. Att den upptar hela hans väsen efteråt så till den grad att han ännu 3 år efter tillfället sitter i tingsrätten och försöker manipulera den ytterligare en minut framåt, är sextusen gånger märkligare än det du inte kan sluta flaxa med armarna om här.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Omvänt är det lika befängt är det att tro att SEs besatthet av utpasseringstiden inte betyder någonting särskilt. Den fyller ju ingen funktion för en oskyldig SE. Skälet han uppger för att Roland Bergström ska gräva fram tiden ur systemet är falskt. Han är inte jagad av norsk och svensk media då, och hade han varit det så vad fan har utpasseringstid med det att göra? Han ska prompt veta det ner på minuten. Han FÅR veta det ner på minuten och antecknar noga: Det STÅR 23:20, men det VAR 23:19. Inte tvärtom. Fast till polisen säger han tvärtom: Det står 23:19 fast fröken ur blablabla så öhh 23:20 ska det vara. Detta från en man som enligt kollegor är så övermåttan noggrann att han var rätt svår att ha som grafiker för att han tog minst dubbelt så lång tid på sig som alla andra pga extrem perfektionism.

Det är klart att tiden fyller en funktion för ett oskyldigt vittne som vill ge polisen säker dokumentation om tidpunkten. Om jag var i SEs skor skulle jag också vilja precisera när jag såg det jag såg på ett så exakt sätt som möjligt, detta är inte konstigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Var/när gjorde jag det? (Quote)

För att göra läget ännu mer spännande har jag hittat ett litet samband i folkbokföringen mellan ”Föllinge” och en av väktarna i Skandiahuset. En barndomskamrat till ”Föllinge” (uppväxta i samma huslänga) ingick genom barns giftemål i väktarens nära familj.

Jag föreslog ett namn och du svarade:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Varför undviker du att tala klartext. Andra kan kanske bidraga om du lättar på förlåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in